Tändnings problem? CFI2 motor.

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har hittat ett märkligt problem med min Drake.
Den blöddrar och går fruktansvärt ojämnt och behöver lite gas på handtaget för att kunna start (Saknar även tomgång).

Då den väl är igång testade jag lyfta tändhattarna en och en.
Då jag lyfte den på Variator sidan tvärdog den. Några sekunder efter att jag lyft den på svänghjulssidan så börjar den gå renare. MYCKET renare.
Sätter jag tillbaka den igen så börjar skotern åter igen gå väldigt ojämnt och blöddrar.

Vad fasen kan göra att den går sämre med båda cylindrarna ikopplade?
Enda teori jag kommer på är att den skulle tända vid fel tillfälle på den sidan?

Någon som sitter på lite kunskap om detta?

UPPDATERAT! En uppdatering till tråden.

Den går dåligt då tändhatten är helt borta från stiftet och då den sitter på stiftet.
MEN! Om tändhatten precis börjar träs över stiftet så går maskinen rent. DVS Den har inte kontakt med stiftet fysiskt men kanske nära nog för att strömmen ska "Hoppa" mellan.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Att den dummar sig på den cylindern tror jag inte har med tändning att göra.Ta kompprov som första enklaste åtgärd. Kolla reedventilerna skulle jag göra om kompet är ok. Man brukar kunna ta ett kort rakt i insugsröret om man tar bort insprutsspjällhuset. De bör vara stora skador så man ser rakt in till vevstaken om den går så dåligt. Motorn kan bete sig så här underligt om reedventilerna är väck. Om inte reedventiler eller hål i kolv så tror jag på soppafel spridarfel på de felande cylindern.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Har testat skifta kablar, spolar, kollat ventilerna och spridare och en jäkla massa mer. Även testat bytt till reservstiften (som funkade innan jag bytte dem vid senaste servicen).
Men här är FACIT!!! Bytte plats på stiften som satt i blocket. Då följde felet med till PTO sidan istället. Så på något sätt så har 3 stycken fungerande stift sagt upp sig. Varav 2 utan att användas.

Ska jaga nya stift imorgon och se om den fortsätter äta stift eller vad fasen det är som har inträffat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De låter som mag sidans cylinder knäcker stiften så ta ett kompprov även om den nu går på den cylindern.
Annars låter de som allvarligt bränslefel som knäcker stiften. Mät upp tps givaren på gasspjället.
Du kan ev laga symtomen så de går åka säsången ut genom att knacka ihop elektrådavståndet till max 0,45mm knacka ihop mer om de inte duger. Du kan ev få fart på de släckta stiften om du eldar på dem kraftigt med gasollåga smält inte elektråden bara!
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det där med att lossa tändhatten och sätta den 'på svaj' är ett knep jag lärde mig för längesen som funkar bra på tjuriga gräsklippare t ex. Vet tyvärr inte HUR det funkar...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det bygger på att man får en liten gnista i luft i serie med tändstiftets gnistgap. Tändspolen hinner bygga upp en del spänning innan det slår över i luftgnistgapet, och den strömstöt som uppstår då kan i bästa fall göra att man får en gnista på rätt ställe i tändstiftet även om det är svårt igensotat.
För sådär 40-50 år sedan sålde biltillbehörsfirmorna s k gnistförstärkare - en plastburk med ett gnistgap i som skulle kopplas in mellan tändspolen och fördelaren på dåtidens bilar. Men de förbjöds så småningom pga de kraftiga radiostörningar de spred omkring sig.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det bygger på att man får en liten gnista i luft i serie med tändstiftets gnistgap. Tändspolen hinner bygga upp en del spänning innan det slår över i luftgnistgapet, och den strömstöt som uppstår då kan i bästa fall göra att man får en gnista på rätt ställe i tändstiftet även om det är svårt igensotat.
För sådär 40-50 år sedan sålde biltillbehörsfirmorna s k gnistförstärkare - en plastburk med ett gnistgap i som skulle kopplas in mellan tändspolen och fördelaren på dåtidens bilar. Men de förbjöds så småningom pga de kraftiga radiostörningar de spred omkring sig.
Tack för förklaringen. Behövs skapligt hög spänning för att gnistan ska hoppa ett par millimeter i luft så det är fullt logiskt.

Men hur kommer det sig att skotern går bättre vid motsvarande manöver i det här fallet kan man fundera över...
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
En bit på vägen men inte framme vid mål ännu.
Nu sitter det nya stift i skotern (Biltemas motsvarighet till NGK BR8ES, då de jag beställt kommer med posten).

Skotern startade hur bra som helst utan behov av hjälp gas. Lät den puttra upp i 50 grader och körde till en kompis 4 km bort. Stannade skotern och den självdog. Gick in och surrade en stund.
Då jag skulle åka typ 1 timma senare så var den tjurig. Fick ge full gas för att den skulle starta. Väl igång märkte man ingen skillnad på gången.
Annat än att den dalade tills den självdog om man släppte på gasen.

PS: Stiften är helt gråa. Ser nästan ut som om dom smält lite.

Så vad tror ni?


Och att tillägga om skoterns egenheter är att:

1. Den dör gärna helt då man försöker lägga i backen (Även vid kall motor då den gått rent och fint på tomgången). Detta är ett nytt fel som dykt upp under skoterns senaste sjukdoms episod.

2. Kör man snabbare än 60 km/h eller ???6200rpm??? så tänds check engine lampan och fortsätter du utan att släppa av på gasen så går den in i "limp mode" med en konstant blinkande check engine lampa. Men den lagrar ingen felkod för detta. Det felet har den haft i flera år utan att någon kunnat komma fram till vad det är för fel.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kan någon temgivare som känner av vattentemp vara felande så den lurar insprutet att tro att motorn är kall så den fetar på mer...? Du kan chansa köpa en ny/beg om den är billig eller om du kan låna av någon. Detta fel är vanligt på bilar så jag blir inte förvånad om de skulle vara det.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Om det är en felande tempgivare som lurar motorn att den fortfarande är kall så borde den väl även lura termometern i färddatorn? :) På motortemp låg jag på ca 54 grader hela tiden. Tills det vart moddig grusväg hem. Då steg den till en bit över 70 innan jag var hemma. Ska kolla om jag får liv i den imorgon och se om jag även har vattentemp på färddatorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om det är en felande tempgivare som lurar motorn att den fortfarande är kall så borde den väl även lura termometern i färddatorn? :) På motortemp låg jag på ca 54 grader hela tiden. Tills det vart moddig grusväg hem. Då steg den till en bit över 70 innan jag var hemma. Ska kolla om jag får liv i den imorgon och se om jag även har vattentemp på färddatorn.
De är långt från säkert att tempen i displayen visar den bugg som insprutet känner av. Faktum är att kompisaren fick just detta fel på sin m5 turbo och vi höll på bli tokiga den gick fett vid 1800varv men bra i resten av registret men tempen på instrumenteringen va helt stabil på rätt värde.
Sök på Polaris reservdelslista så kan de ev synas hur många tempgivare som finns på toppen eller blocket.

På denna länk sökte jag på en 12as maskin jag vet inte vilken årg du har? Hittar bara en tempgivare nr 12. Men den är billig i usa 39 dollar den bord finnas på en skrot o för max 200kr.
Obs de kan såklart var en massa andra fel de här är bara en chansning!!

https://snowmobiles.polaris.com/en-us/parts/#/Polaris/S12CM8GSA//GSL//GEA_800_RMK_155//ES//INTL_(2012)/ELECTRICAL,_SWITCHES,_SENSORS_and_COMPONENTS_-_S12CM8GSA//GSL//GEA_(49SNOWELECT11800RMK)/85510/85533
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Temgivaren på avgaspipan kan förmodligen ställa till ditt problem också,,de tycks gå sönder ofta. Klippte ut en text från ett USA forum.

My understanding is that when the exhaust sensor reaches a certain temp then the ECU leans down the fuel mixture-5%. So if it's not working you would be too rich. The 5 flashes indicate that the voltage reading is either high or low. The voltage range is .06 to 4.9 Vdc and R's above 3000. The ECU and electronics are basically the same so I'll bet the 2010 sensor works just fine. Maybe it gets a better reading deeper into pipe center.
As we all know, the DET system also flashes the check engine light indicating detonation. Not the 5 flashes you have though-solid while it's adjusting fuel and timing and then flashes the check engine light and reduces max R's to 6000 as step two.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Testade koppla bort tempgivaren på avgassystemet men gjorde ingen skillnad alls annat än att jag får felkod 5. Då och då har den "Nästan" tomgång en stund. men tomgången blir så låg så skotern stänger till och med av displayen men fortsätter att puttra på :) Funderade på om jag lyckats justera om tomgången då man monterat av gaswiren då man hållit på med spridarna. Men om det var det så borde väl skotern starta som vanligt om jag gör så här: Håller gas på skotern så den håller 1800 varv. Stänger av den men håller in samma läge på gasen och försöker starta den med samma läge på gasen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ta och mät upp tps:en så du har rätt värden, för det är väldigt viktigt för att tomgågnen ska bli rätt.
Angastempsensorn på verkar inte tomgången. Har du vattentempmätare i displayen så har du bara en givare på denna maskin, så är den temperatur du ser när du startar den kall så bör den vara nära din omgivande temperatur. Kan säkert skilja +-5c, men inom det bör den vara ungefär.
Sen ang stift så ska du ha NGK BPR9ES, du skrev att du körde med BR8ES eller motsvarande. Viktigast är att du kör med "9".
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ta och mät upp tps:en så du har rätt värden, för det är väldigt viktigt för att tomgågnen ska bli rätt.
Angastempsensorn på verkar inte tomgången. Har du vattentempmätare i displayen så har du bara en givare på denna maskin, så är den temperatur du ser när du startar den kall så bör den vara nära din omgivande temperatur. Kan säkert skilja +-5c, men inom det bör den vara ungefär.
Sen ang stift så ska du ha NGK BPR9ES, du skrev att du körde med BR8ES eller motsvarande. Viktigast är att du kör med "9".
0.922 vdc med stängda Spjäll och 4.105 vdc fullt öppna. (0.93 +/- 0.01 Vdc @ Idle) Så det verkar ju vara bra. Det satt br8es stift i maskinen då jag köpte den och har fortsatt använda dem. Dom har ju funkat hittills så de bör ju inte vara den större boven. Men ska jaga ett par BPR9ES imorgon bara för att testa :)

PS: Vet inte om kompressions instrumentet inte gillar att ligga i kyla i garaget eller om det var för dåligt med kräm i batteriet i skotern nu....
Men fick 3.5 bar på båda cylindrarna nu. Då jag mätte för ett tag sedan var det runt 7.1 bar. Har för mig jag läst att det ska ligga på ca 8.5 bar va?

Tror jag gör en chansning och beställer fix-kitet med kolvar packningarna och distansen då det ändå är tänkt att ska göras i sommar.
 
Last edited: