Ta hand om dina dämpare...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Renoverade mina dämpare i helgen.
Tänkte dela med mig av lite bilder av hur det ser ut i en dämpare efter en säsong.
Skotern är en Freeride, gått ca 200 mil.
Många tror nog att man bör renovera dämparna efter några år...
Man bör nog tänka om, det är inte utan anledning som man bör byta olja i dämparna varje säsong enligt serviceplanen.

Isärplockad på bänken.




Oljan ser inte så fräsch ut eller?




Undersida kolv




Ovansida kolv




Rengjord och ny olja




Så som det ska se ut






Så kan det se ut...
Jag har märkt att det är första gången man renoverar dämparna som det är som skitigast.
Måste bero på att när dämparen är ny så är ytan inuti dämparröret lite grov, Visst den är slät coh fin men när dämparen jobbar så poleras ytan av kolven, partiklar släpper och oljan blir skitig.
Andra gången man renoverar ser oljan bättre ut.
Så den viktigaste renoveringen skulle jag säga är den första, så man inte åker runt med skitig olja i dämparna i flera år...
 
Last edited:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Sv: Tips! Ta hand om dina dämpare...

Mycket bra tips! Vad behöver man för specialverktyg för att få isär en dämpare?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Tips! Ta hand om dina dämpare...

Det var nog inte menat att alla skulle göra det själv...
Man behöver inga specialverktyg för att få isär dämparen,
dock så behöver man utrustning för att fylla gas efter att man bytt olja.
Man bör även veta vad man håller på med när man luftar, annars funkar nog dämparen sämre än innan man tog isär den...

Ville visa att man bör ägna dämparna en tanke, har man köpt maskin för 150tkr så kanske man ska se till att serva dom.
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Det där känner jag igen.
Jag brukar renovera mina dämpare efter 20-30 mil på nya maskiner.
Det är mycket som släpper då dämparen är ny och tillverkarna verkar inte kosta på någon vidare olja heller.
Det brukar lukta avfettning av oljan från nya dämpare.

Förr, när man bara åkte led så brukade jag serva dämparna efter max 100 mil.

Konstigt nog så är det nog nästan 50% av skoteråkarna som skiter i att serva dämparna. Vet man hur bra det blir efter en renovering vill man inte låta bli.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bra tråd, är nog många som får sig en tankeställare nu...

50% tror jag är lite.. snarare 90% av alla skoteråkare skiter i att sköta om dämparna.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Min första skoter, en MXZ 600 E-tec, lämnade jag in efter 350+ mil efter att den slaffsade genom woopisar som en blöt svamp och jag inte hade en aning att man behövde serva dom ofta. På skoter nr 2 har jag lämnat in enligt serviceintervall. Var 150onde mil tror jag det var. Vilken skillnad! Kan bara säga att jag kommer att lämna in den oftare än så den här säsongen.
För oss som inte riktigt kan/vågar fixa detta själv så skulle iallafall jag behöva/vilja gå en kurs för detta för att kunna göra det ofta, ofta ocg oftare. Nåt som ÅF kanske kan ordna?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Asker, håller med dig...
Av de andra jag åker med så är det ingen som jag känner som renoverar sina dämpare. Enda gången nåt görs åt dämparna är när dom känns dåliga...

Kenth: Finns info på nätet om hur man går till väga... Dock så brukar det nog falla på att man behöver grejer för att fylla gas...

oskarbaik: Nej i det här fallet hjälper inte en strumpa, skiten som blir i oljan kommer från insidan av dämparen.
En strumpa hindrar att skräp och vatten tar sig in utifrån.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
vad kör du med för olja? och hur mycke tryck? när man åkte cross fanns de ju flera olika oljer..
jag har grejer för att fylla gasen:) med vet inte trycket?

I rallybilen kör jag 12bar vet inte om de brukar vara samma på allt eller hur de är?
skotern i fråga är en iq 600 rr

mvh johan
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Oljemängd beror ju på dämparen och hur man vill ha den.
Man fyller tills man får det skiljekolvsdjup man vill ha.
Antingen kollar man upp vad tillverkaren rekommenderar för skiljekolvsdjup eller så provar man ut vad som funkar bäst för en själv.
 
A

axelsson_vpg

Tjoho. De här fick mig att bli sugen på att prova renovera själv. Hur gör jag med mina orginal dämpare?

Kan någon förklara snabbt? Finns det någon guide? Hur gör man med gasen? Måste man släppa ut gasen? farligt osv?
 
A

axelsson_vpg

I service manualen har du en väldigt utförlig guide på hur man gör och vilka verktyg man behöver.
Har nu bläddrat igenom instruktionsboken och service boken. De står bara hur man justerar dom osv..
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Jag kommer att serva dämparna när dem är inkörda på varje maskin.

På min som gått 90mil var det dåligt gastryck i främre boggiedämparen, sen är det väll inte den bästa oljan från fabrik i dem.

Så förhoppningsvis kommer det att bli lite bättre dämpning nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har nu bläddrat igenom instruktionsboken och service boken. De står bara hur man justerar dom osv..
Jodå det står i service manualen (totalt ca 500 sidor) om det är en ski-doo du har.. dock är det inget som följer med skoter utan den får man köpa/ladda ner som tillbehör.
 
A

axelsson_vpg

Jodå det står i service manualen (totalt ca 500 sidor) om det är en ski-doo du har.. dock är det inget som följer med skoter utan den får man köpa/ladda ner som tillbehör.
Ahaa ok! Då är de väll bara å googla då..
 
A

axelsson_vpg

Jodå det står i service manualen (totalt ca 500 sidor) om det är en ski-doo du har.. dock är det inget som följer med skoter utan den får man köpa/ladda ner som tillbehör.
Nu har jag tankat ner en servicemanual på engelska till min. ca: jävligt många sidor.. Det står inte alls nå vidare specifikt hur man går till väga :(