Swb assault 11 äter stift

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Gått 490 mil så kanske är dags!
Hade tänkt prova det efter jobbet idag.
Missar den någon tändning så surar den ju snabbt ner.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Kolla så inte en toppmutter till tändstift skallrat lös och sitter kvar i tändhatten. Har hänt mig några gånger, köper stift med fast toppmutter numera. Dock har det bara märkts på stökig tomgång och svår att starta då och då för min del.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Bytt tändkablar och hattar och satt ingen mutter i tyvärr. Tänk om felet varit så enkelt, glad jag hade blivit!

Den agerar precis lika efter bytet.
Mätte upp tändspolarna och 17.81kohm på båda.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Be dem ta den till märkesverkstad så de kan köra den mot dator och kolla status på spänning till spridare, laddning, tps, mm
Eller så ber du dem köpa tillbaka den då du inte kunna använda den och de inte själva kunnat åtgärda felet.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Dom har redan gjort det utan att hitta några fel. Ska in till dem imorn och ta upp att dom nog får köpa tillbaka den.
Kikat på en rmk och en boondocker, båda 2013 istället så vi får se vad dom säger.

då tiden för ångerrätt är slut så kan dom ju välja att ta in den och kolla genom den igen också.

men, om spridarna ger bra resultat vid avläsning. Kan de fortfarande hänga sig eller fungera dåligt utan felkod?
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Dom har redan gjort det utan att hitta några fel. Ska in till dem imorn och ta upp att dom nog får köpa tillbaka den.
Kikat på en rmk och en boondocker, båda 2013 istället så vi får se vad dom säger.

då tiden för ångerrätt är slut så kan dom ju välja att ta in den och kolla genom den igen också.

men, om spridarna ger bra resultat vid avläsning. Kan de fortfarande hänga sig eller fungera dåligt utan felkod?
Vad jag menade var att man kan se spänningen till dem, de ger ju inte felkod på läkage, mm annat än om det skulle vara ett elfel typ.
De har inte bytt spridare då åt dig?
Be dem prova med champion som polaris använde tidigare, har varit med om flertalet maskiner som tyckte om dem bättre än ngk.
 

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Lämnade den idag igen och påtalade spridarna ännu en gång.

har testat championstift med. Verkstaden har satt nya championstift varje gång den varit in. De dör nästan fortare tycker jag.

Då flera nämnt det här med gapet på stiften, att knacka ihop dem.
Då den får högre komp med fixkit monterat vad jag förstår. Kan kompet slå ut gnistan så att säga?
Hörde av handlaren att vissa brp motorer knackar dom stiftet till 0.5 istället för 0.8.
Inte hunnit testa detta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Högre komp som blir med fixkit slår inte ut gnistan man måste upp i turbomaskiner på 1,5-2 bar innan gnistan kan blåsas ut men knacka ihop stiften till 0,45mm för de är bra mot oljesläckta eller sursläckta stift.
 
Reactions: neden

TrickWiP

Medlem
28 feb 2020
19
0
1
30
Östersund
Den har snart gått 500 mil och har bytt tändhattar och tändkablar.
firman har lämnat bort den på spridarrengöring så jag hoppas det gör skillnad.
Dom har haft den i 2 veckor och det är de enda jag fått höra från dem. Får se om jag får igen den till helgen så man kan provköra lite iallafall.

köper hem br9eya samt bpr9es och knackar ihop dem till 0.5 också för att se om man märker skillnad.
 

topnoxx

Ny medlem
8 feb 2022
1
0
1
29
Örnsköldsvik
Den har snart gått 500 mil och har bytt tändhattar och tändkablar.
firman har lämnat bort den på spridarrengöring så jag hoppas det gör skillnad.
Dom har haft den i 2 veckor och det är de enda jag fått höra från dem. Får se om jag får igen den till helgen så man kan provköra lite iallafall.

köper hem br9eya samt bpr9es och knackar ihop dem till 0.5 också för att se om man märker skillnad.
Hej, ursäkta att jag bumpar denna tråd såhär 2 år senare. Men jag skapade ett konto endast för jag måste få fråga hur det gick med skotern och problemen?

Har nämligen exakt samma problem med min Switchback Assault 2011. Äter nämligen tändstift som det vore godis...
Auktoriserade Polaris verkstad säger det är "normalt".

Byter alltså tändstift inför en körning, stänger av skotern, startar och efter ett par meter så börja den gå på en cylinder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hej, ursäkta att jag bumpar denna tråd såhär 2 år senare. Men jag skapade ett konto endast för jag måste få fråga hur det gick med skotern och problemen?

Har nämligen exakt samma problem med min Switchback Assault 2011. Äter nämligen tändstift som det vore godis...
Auktoriserade Polaris verkstad säger det är "normalt".

Byter alltså tändstift inför en körning, stänger av skotern, startar och efter ett par meter så börja den gå på en cylinder.
De ska inte ta stift.
Har du kontrollerat att tps givaren står rätt? Om den står lite för högt i volt så går den för fett som i sin tur kan ta stift vid start. Ett tecken på att tps står fel åt de fetare hållet är att den gärna vill sjunka i varvtal så du måste blippa på gasen för att den inte ska surstanna. Och backen kan klatra den stannar men återstartar ej med backen i.
Stifträddande uppstart är att inte röra gasen när den startar förens tempen är uppe på 18-20c. Och när du köri väg kör extremt lugnt tills den uppnått full temp dvs 40+c . Och om du startar den för kortare flytt låt den gå ett tag innan du stänger av minst 3 min.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
En undran, släcker den på samma cylinder jämt?
Prova isåfall skifta tändspolarna.