Tanka skoterfilmer...

E

ejwbegysv

Lessnade totalt på att tanka i 100kb/s från norrlands sidan så jag tänkte ta tag i detta...

Så jag har lite snabbt kodat ihop en Bittorrent tracker + hemsida till denna.. Då det inte fanns några färdiga i ASP så finns det inte så många funktioner klara just nu.. Men om sidan blir populär så kan jag bygga in en massa kul saker...

Så som ett test så kan ni hoppa in på http://www.extremebits.se och testa hur det fungerar...

Tanken med bitttorent är att vi alla ska hjälpa till att seeda filerna som finns på sidan... dock finns det en 100mbit server som seedar de populäraste filerna.. men det kan ta lite tid innan alla finns på den..

För att ladda hem så reggar du dig (behövs bara ett anv och ett lösnord)..

För att ladda upp torrents så skapar du en torrent via din torrentklient och sen laddar du upp .torrent filen på hemsidan (måste vara inloggad).

Så testa vetja så får vi se hur det blir...
 

Ivah

Medlem
5 jan 2006
18
0
1
Valbo
Bra ide, kul att någon tar tag i det här ! :D
Nu får du ta och visa att du har lite skills, staff ;D

Vore kanske ide att ha någon minimum ratio att hålla ?
Så folket seedar ordentligt.

GJ ! :D:D:D
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Perfekt, mycket bra initiativ!

Men sidan fungerar inte som den ska om man använder Opera som webläsare, då får filen man laddar hem filändelsen ".exe". Om man ändrar det till ".torrent" så fungerar det dock.

Det är väl inte så många som använder Opera men nu vet du om det i.a.f...
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
bra initiativ :)
vill önska lite mindre text på den bara, blir smidigare, iofs inte reggat mig själv, än.. :) iofs går det iaf i firefox, ctrl och scrolla för att ändra storlek :)

erbjudit norrland den där 100mbit servern? ;)
 
E

ejwbegysv

Hej.. kul att ni verkar gilla siten.. Jag har som sagt massor med kodning kvar innan den ska fungera som den ska...

Har bara byggt på den igår kväll och nu är det skoterriksdag hela helgen..
 
E

ejwbegysv

Lite svar på endel frågor jag har fått :
För att ladda ner måste man logga in.. har dock inte hunnit fixa info om det än..

För att se nya filmer så kan man sortera på datumet.. klicka på "Uppldaddad" i tabellrubriken.

Trodde inte riktigt att det skulle bli flera hundra besök direkt första dagen så jag har inte hunnit fixa till alla fina funktioner med sortering, sörkning, kategorier osv...

Så håll ut och seda på!!

För att skapa en egen torrent så gör man så här (med programmet Utorrent som ni kan ladda hem på sidan).
0. Läs allt nedan noga innan du börjar.
1. Leta reda på din skoterfilm eller spela in en ute i skogen.
2. Öppna Utorrent.
3. Klicka på Trollspöet (Create New Torrent).
4. Klicka på add file - välj din film.
5. Skriv in följande i rutan trackers : http://www.extremebits.se:2710/announce
6. Skriv en bra kommentar till din film.
7. Bocka i rutan "Start seeding".
8. Klicka på "Create and save as"
9. spara torrentfilen på ett bra ställe.
10. Gå in och logga in på hemsidan.
11. Klicka på ladda upp torrent.
12. Klicka på Bläddra och leta reda på din torrent fil (slutar på .torrent)
13. Skriv ett bra namn på din fil, typ TOBE - JORM 2004.mpg
14. Skriv en kommentar, typ vad filmen handlar om.
15. Klicka på ladda upp.
Nu är det bara att seeda din fil och hoppas att många vill ladda hem den... Du måste ha programet öppet ett tag så folk hinner tanka hem filen...

För att ladda hem en fil gör du så här :
1. Läsa texten neda noga först.
2. Se till att du har ett torrent program (t ex Utorrent).
3. Logga in på sidan (skapa konto om du inte har ett).
4. Klicka på Download och öppna textfilen i Utorrent.
5. Nu får du välja vart du vill spara filen/filerna.
6. Tanka på!
 
E

ejwbegysv

Seeda gärna till ns.hlo-gavle.com så ligger den på servern sen... Då slipper du seeda när du tankar dina spel...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
fattar inte? Jag har lagt upp den, måste man inte seeda då eller? eller ska jag ha den som tracker? jag e noob på detta, e van att bara tanka^^
 
E

ejwbegysv

Torrent systemet bygger på att en eller flera som har "din" fil skickar (seedar) filen till dom som vill ladda ner (peers) den.

För att era filer ska finnas tillgängliga har jag dock lagt in så att dom laddas ner till servern och seedas därifrån också... dock måste ni alltså ladda upp filen till servern en gång först (annars har den inget att skicka)...


.torrent filen som ni laddar upp på hemsidan är endast en fil som kopplar ihop alla som seedar och leechar denna film... Trackern (servern) sköter detta.
 
E

ejwbegysv

Perfekt, mycket bra initiativ!

Men sidan fungerar inte som den ska om man använder Opera som webläsare, då får filen man laddar hem filändelsen ".exe". Om man ändrar det till ".torrent" så fungerar det dock.

Det är väl inte så många som använder Opera men nu vet du om det i.a.f...
Tackar... noterat... får se hur det blir... är för att filerna är skyddade så man ej kan tanka utan att logga in...
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
En fråga, om man råkar ha en köpes film på datorn är det okej och ladda upp den? typ sleednecks. Eller ska de bara vara hemma gjorda?