Tempgivare placering Polaris Rush?

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Har blivit ägare till ännu en skoter... en 600 Rush -10 i mycket fint skick, eftersom det inte verkar finnas tempmätning på kylvattnet på denna årsmodell så funderade jag på att installera en Koso mini, tempmätare på kylvattnet.

Frågan lyder: Vilken slang sätter man adaptern och givaren i för bästa funktion?
Ser ju enklast ut att sätta den mellan termostaten och kylvätskebehållaren men är det rätt?
/ Mooseater
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag hade satt den på slangen mellan toppen och expansionsbehållaren, vill tro att du får en bra avläsning så pass nära termostaten
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har satt min vattentempgivare på slangen från termostathus till inlopp på expansionskärl och den visar nog rätt ok temp verkar det som men de är på maskiner med kylvatteninlopp o botten på blocket! Nu är jag ingen Polarisexpert men jag vet att någon motortillverkare har kylvattnet inlopp i motor i toppen och utgång i botten på block och på en sådan maskin ska man sätta tempgivaren på slangen ut från block till expansionskärl. På de Ac och Rotax jag satt tempgivare på har vattnets utlopp varit ut vid topplock via termostat så på dessa maskiner sätter man tempgivaren på slangen mellan termostathus och expansionskärl. Man letar åt slangen som flödesriktningen är ut från termostathus och in i expansionskärl. På din Polaris ser de nästan ut som de är tvärtom typ kylvatten in från kylare in i termostathus och in i topp utgång kan va i botten på blocket? Du får försöka leta åt flödesriktningen på kylvattnet och sätt givaren på den slang som pumpar ut kylvatten ur motorn helt enkelt för man vill ju inte veta tempen på redan nerkylt vatten från kylare.
 
Last edited: