TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Men nu måste du väl haft tid att bänka den?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Jag ska döpa om tråden till "The never ending story" Jag har inte brydd mig så mycket i min Tc Jag skulle testa några trimpipor i fjol men vintern kom aldrig hit så jag får ta det nu i denna vinter istället.
Jag har ett bet roligare projekt nu ,,jag vässar KG racings watercrossmotorer från o med denna sommar som va och nu till nästa säsong också. De motorerna framförallt Kalles har alla mina trimmoddar i sig som ni har sett tidigare i denna råd. Dessa motorer är byggda på Rotax III serien och har portade org cylindrar med org borr dvs 800cc.

Den har visat sig funkat väldigt bra i tävling Kalle blev 4a totalt på hela säsongen med många pallplatser. Den motorn är först bromsad till 164hk men då gick den som en påse nötter pga att vi hade kopplat ihop dräneringen helfel med stoppkran på fel ställe. Vevhuskomp for då mellan vevhusen så den blev helt knäpp i bestyckning men den gav ändå 164hk. Vi byggde om dräneringen och de blev som att dra ur en plugg ur en gammal moped den gick stenbra i hela registret helt plötligt. Vi orkade aldrig far tillbaka o bromsa den men den bör ge 170+ helt klart och registret är stenbra och rappt.
Jag har Kg motorerna hemma nu inför vinterns nya moddar så det blir nog en bromsning mot våren igen.

Här är en film filmat från kalles maskin i en A final https://www.youtube.com/watch?v=Bdm1i44QFyo
 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det var synd att det inte verkar bli bänkning av Tc 1000, iaf inte inom överskådlig tid.

Hade varit intressant och se om några av tvivlarna här i tråden fick annat att tänka på.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det var synd att det inte verkar bli bänkning av Tc 1000, iaf inte inom överskådlig tid.

Hade varit intressant och se om några av tvivlarna här i tråden fick annat att tänka på.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
Jo bänkning blir det bara jag testat piporna som sagt.
Jag har en kompisares Ac F1100 T speedwerks mappad till 240hk som rullande bromsbänk. De är så lika under acc från 50kmt upp till hans toppfart 171kmt gps så man tror de är ihopsvetsade. Tyvärr kan vi inte starta från stillastående för då tar jag den pga bättre grepp på skoterspår och jag tar den också i toppfart men de beror på att F1100an varvar ur vid 171.
F1100an är oumbärlig då man testar olika moddar tack Jimmy för att du köpte den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur blev det med bromsningen??
The never ending story ......
I fjol och året innan blev de ingen snö så jag kunde inte testa ut alla pipor jag fått tag på. Jag är för snål för att prova ut dem i bänk för de tar för lång tid att byta samt bestycka in dem.

Blir de bara en bättre vinter i år så piporna kan testats ut så ska de bromsas förr eller senare :madgrin:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Sv: Re: Sv: TC 1000 tas till 200+

Nu har jag lite nya uppgifter men ingen bromsning såklart:amuse: Men ni kommer förstå av nedan text att maskinen bör vara på över 200hk nu.

Thundercatten har inte varit så högprioriterad på ett tag men nu har jag fått dit Aaen piporna!! Jag har länge misstänkt att org piporna jag byggde om själv inte gav någon hög sluteffekt och de fick jag bekräftat med rååååge.
Jag har velat länge om att sätta dit Aaen piporna för stingerrören är bara 26mm invf mått för ett säkert mått på stingrar för full gas mer än 600m+ är 29-32mm!
Men jag fyllde upp tanken med 98 okt och sopade i Lucas oil oktanbooster samt en rejäl sup Triboron de borde ge 100okt med den dosen oktanbboster jag hällde i.
Med gamla piporna drog den 64gr vikter till 8500v men nu drar den 68gr vikter till 9500v och då släpper jag gasen för den tycks klättra ännu högre!!!!!
Jag fick en chock över hur den drog och varvade med så tunga vikter :thumb:
Hur den kunde dra till 9500 fattar jag inte för piporna ska bara dra till 8800v så jag jobbar nu med att vikta ner den i slutvarv för då kommer mer effekt till mattan.
En nackdel med dessa pipor är att motorn går dåligt innan pipan kommer jag tror de har göra med 26mm trång stinger för jag har märkt av den tendensen förut när man strypt utblås eller stingrar. De innebär lite jobbigt register jag måste ha tillslagsvarv på 6000v och den drar inte bra förens vid 7000 så jag de är en utmaning att få till variatorbestyckningen.

