TC 1000 tas till 200+

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
En tc 100 98a Inköptes förra vintern av en enda anledning,,, Billigast och enklast komma över 200hk.
Den har bandat ca 750 mil och är i ovanligt fint skick,,,Enda åtgärd på dessa 750 mil var byte av balancelager förra vintern i förebyggande syfte.

Men nu måste jag vässa relativt hårt för att åka jämt skägg med kompisarens 900 96a som jag/han trimmade i vårvinter. Det var den som sålde in mig på tc,, gat däme vad bra den går trotts att vi inte har kortat piporna på den än..Den ligger på ca 200hk troligast,,,Vi ska fara och bänka in bägge motorerna så fort jag Vi är klara.

Jag tänkte beskriva alla åtgärder vartefter dom blir klara,,,Steg för steg så att säga med bilder i överflöd.

Tänkt Motordata blir följande

1. Portade och höjda cyllar till en durr på 205grader (org 198) (tc 900an portades till 205 också.
2.Topparna svarvas till rätt klämspalt och högre komp förhåll ca 12,5-1
3.Vevhus portas och plastas ordentligt,,,Mest jobb på en tc 900/1000 ja även 600. Inpassning mot cylindrar hutlöst mycket jobb
4.Förgasare Tas upp till närmare 40mm och Trottlar plastas igen liknande UFO brickor +Boost IIIs Powerjet fullt justerbart. Orginal luftburk uppkapad max
5. Reedkorgar är redan max portade och Boost IIIs stepper reeds sitter i. Reedkorgar spacras ut ca 6mm
6. Boostbottlar modell Boost IIIs special 3 separata kommer tillverkas. Redan provkördas på kompisarens tc 900a med stenbra resultat!!
7. Ställbart tändläge kommer slipas till--
8. Piporna är standard som ska kapas till rätt längd för tänkt varvtal (9000v) minst 10 cm ska bort :eek: Dämpare blir Boost special såklart,,Ombyggda Husabergare trippeldämpare ;)
9. Kolvarna kommer få samma modd som jag gjorde åt kompisarens tc 900 ,,,nämligen bort med undre kolvringen och nitade undre ringspår. Och viktjustering
10. Viktigast!! Ta bort den äckliga balaceaxeln ,,,Redan gjort på K,P 900an med hutlöst bra resultat!! vattenpump blir då eldriven

Jag har i dag bara mekat av topparna och kollat org Durr och skicket på cylindrar kolvar. (stenfina) Beräknat avsvarvning toppar,,,Planering med andra ord

Uppmätt durr på utblås 198grader Blowdown ca 33 Cylibdrarna kommer spacras upp 2mm för att nå ca 204-5 grad Blowdown orörd. Kommerv även plasta en anig och maxbreddas i portar.

Topparna kommer svarvas ner närmare 3mm i Ytterkant så centrum topp åker ner i cylindern till rätt klämspalt (1,1mm) och rätt kompförhåll. ca 12,5-1 är målet org ca 11,2-1. Vill kunna åka 98 oktan.

Några bilder är redan tagena på oskulden. Jag har lagt dom i mitt bildgalleri här på Snowmobile..Alla bilder före hamstern är tc 1000 finns äldrte bilder på tc 900 jobbet efter hamstern :D

http://www.snowmobile.se/forum/album.php?albumid=284
 
Reactions: Basse92

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Låter spännande!!
Säg nu att du ska sälja chassiet och såga ner den där rovan i ett nyare snopro chassie så kommer jag sitta klistrad här :-D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Låter spännande!!
Säg nu att du ska sälja chassiet och såga ner den där rovan i ett nyare snopro chassie så kommer jag sitta klistrad här :-D

Det vore skoj ...Men den blir en tråkig åka rakt fram på led och sjö.. Den har familjeutrustning såsom, dubbeldyna med ryggstöd :eek::D



Hur sätter man in bilder direkt här på tråden??
 
B

Biosteel

Låter spännande!!
Säg nu att du ska sälja chassiet och såga ner den där rovan i ett nyare snopro chassie så kommer jag sitta klistrad här :-D
får jag hålla din hand om de skulle hända :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Ok har delat motorn nu och besiktat prylarna.
Allt var i utmärkt skick som tur var.




Oj fan jag lyckdes lägga in en bild ,,H eh he om än i största laget . Har fler bilder som jag lägger i albumet.

Denna bild visar tc 900/1000 akilleshäl Den ökända dåliga smörjningen av balacen... Och inte nog med det ,drevet som driver balanceaxeln vill gärna slänga ifrån sig drevkuggar!. Men med org vartal runt 8000-83000v är det ingen större fara med kuggarna (bara ett oväsen) Men när man tar upp dom till 9000v+ så knäcks dreven enligt säkra källor
Jag plockar bort hela balacen för max hållbarhet och effekt,,lättare motor. Vattenpumpen blir istället el eller Polaris remdriven utanpåliggande.
Jag har ritat in org oljeväg som kommer från oljepumpen.
Jag har även sett att det enklaste säkraste sättet att göra extra påfyllninghshål utifrån UTAN att plocka isär motorn eller biorra sig genom aluminium är att ta ett vanlig vass syl och knacka hål ca klockan 10 i packboxen som sitter på variatorsidan. Man har ca 12mm in till lagret att slå igenom en syl. Boxen består av 0,8mm plåt med gummi utanpå ,,så jag TROR att det går bra att hacka sig igenom utan att det far några flisor in till lagret. Borra är nog farligare då filspån kan åka in i lagret. Fyller man fullt tills det rinner ut har man ett fint oljetråg därinne
Oljan kan därifrån flyta fritt genom alla lager Inga är tätade
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Kommer följas med STORT intresse, oavsett chassie!
Det låter bra.....

Senaste vässdata för kvällen är inköpt polaris remdriven vattenpump från en rxl 500kr (blocket),,Bet billigare lösning än elpump som kostar ca 1600-200kr + att man måste köpa en likriktare för 300-400kr :eek: Jag kommer svarva ett remspår i svänghjulet,,,Underligt nog är det redan remspår på Kompisarens 900a och det ser org ut?? Kan någon annan kisse ha remdriven pump tro?

Nu börjar det fruktansvärda vålds slipandet i vevhuset och cylindrar,,,Timmar timmar timmmar och vita fingrar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Tanken är att blocket ska se ut såhär om x antal timmar ca 25-30 tim :boring: Detta är kompisarens tc 900 block jag slipade ur och plastade en hel del i ,,Har även portat upp smörjhålen ner till ramlagren till det dubbla storleken,På tok för små org
[/IMG]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Har inte hänt så mycket i kväll...Bara nästan klar med fothöjnings spacerna 2mm....Bladet till figursåg small av:cool: Portat lite i blocket som tröst,He he Jag har därimot ritat/kladdat och försöker förklara mitt port tänkande som i vissa fall skiljer sig från mängden portare. Jag har ju utvecklat mitt portande ända från moppe till Båtmotorer till skoter/mc men mycket kommer även från RC modellmotorer!! Men min bästa efarenhet av förflytta luft fort kommer från eldriverna fläktflygplan i rc världen där gäller det verkligen att få igenom luft så economist och fort som möjligt.. 3 års utvecklig av en enda fläkt 60mm slutade med effektivast i värden (skryt) Så om ni kommer se udda lösningar så bli inte förtvånad

I kväll får jag inte in bilderna här??? så kolla mitt album
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Sakta men ganska säkert blir det lite varje dag...I kväll blev blocket råportat ivf. Nu när det bara är grovt tillyxat ser man bäst hur det är slipat, Stor luftdriven grovfilad fil och wd-40 så ser det ut såhär relativt fort ,Nästa steg är vanlig dremmel ock lätt på handen + betydligt mer tid åtgår till slutfinish
Jag duger däremot inte till att lägga in bilder här lägre???? Kunde ju för någon dag sedan??? Måste prata med kompisdataexpert så det kommer tillslut bilder live här med,, Kolla albumet sålänge 3 nya pix på blocket råportat

http://www.snowmobile.se/forum/album.php?albumid=284
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Håller som bäst på att matcha ihop blocket och cyllarna..Jag portar båda samtidigt för att få ut max ur varje enhet. Jag sätter dit spacerplattorna och cyllen och portar allt i ett så att säga. Här på bilderna ser man att jag valt rund mjuk fullradie in till överströmmarna,,Vissa portare gör det ,, jag har varit tveksam till vasst eller mjuk radie men sedan fläktutvecklingstiden vart jag övertygad att fullradie 'är bäst = minst turbulece när kolven ska Trycka in den första svängen blandning just när den vänt i T läget. När väl kolven passerat överströmmaren har nog vasst en liten fördel,,Men JAG tror på fullradietrattprencipen. I mina fläkt bänkningar gjorde fullradie vs vasst insug 25% i bättre flöde!!


Gat dämit ....Jag får F.. inte in bilderna här längre ,,,Jag är så korkad helt enkelt %¤%%& ,,dataexper kommer i dag ,,Lyckas inte han så är jag smart,,He he ,,han jobbar som data konsult och tjenar 30-50000 i månaden,, så sätts hans kunnande på prov i Boost högtecknologiska dator, He ,he ,he

Ni får kolla här så länge http://www.snowmobile.se/forum/album.php?albumid=284
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Det ser bra ut, har funderat på det där med radie vid foten jag å, men har alltid kört med kant på de grejjer jag har slipat i.

haha, ja, de där datorerna vettu:hmmmm:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
9.773
606
113
Kramfors
Nu kan jag lägga in igen ,,,Det var jag som var dum :stupid:

Fullradie eller inte bestäms av hur långt avstånd det är från kolvens sida innan den täcker överströmmaren på vägen ner. På tc 1000 så så har man bara fördel av vasst ca 10% av nertryckningsfasen. Enligt vad jag kan se o tro så måste man tok kapa upp sidan på cylindern makabert mycke innan man har fördel av vass övergång.. Om man törs kan man med fördel göra det,,man behöver igentligen ingen sida på cylindern för att det ska funka..Kolla modellmotoprn jag vådsportat ,,det är en 50cc bensinmotor till flyg ,,helt utan sidor i cylindern,,,endast kolven sop soppan pressas förbi! Men vinsten med vådsamt uppkapad sida är minimal och sliter mer än det smakar..