Renoverade mina dämpare i helgen.
Tänkte dela med mig av lite bilder av hur det ser ut i en dämpare efter en säsong.
Skotern är en Freeride, gått ca 200 mil.
Många tror nog att man bör renovera dämparna efter några år...
Man bör nog tänka om, det är inte utan anledning som man bör byta olja i dämparna varje säsong enligt serviceplanen.
Isärplockad på bänken.
Oljan ser inte så fräsch ut eller?
Undersida kolv
Ovansida kolv
Rengjord och ny olja
Så som det ska se ut
Så kan det se ut...
Jag har märkt att det är första gången man renoverar dämparna som det är som skitigast.
Måste bero på att när dämparen är ny så är ytan inuti dämparröret lite grov, Visst den är slät coh fin men när dämparen jobbar så poleras ytan av kolven, partiklar släpper och oljan blir skitig.
Andra gången man renoverar ser oljan bättre ut.
Så den viktigaste renoveringen skulle jag säga är den första, så man inte åker runt med skitig olja i dämparna i flera år...
Tänkte dela med mig av lite bilder av hur det ser ut i en dämpare efter en säsong.
Skotern är en Freeride, gått ca 200 mil.
Många tror nog att man bör renovera dämparna efter några år...
Man bör nog tänka om, det är inte utan anledning som man bör byta olja i dämparna varje säsong enligt serviceplanen.
Isärplockad på bänken.
Oljan ser inte så fräsch ut eller?
Undersida kolv
Ovansida kolv
Rengjord och ny olja
Så som det ska se ut
Så kan det se ut...
Jag har märkt att det är första gången man renoverar dämparna som det är som skitigast.
Måste bero på att när dämparen är ny så är ytan inuti dämparröret lite grov, Visst den är slät coh fin men när dämparen jobbar så poleras ytan av kolven, partiklar släpper och oljan blir skitig.
Andra gången man renoverar ser oljan bättre ut.
Så den viktigaste renoveringen skulle jag säga är den första, så man inte åker runt med skitig olja i dämparna i flera år...
Last edited: