Tändnings problem? CFI2 motor.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kompressionsprovare av den typ som har en hårdplastklump med ingängad manometer i ena änden och nippel/gummibussning för tändstiftshålet i andra änden (t ex en sån som på http://webshop.norrlandscustom.se/viewimage.ashx?ID=28930&L=1 ) kan frysa sönder. Plasten krymper mer i kyla än vad de ingjutna mässingbussningarna gör, plasten spricker och sedan läcker det mesta av kompressionstrycket ut på sidan. Man ska inte vänta sig att en sådan överlever en vinter i kallgarage, den måste förvaras i uppvärmd lokal.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
PS: Vet inte om kompressions instrumentet inte gillar att ligga i kyla i garaget eller om det var för dåligt med kräm i batteriet i skotern nu....
Men fick 3.5 bar på båda cylindrarna nu. Då jag mätte för ett tag sedan var det runt 7.1 bar. Har för mig jag läst att det ska ligga på ca 8.5 bar va?

Tror jag gör en chansning och beställer fix-kitet med kolvar packningarna och distansen då det ändå är tänkt att ska göras i sommar.
Kompressionsprovare av billigt slag som de flesta har är ju inte några tillförlitliga grejer till att mäta upp ett exakt kompressionsförhållande till ett visst värde. Har du billig-prylar och lyckas mäta upp ett värde som låter något så när rimligt och är jämnt mellan cylindrarna så lär du inte komma närmare än så att det är OK.

Skit i "fix-kit".... blir bara ännu mer bekymmer.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Man får väl se hur den ser ut då man plockat isär den. Men inga skador på stiften och de har suttit just den typen sen jag köpte den för 8 år sedan. Dock inte kört så jätte mycket med den då det vart dåliga vintrar och småbarn som tagit all ledig tid :)