När jag fått till variatorbestyckningen ska jag prova mina PSI pipor för de har 32mm stingrar samt smalare krök. Jag antar den får bättre botten men jag tror knappast den ger lika hög sluteffekt som Aaen piporna.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det intressanta är ju vad den gav som den var tidigare ? , +1000 varv med 4 g tyngre vikter borde handla om en gigantisk effektökning jag gissar på + 40-50 hk !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
det intressanta är ju vad den gav som den var tidigare ? , +1000 varv med 4 g tyngre vikter borde handla om en gigantisk effektökning jag gissar på + 40-50 hk !
De låter mycket med 40-50hk mer nu men de känns faktiskt som uppimot 30hk ivf. Om de är så illa att den haft 30hk borta förut så har den varit runt 180-190 hk förut. Med mina hempulade pipor så va registret längre och mer botten jag kunde starta på 4800v och den tog sig redan vid 6000v men den gav lägre sluteffekt än jag väntat mig. Felet med mina ombyggda org pipor va att jag breddade kröken ca 10mm de gav för lågt sug och låg fart på returpulserna. AAEN piporna har org dim på krökens bredd samt tuninglängd för 8800v. Jag är däremot skeptisk till att de enormt tighta stingrarna 26mm id flödar tillräckligt för den portning jag gjort jag måste prova både 29mm och 32mm. Underligt nog så spikar den inte med dessa 26mm stingrar,,kompförhållandet är 12,4:1 och flamfarten är till för dragrace 27ms. Jag törs inte hålla full mutter mer än 200m med dessa tighta stingrar de är snarare tänkt för 150m gräs dragrace påstås det.

Jag har 3 set pipor till att prova.
Org 1000cc pipor tyvärr från 01 jag hade önskat få tag på 98 pipor för de är bättre än de nyare.
Spi pipor som har smalare krök än 1000cc cylindrar de är gjorda för 900cc utblåsstorlek. De har mer trialvänliga 32mm stinger + ljuddämpare. De lär ge bra botten o mellanreg.
Jag har även org 900cc pipor och burk.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
håller med dig även om det bara är spekulationer så är det den breddade headern som tillsammans med avgasportsdiametern på +10 mm som jag var mest skeptisk till , - är inte avgasporten betydligt större än flänsern på Aaen rören nu ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
håller med dig även om det bara är spekulationer så är det den breddade headern som tillsammans med avgasportsdiametern på +10 mm som jag var mest skeptisk till , - är inte avgasporten betydligt större än flänsern på Aaen rören nu ?
Den breddade headdern och maxad aria på utblåsporten var ett försök att efterlikna ett trippelportsutblås aria med skräddarsydda pipor med grövre krökar. Flödet i original utblås & små reedventiler är 2 strypningar som thundercat har när man ska jaga över 225hk. De finns dårar i usa som svetsat på material runt utblås och borrat vingporta för mer flöde och de kapar även bort reedkorgarna och svetsar dit polaris större reedhus. Så jag är besviken att min chansning med grövre krök inte gav bra effekt. De kan ev bero på trångt reedhus så de kan bli större reedhus i framtiden och testa mina grovpipor igen.
Nu är då utblåsets aria vid cylinder större än krökarnas dim/inlopp med ca 5-7mm. Jag kan inte säga vad de gör för skada om de ens gör någon nackdel,,ev sämre botten? Men om jag jämför med alla andra motorer jag och andra portat så brukar man aldrig bredda kröken men man portar upp utblåset vid cylinder max vad kolvringar tål och de motorerna har gått bra.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
I dag fick jag reda på att en Thundercat kolv kan gå av i kjolen trots att jag bara varvar 9500v :madgrin:
Jag tror inte sluta cylindrar och gamla gjutena kolvar på 9500v är så bra kombo.
Jag borde köpa smidda kolvar om jag ska fortsätt åka dessa reviga sluta cylindrarna för kolvspelen är för stora nu för att gjutna kolvar ska vara spricksäkra.
Ett bättre dyrare alt vore ny nikasil och gjutena kolvar men de blir på tok för dyrt att kosta på en sådan här gammal härk. De blir att leta åt en ännu äldre kolv i gömmorna och droppa i. Jag tror faktiskt både cylindern o veven är hel fortfarande ,veven är från skotern va ny 1998 aldrig renovera vare sig i ramlager eller vevstakar!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det finns även dom i sverige som byggt på vingportar på std cylindrar och bytt även till större reedkorgar , det är bromsat 270 hk+ med std storlek på redkorgarna hos mc x-press , jag har därför svårt att tro att reedkorgarna skulle vara en flaskhals i din motor ....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
det finns även dom i sverige som byggt på vingportar på std cylindrar och bytt även till större reedkorgar , det är bromsat 270 hk+ med std storlek på redkorgarna hos mc x-press , jag har därför svårt att tro att reedkorgarna skulle vara en flaskhals i din motor ....
Jag tror knappast den motorn som gav 270hk hade bara 1000cc. De går plåga upp rel höga hk med trång reedkorg men de krävs då att alla andra trimmoddar är maxade. Om man bara trimmar till 200hk och byter reedkorg så händer inte mycket men byter man till större korgar vid 220+hk så börjar de löna sig. Ju mer man trimmar ju mer löna sig större korg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Undrar vad man ska tro på mest...
270hk uppmätta i bromsbänk eller 225hk mätt med "buttdyno"?
;-)
Jag vet då vad jag litar mest på, innan denna motor är bänkad så får vi antar att den ligger på runt 180hk med dom nya piporna. Att det ska behövas 6000varv i tillslag låter inte helt lyckat.. så frågan är om den skulle gått bättre helt original och bara med piporna?
Är ju så att 1+1 i trimvärlden kan lika gärna bli -3 och väldigt ofta bara 0 eller 1 därför är några timmar dynokörning guld värd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Undrar vad man ska tro på mest...
270hk uppmätta i bromsbänk eller 225hk mätt med "buttdyno"?
;-)
Jag vet inte varför du blandar in min motor och buttdyno mot den 270hk motorn för jag och Odysse pratade om reedkorgar. Jag har inte påstått att den mc express bromsade 270hk motorn inte skulle ge 270hk jag va bara tveksam att den gav 270 med enbart 1000cc och org reedkorg för de är omöjligt vad jag vet. Jag menar bara att med mer cc typ 1140-1400cc kan man nå 270hk med org reedkorg och racebränsle.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag vet då vad jag litar mest på, innan denna motor är bänkad så får vi antar att den ligger på runt 180hk med dom nya piporna. Att det ska behövas 6000varv i tillslag låter inte helt lyckat.. så frågan är om den skulle gått bättre helt original och bara med piporna?
Är ju så att 1+1 i trimvärlden kan lika gärna bli -3 och väldigt ofta bara 0 eller 1 därför är några timmar dynokörning guld värd.
Min buttdyno är inom +-5hk rätt vs en bänk de har visat sig vid otalig motorer jag trimmat i både mc och skotervärlden. Jag tar på mig buttdynokörningar för bara halva priset mot en riktig bänk ,, obs bromspapperna kan dock bli kladdiga:amuse: De körningar jag gjort mot alla möjliga maskiner tyder på att min maskin måste ha varit på minst 185hk med sunkpiporna och i bästa fall nära 200hk. Som ex gick den helt jämt med f1100t speedwerkstrimmad 240hk. Vi testade från alla farter men de va som sammansvetsade och de va som sagt med sunkpiporna. Men då har Thundercat fördel av lättrullad boggi och låga kammar o kort matta så jag tror de räcker med 185-190 hk för att hänga på en 240hk f1100

Ang 6000v i tillslag så skrev jag nyss varför jag fick lägga den så högt i tillslag. Jag blev tvungen till det nu med AAEN piporna för de har så trång stinger 26mm!!! Jag har sett den tendensen förut att när man går ner för mycket i utblås dämpare eller stinger så går motorerna värdelöst innan pipan kommer. Med mina förra pipor kunde jag ha tillslag från 3500v om jag ville. Men motorn har ju inga avgasportar och jag har medvetet portat den med höga porttider så minst 5000v är ett måste för dragrace ivf.

Hursomhaver så är kolven byt nu och cylindern blev endast lite sämre. Jag har mont PSI piporna som har 32mm stingrar så nu ska jag kunna köra 95okt om jag vill. De ska även gå hålla full gas över 1000m .
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Du får väl ta och lasta den och komma på Stensvattsdraget, då kan du ju visa upp den brutala effekten.
Nu på lördag, ca 20 mil bara.