Tändstift

MB 1

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
I min Lynx RM Rotax 800 HO 03 sitter det
BR9 ECS stift men dom e ju svindyra
Över 100 kr st
Vad för andra stift kan man ha som
passar utan att det blir problem.
Har även en KÄRRING som vill åka lite skoter
Var kan man få tag på en beg dubbel dyna
jag tror det passar från Lynx 600-800 touring .En ny kostar väl 10000000kr
Tur att kärringen åker bara 20 mil
per sesong
Bättre med en glad kärring på skotern än en
SUR kärring i sängen




 

sjalle

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Du kan ju tänkas prova med BR 9EYA stift inte lika dyra men fungerar ganska bra. Har kollat med en Lynx handlare och han säger att till min rm 800 funkar det utmärkt med vanliga BR 9ES
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Använd INTE BR9EYA. Dessa har ett annat värmetal (varmare) och du kan därför få kolvskador. Däremot går det bra med BR9ES liksom Bosch WR3CC. Kom bara ihåg att du måste justera elektrodavståndet till 0,45 mm
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har hört att det varit nåt problem med EYA stiften och att många firmor fått servicemeddelanden om att INTE montera dom. Känner bl.a en som tävlade på en Lynx 440 i fjol och han skulle inte få använda dom. ECS stiften är dyra men dom är också väldigt bra, man behöver i regel inte byta dom lika ofta som vanliga stift. Stenmarks Maskin har dom föresten för 70:-/st, fortfarande dyrt men lite bättre är det ju.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är inget snack i nattmössan som någon skriver.
Orsaken till det annorlunda värmetalet är elektrodens och isolatorns utformning.
Mitt råd är, använd INTE BR9EYA i den aktuella motorn om du är en förare som kör långa sträckor på fullgas. Kör du däremot korta sträckor med många kallstarter är de helt ok.
BR9EYA fungerar oftast bra i de 3-cylindriga motorerna med mindre risk för kortslutning vid kallstart genom den mera öppna designen.
Mina 30 år som servicechef har gett en viss erfarenhet, tro mig....
Bosse Strandberg
 

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Vad rekommenderar ni till XLT SP -95 med SLP-pipor? Den kortsluter ju väldigt lätt BR8ES som Polaris rekommenderar.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 10-Nov-03 kl 10:05 PM (CET)]men det är ju fortfarande samma värmetal. Varför har dom sammma värmetal om dom avleder värmen olika

och förresten.. om du har en ranger mountain 800 -03a tycker jag du ska ha råd å köpa tändstift för 200spänn en gång om året
 

Peter74

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
50
Östersund/Frösön Jämtland
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Nov-03 kl 02:02 AM (CET)]Nu blev man nästan lite kallsvettig här..
Har precis skruvat i 3st Br9EYA i min XLT Sp -95:a. (Skotern är original)
Men har inte kört en meter med dem. Törs man använda dem, eller vad bör jag stoppa i?
Tacksam för svar.
Har förövrigt just bytt kolvar i den(Polaris original)