Switchback 600, bra skoter?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Får tacka för alla svar och tips!
Det blev en Switchback 600 -06 med 290 mil på mätaren, känns bra så här långt:) Hoppas det fortsätter, detta är min första Polaris..:)

Stämmer det att det bara satt foxdämpare på den röd/blå modellen dessa år eller hade samtliga Switchback det?

En annan liten fråga, hur får man bort sidokåporna vid motorn?

Något annat man ska tänka på som Switchback-ägare?
Grattis! tror du blir helnöjd och du har många roliga mil att plocka ur den maskinen. Mycket viktigt att du kollar upp att kedjehuset är åtgärdat och de andra grejerna jag räknade upp ovan.

Jag har själv den helblå och den har fox-dämpare runtom, på bakre boggiedämparen är det ställbart och extern behållare. På 07Swb är det klick på framdämparna också och CFI-motorn. Nästan säker på att den rödblå race-färgen bara är dekaltrimning.

Sidokåporna är rappliga men öppna huven och lyft kåpan uppåt i bakkant och passa på plasttabbarna som sitter i nerkant. Kolla tabbarna noga när du sätter tillbaka kåporna.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Se till att kontrollera avgasventilerna också så att de är rengjorda och inte sitter fast eller så
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Som det lät på förra ägaren så var det enda maskinen blivit inkallad för bensintanken... men ska ringa närmaste Polarishandlare på måndag å se vad dom säger.

En annan grej jag funderar på är instrumentbelysningen, har inget direkt minne av att den lyste varken rött eller blått som det står i instruktionsboken att det ska göra. Har inte startat den nå mer sen dess, men går det att slå på/av på något sätt?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det är kedjehuslocket som inte håller tätt som ska bytas, det kan rinna helt torrt annars, typiskt obra. Det kanske är sent att få det gjort på garantin men jag fick det fixat iaf när jag köpte min 2010. Det lyser antingen blått eller rött beroende på om du vill visa varvtal/hastighet på analoga/digitala.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Bra köp. Du kommer inte bli besviken. Se till att ha 44mm matta på bara så blir du MER nöjd. Håll koll på att det inte blir vatten/fukt i luftburken, då måste du täcka för lite hål här å var, t.ex strålkastar-vredet.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Kikade lite idag å det var fuktigt under kedjehuset...:/ Det borde ju betyda att det inte är bytt. Ska ringa närmaste handlare imorgon å höra vad de säger, nån aning om vad det kostar annars?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vet inte vad det kostar eftersom det var garantijobb. Jag skulle kosta på en service, tror du har igen det i längden. Passa på byt matta när de ändå river kedjehuset.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Man måste alltså riva ner huset... låter dyrt:/ Vad är det för lock å var sitter det?
Nå mattbyte blir det inte denna vinter iaf, den är jättefräsch å jag har inte råd heller:)
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Angående färgen där är det väl beroende på vilken man har varvmätare/hastighetsmätaren. Rött om man har hastighetsmätaren digitalt (eller vad man ska kalla det) och blått om man har varvmätaren på det stället.

Sambon kör blått på sin RMK och jag kör rött på min swb. ;D Har inte läst något om att det kan vara ofärgat eller att det ska gå att få så heller.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Man måste alltså riva ner huset... låter dyrt:/ Vad är det för lock å var sitter det?
Nå mattbyte blir det inte denna vinter iaf, den är jättefräsch å jag har inte råd heller:)
River var väl kanske att överdriva, det är själva locket som är felkonstruerat så de skruvar loss det gamla och sätter dit ett annat. Tror inte att det är speciellt dyrt såvida inte kedjan och dreven är skadade. Men kolla med verkstaden så kan de väl säga vad det kostar ungefär.

Det finns ett siktglas för oljenivån, du kan ju lysa och kolla om du ser nåt, eller så öppnar du pluggen och sticker ner en tråd och ser om det är nån olja kvar där. Ja locket och siktglaset ser du om du kikar in vid högra fotholken, det är kedjehuset som gör att det är trångt för fötterna... Minns inte riktigt hur man ser skillnad på nya och gamla locket men det nya är i varje fall svart.
 
Last edited:

deepowder

Välkänd medlem
23 feb 2010
142
0
6
östersund
Som det lät på förra ägaren så var det enda maskinen blivit inkallad för bensintanken... men ska ringa närmaste Polarishandlare på måndag å se vad dom säger.

