Switchback 600, bra skoter?

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Alla tycker ju olika och allas åsikter är faktiskt intressanta.
Däremot så var det ju bra att man fick höra vad det var som var dåligt, även om det var det mesta;)

Hur som helst så är det den första negativa kommentaren som denna modell fått i min tråd, vilket tyder på att jag inte köpt en helt kass maskin iaf:)

Jag kommer med min egna dom så fort det kommit snö å jag kört några vändor!
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
du ha gjort ett bra köp! enda anledningen till att ja inte byter till en sån eller nyare är motorstorleken... å att ja inte ha råd just för stunden men de e en annan historia ;) iaf så en nära vän hade en sån förut å han höll 9 av 10 gånger stumt oavsett vart han körde, tog sej fram fint trots org. mattans kamhöjd. :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Sjukt stora fotsteg som den hängde upp sig på när man åkte lössnö.
En vettig matta typ 44:a brukar göra extrem skillnad på de flesta maskiner men inte på denna,
det gjorde inte att den kändes särskillt bra i framkommlighet jämfört med andra hybridmaskiner eller kortmaskiner för den skull.
Råkar har måtten på fotstegen i huvudet eftersom jag måttade för "betterboards", de är 140mm framme vid fotholken och 85mm 60 cm längre bak. Jag tycker nog tvärtom att de är riktigt smala, kängorna får knappt plats på bredden. Tycker också att det blev enorm skillnad med 44:an. Lågt skidtryck kan hända men det är inget jag strävar efter att ha heller...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Man kan väl bara konstatera att vi har olika uppfattning, menar inte att det inte vart bättre med 44:a men tycker ändå inte att den håller måttet som hybridmaskin i jämförelse med andra märken i samma segment och årsmodell... Men jag hoppas att du i all fall blir nöjd med ditt inköp, smaken är som baken vettu... :)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Man kan väl bara konstatera att vi har olika uppfattning, menar inte att det inte vart bättre med 44:a men tycker ändå inte att den håller måttet som hybridmaskin i jämförelse med andra märken i samma segment och årsmodell... Men jag hoppas att du i all fall blir nöjd med ditt inköp, smaken är som baken vettu... :)
Hmm, vet inte vad ni pratar för årsmodeller men 07- är ju Polaris enligt tester (snowrider, snowmobile) långt framme vad gäller snöframkommlighet och smidighet. Har själv haft renegade x 600 07 44 matta och "den" var helt värdelös, i lössnö, grymt dålig balans för skråkörning men den var riktigt fin för ledkörning. Skall man prioritera ledåkning funkar Ski-doo lynx bra. För friåkning (smidighet (brytvänlig) framkomlighet Arctic o Polaris.

Det är min åsikt efter att ha kört alla märkena (dock ej Yamma). Min Assault 10 är i alla fall ljusår smidigare vad gäller balans, framkomlighet vs Ski-doo renegade som är för ledanpassad...nu finns ju BC.

Vad gäller dämpare och Polaris så kan jag hålla med. Har inte varit nån höjdare från 04-09, väldigt varierande kvalite. Där funkade faktiskt min tidigare renegade 07 riktigt bra.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hmm, vet inte vad ni pratar för årsmodeller men 07- är ju Polaris enligt tester (snowrider, snowmobile) långt framme vad gäller snöframkommlighet och smidighet. Har själv haft renegade x 600 07 44 matta och "den" var helt värdelös, i lössnö, grymt dålig balans för skråkörning men den var riktigt fin för ledkörning. Skall man prioritera ledåkning funkar Ski-doo lynx bra. För friåkning (smidighet (brytvänlig) framkomlighet Arctic o Polaris.

Det är min åsikt efter att ha kört alla märkena (dock ej Yamma). Min Assault 10 är i alla fall ljusår smidigare vad gäller balans, framkomlighet vs Ski-doo renegade som är för ledanpassad...nu finns ju BC.

Vad gäller dämpare och Polaris så kan jag hålla med. Har inte varit nån höjdare från 04-09, väldigt varierande kvalite. Där funkade faktiskt min tidigare renegade 07 riktigt bra.
Den jag kört är årsm. 2006.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Någon som varit med om att kedjehuset har läckt olja?
Det sitter ju inte någon plåt där på min nämligen, även fast det står att det ska vara gjort..... Men ringde verkstaden som skulle åtgärdat det där å de skickar nu en plåt till mig gratis..
Enligt Polaris Sverige så kunde plastlocket bli deformerat av värmen från ljuddämparen. Nån som har sett eller varit med om nån maskin som drabbats av det?

Mitt plastlock ser inte alls påverkat ut, men de får kolla upp de noggrannare på servicen sen...
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Min var helt torr på olja efter bara några mil sen jag köpt den och kedjan började rassla. De hade fuskat med locket tidigare så säljande firman fick kosta på nytt lock, kedja och lite annat som de fuskat med på garanti så det var ju lagomt. Men sen har det funkat de 500 mil jag kört.

Enligt min kompis som jobbar på (en annan) polarisverkstad så ska plåten förhindra att locket deformeras, så är locket redan deformerat ska det bytas.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Ja precis, plåten ska skydda mot värmen. Mitt plastlock ser ju inte alls deformerat ut, men jag tänker att det kanske inte är så lätt att se med blotta ögat. Syntes det på din?
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Tjenna! Är ute efter exakt en sån här maskin (switchback 600 -06). Jag tänker då direkt byta matta. Så då måste jag veta att den verkligen är 365x38?
Sen MÅSTE jag veta vilken delning det är på original mattan!
Passar en matta från en -05as edge?
Tack på förhand :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tjenna! Är ute efter exakt en sån här maskin (switchback 600 -06). Jag tänker då direkt byta matta. Så då måste jag veta att den verkligen är 365x38?
Sen MÅSTE jag veta vilken delning det är på original mattan!
Passar en matta från en -05as edge?
Tack på förhand :)
Delningen är 2,52" och det är samma för alla "äldre" Polaris och för den delen de flesta andra äldre skotrar, så edge-mattan passar bara den är 365cm lång.

Dessutom är det 155" tunnel på 06 switchback så det är enkelt att förlänga om du skulle vilja det.