Swb assault 11 äter stift

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Tjenare!
Har nyligen köpt en swb assault 2011 och det hela började med en blinkande motorlampa och ojämn gång på lite lägre varv. Det löstes med att byta bränslemotståndet(eller vad de heter).
Den är kopplat i non eth läge nu efter att ha haft den inlämnad och de bytt den.(kör på 98 oktan, färskt bränsle)

När jag får hem den så gick stiftet på pto efter 5 min.
Efter 2 timmars körning så slocknar nya stiftet. Senare under kommande 12-15 mils körning fick jag byta stift 6 gånger.
Stiftet blir dyngblött och den surar bevisligen ner sig, men endast på en cylinder.
Lämnat in den för detta men de säger att dom lätt äter stift. Tycker detta verkar lite knepigt då de tidigare 10 mil innan nya motståndet så var det inga problem. Och inte heller med kompisens swb.

Firman säger att dom inte vet va dom ska göra då den gått fint under deras provkörning på typ 15 min.

Har ni någon idé vad jag kan begära få kontrollerat? Eller har någon haft liknande symptom?
Spridare?
Tändspolar?

Tacksam för svar så man får maskinen att gå.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Skulle nog kontrollera reedsen och göra ett kompprov.
Testa även att sedan byta till Champion RN57YCC stift, de tål mer bränsle.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Grannens 12as 800 åt stift också trots att den går klockrent , jag rek då NGKBR9EYA och dessutom knackade jag ihop bygelavståndet till 0,45mm för de är de bästa motangrepp om de släcker stift de gör att stiften tål både mer olja och fet gång. Den slutade äta stift helt o hållet . Men de är helt klart ett fel på mappningen eller som redan nämnts kolla att reedbladen är hela och tätar bra och champion stiften är bra också de kan va lika bra som ngk eya stiften så köp båda dessa stiftfabrikat för de kan hända att championstiften är bättre (osäkert). Är du eller firman säker på att de satt in ett non etanol motstånd så de inte drulat dit ett etanol ändå? Youtuba detta motstånd hur de ska se ut ock monteras för säkerhets skull de brukar även stå non eht eller eht på de fetarar motståndet.
En sak till som är stiftdödande de är att starta motorn och bara ha den en kjort stund på tomg innan man stänger av typ köra ut från garage och stänga av eller köra upp på släp. Man måste låta dem gå en stund på tomg vid varenda uppstart typ 3-4 min duger.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Kan det var mappningen trots att det enbart är på en cylinder?
Ska kika på de andra stiften men avvaktar nog tills de har fått kolla reeds och komp så man får det kollat. Går det lösa med tåligare stift bara så känns det som att skjuta upp problemet dock.

Varmkör alltid den.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Är nog reedsen brukar vara rätt trötta efter 300mil då dom inte har några stopp, så dom blir naggade i kanterna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De måste va en värdelös firma som ev inte kollat reedsen. Om de inte är dem så funderar jag på om en spridare kan va otät typ smygläcka då den ska va stängd eller ha värdelös spridarbild men detta är långsökt fel de brukar snarare ge för lite soppa så en cylinder skär.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Tar med mig detta då jag lämnar in den imorn eftermiddag. Utelämnar ”värdelös firma” för stämningens skull haha!

kolla reeds, spridare, komp samt sätter eya stift. Har alltid bra bemötande så det är ju skönt. De är ju en brp-verkstad egentligen så dom får väl i sin tur lämna den till en polarisverkstad.
Har 3 mån garanti så dom måste ju fixa den. Men skönt att ha lite ideer på vad man kan begära att få uppkollat. Ca 3 av 4 veckor har den ju varit på verkstad och service. Börjar nästan krampa lite väl mycket i högertummen!

Återkommer när jag vet mer.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Låter som om det även kan vara TPS relaterat, en noggrann kalibrering utesluter den orsaken!
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Fick tillbaka den efter att den varit inne på auktoriserad polaris-verkstad och de ser inga fel. 2 par stift på 1 dag. Bytte till ngk br9eya som ska vara tåligare men samma resultat.

Denna gång hade de mätt upp spridare, tps och massa annat tydligen men allting såg klockrent ut.
Reedsen såg också bra ut.

Efter ca 5-10 min körning så böade den vid gaspådrag och sen gick sen bara på en cylinder igen. Bytte och sen gick den bra i ett par timmar. Startade den igen när den var kall och då poffade det till och sen gick den på en cylinder åter igen. Slut på stift hemma nu så körde inge mer.

några övriga ideer?
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Tänkte tömma oljetanken och hälla i VES Gold olja. Kan det vara så att det tidigare fyllt med typ jula eller biltemas 2t olja och att den förbränns dåligt och sätter igen stiften?
Pratade med en som varit med vid körning tidigare och han nämnde nu att den rök gråblått. Tänker då om den har dålig oljeförbränning?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Kan dom inte få ordning på den så får dom ju helt enkelt köpa tillbaks den, svårare än så är det ju inte
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Elda kraftigt med gasollåga eller butangaslåga så brukar 75% av släckta stift funka igen. Och knacka ihop bygeln till 0,45mm de gör mest skillnad i bränsle/olje beständighet.Jag kör i stort sett alla tvåtaktare på 0,45mm gap för då håller stiften i åratal. Men hursom så är de helt klart fel på maskinen så de måste fixa den eller köpa tillbaka den. Nästa felsökning de borde göra är byte att spridare på den cylinder som lägger av. Om de inte hjälper skulle jag rivit av cylindern för att kolla om kolven eller de vanligaste felet kjolen på cylindern gått av. En bit från avslagen kjol kan ha satt sig i en överströmskanal eller så har kolven fått sig en smäll av skärvor från cylinderkjolsras så den slagit loss udersidan på kolv mot utblås till för då blir de fel på bränsleblandningen.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Elda kraftigt med gasollåga eller butangaslåga så brukar 75% av släckta stift funka igen. Och knacka ihop bygeln till 0,45mm de gör mest skillnad i bränsle/olje beständighet.Jag kör i stort sett alla tvåtaktare på 0,45mm gap för då håller stiften i åratal. Men hursom så är de helt klart fel på maskinen så de måste fixa den eller köpa tillbaka den. Nästa felsökning de borde göra är byte att spridare på den cylinder som lägger av. Om de inte hjälper skulle jag rivit av cylindern för att kolla om kolven eller de vanligaste felet kjolen på cylindern gått av. En bit från avslagen kjol kan ha satt sig i en överströmskanal eller så har kolven fått sig en smäll av skärvor från cylinderkjolsras så den slagit loss udersidan på kolv mot utblås till för då blir de fel på bränsleblandningen.
Syns det på komptest? Eller måste man riva den?
Cylinder, kolvar bytta samt fixkit monterat för 70-80 mil sedan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om stiften på bilden inte är sönder och de gått lika långt dvs du tog ur dem när de funkade så går den ovanligt svart båda ser onormalt feta ut, Men på bilden ser man inte djup ner i stiftet där man ska läsa av färgen. Vilken färg har de djupt nere mellan porslin och yttervägg är de lika svart där? Övre stiftet har fått mer soppa på sig för de är mer renspolat av soppa än undre stiftet så jag gissar att de är den cylindern som släcks. kompprov visar inte om kolven/cylindern är avslagen. Fixkit är värdelös cylindrar spricker lika mycket ändå så jag skulle rivit av cylindern för visuell check.