En annan grej jag funderar på är instrumentbelysningen, har inget direkt minne av att den lyste varken rött eller blått som det står i instruktionsboken att det ska göra. Har inte startat den nå mer sen dess, men går det att slå på/av på något sätt?
Du ser bara färgen på mätaren när det är mörkt ute, annars lyser det inget särskilt. sålde min switchback i somras, var sjukt nöjd med skotern.. tog mig vart jag ville med 44as matta, hade 32 innan och då var den värdelös. Annars en grym skoter, ända problemet jag hade var att den gick varm väldigt ofta.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
River var väl kanske att överdriva, det är själva locket som är felkonstruerat så de skruvar loss det gamla och sätter dit ett annat. Tror inte att det är speciellt dyrt såvida inte kedjan och dreven är skadade. Men kolla med verkstaden så kan de väl säga vad det kostar ungefär.

Det finns ett siktglas för oljenivån, du kan ju lysa och kolla om du ser nåt, eller så öppnar du pluggen och sticker ner en tråd och ser om det är nån olja kvar där. Ja locket och siktglaset ser du om du kikar in vid högra fotholken, det är kedjehuset som gör att det är trångt för fötterna... Minns inte riktigt hur man ser skillnad på nya och gamla locket men det nya är i varje fall svart.


Ska kolla hur locket ser ut så fort jag får tid, skotern står inte hemma. Men jag pratade med tre återförsäljare idag, å två menade på att växelhuslocket var bytt. Även tanken å gasvajern var bytta. Det tredje stället såg varken lock, tank eller gasvajern dock....
Men antar att det borde vara bytt när de två första såg de när de slog på chassinumret. Men som sagt, jag ska kolla! Tack!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
sen var ju du ungefär oskönast här inne också. håll bara käften med sånna där kommentarer.
tack
Men du, ta å läs topic.
Svaret var inte ämmat personligen till dig...
Moestberg som startat tråden lär ju vilja veta allas erfarenheter eller???

Du får tycka att det är världens bästa skoter, men det ändrar inte vad jag tycker!
 
Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Du kanske kan skriva varför du tycker så
Tänkte att det jag skrev sammanfattade mina erfarenheter ganska tydligt !
men absolut kan jag det om man slipper personliga påhopp fortsättningsvis...

Maskinen jag testat är en 2006:a.
Dålig boggi som kändes otroligt svampig för att ha gått ca. 80mil på den jag testade, även framvagnen var otroligt svampig.
Sjukt stora fotsteg som den hängde upp sig på när man åkte lössnö.
En vettig matta typ 44:a brukar göra extrem skillnad på de flesta maskiner men inte på denna,
det gjorde inte att den kändes särskillt bra i framkommlighet jämfört med andra hybridmaskiner eller kortmaskiner för den skull.
Variatorer var otroligt trötta på varvvilligheten i lössnön.
Styrningen var otroligt dålig trots att maskinen jag körde hade SLP PP skidor, vi gjorde justeringar på både balata och framdämpare för att få mer skidtryck men var fortfarande som att åka tvålkopp.
Chassit kändes väldigt gammalt då körningen påmindes om gamla hederliga strykjärnsmaskiner.
Jag är övertygad av erfarenhet att det finns kortmaskiner som tar sig bättre än switchback i snön trots att den skall vara en hybrid.
 
Last edited:

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Tänkte att det jag skrev sammanfattade mina erfarenheter ganska tydligt !
men absolut kan jag det om man slipper personliga påhopp fortsättningsvis...

Maskinen jag testat är en 2006:a.
Dålig boggi som kändes otroligt svampig för att ha gått ca. 80mil på den jag testade, även framvagnen var otroligt svampig.
Sjukt stora fotsteg som den hängde upp sig på när man åkte lössnö.
En vettig matta typ 44:a brukar göra extrem skillnad på de flesta maskiner men inte på denna,
det gjorde inte att den kändes särskillt bra i framkommlighet jämfört med andra hybridmaskiner eller kortmaskiner för den skull.
Variatorer var otroligt trötta på varvvilligheten i lössnön.
Styrningen var otroligt dålig trots att maskinen jag körde hade SLP PP skidor, vi gjorde justeringar på både balata och framdämpare för att få mer skidtryck men var fortfarande som att åka tvålkopp.
Chassit kändes väldigt gammalt då körningen påmindes om gamla hederliga strykjärnsmaskiner.
Jag är övertygad av erfarenhet att det finns kortmaskiner som tar sig bättre än switchback i snön trots att den skall vara en hybrid.
Det är iofs din uppfattning men kan faktiskt inte känna igen mig alls i det du beskriver om SB. Har en 06:a som tex blev väldigt annorlunda(bättre) med en 44:a matta. Det du nämner om strykjärns-tendenser, det är inte så att du kört en Switchback med Edgechassit? inte IQchassit?
Du kör ju å andra sidan en Summit nu så en crossover är väl inte ditt segment