Svetsa slut burk FST 4 takt

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
eller så söker du efter den "stora tråden om slutburkar" och läser där.

Finns massor med matnyttig info
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
eller så söker du efter den "stora tråden om slutburkar" och läser där.

Finns massor med matnyttig info
har kollat och kan inte hitta någon sådan tråd det enda är Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare .
men som sagt handlar den om 2 taktare vill veta folkets åsikter om 4 taktar slutburkar.

anledningarna till att jag ska göra en ny är för att orginal burken väger 11.5kg och det är aldeles för mycket motstånd i den
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Köp en Apple Racing 2" billjuddämpare och svetsa dit en lämplig muff på den. Simons funkar också och är kanske t.o.m billigare, men inte lika cool... :eyebrows:

Om du gör en egen, se för guds skull till att den inte gör motstånd, då tappar du effekt + bygger upp mer värme = otur = ras. Ett rakt rör genom dämpkroppen med massor av små hål borrade åt sidorna och dämpkroppen fylld av dämpande ull, tex nätmatta för kaminrör är det som gäller...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Eftersom det är en fyrtaktare med turbo så kan du köra med en väldigt enkel burk, eller helt utan om du så vill :) Du behöver inte tänka på att ha ett visst motstånd, utan bara ut med avgaserna på snabbaste sätt. Så att köpa den kortaste 2-3" billjuddämparen du kan hitta på tex mekonomen skulle funka fint.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Biltema har ju några billiga burkar som du kan köpa. Är en här på forumet som har en sån på sin RS Vector -06. Låter riktigt fint.
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
ni är ganska smarta ni. vad går en sådan bil ljuddämpare på mekonomen för ? nej som sagt jag vill ha absolut ingen motstånd men även bort med ljudet.
men om jag ska svetsa en hur skall jag göra. om jag ska göra med gångar och inte rör rakt igenom.?
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
turbon tar bort ganska mycket ljud i sig så det behövs inte mycket ljuddämpning....försök hitta nån billjuddämpare med vettig storlek som får plats....billigt och förhoppningsvis ganska enkelt
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
ni är ganska smarta ni. vad går en sådan bil ljuddämpare på mekonomen för ? nej som sagt jag vill ha absolut ingen motstånd men även bort med ljudet.
men om jag ska svetsa en hur skall jag göra. om jag ska göra med gångar och inte rör rakt igenom.?
Apple Racing:
http://www.nitroz.se/apple/
Priser finns på sidan.

Om du har turbo (missade det förut) så har du ju redan en mycket effektiv ljuddämpare. Turbon alltså. Den kommer sannolikt bli tystare än orginal om du följer våra tips med Apple/biltema/simons/mekon.

Varför bygga med gångar? Du riskerar din motor, du riskerar effekttapp, om du inte har möjlighet att mäta flödet och se till att det inte blir sämre än org.

Farligt. Jag avråder hembygge. Men det är ju jag det... :weird:
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Apple Racing:
http://www.nitroz.se/apple/
Priser finns på sidan.

Om du har turbo (missade det förut) så har du ju redan en mycket effektiv ljuddämpare. Turbon alltså. Den kommer sannolikt bli tystare än orginal om du följer våra tips med Apple/biltema/simons/mekon.

Varför bygga med gångar? Du riskerar din motor, du riskerar effekttapp, om du inte har möjlighet att mäta flödet och se till att det inte blir sämre än org.

Farligt. Jag avråder hembygge. Men det är ju jag det... :weird:
om du visste hur orginal burken såg ut inuti skulle du tänka om :p man liksom känner att det är alldeles för mycket motstånd.
har sett bilder på polaris files och jag kan rita en paint bild som förklarar länkar snart

ja kanske ska gå på mekonomen/biltema å se va dom har gillar inte riktigt deras webshoppar men grejerna är ju billiga och säkert väldigt lätta det duger nog bättre än å svetsa eget.

nu här e bild http://i48.tinypic.com/3536zvo.jpg
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
om du visste hur orginal burken såg ut inuti skulle du tänka om :p man liksom känner att det är alldeles för mycket motstånd.
har sett bilder på polaris files och jag kan rita en paint bild som förklarar länkar snart

ja kanske ska gå på mekonomen/biltema å se va dom har gillar inte riktigt deras webshoppar men grejerna är ju billiga och säkert väldigt lätta det duger nog bättre än å svetsa eget.

nu här e bild http://i48.tinypic.com/3536zvo.jpg
tjorva inte på med kammare och tjafs, ska du bygga eget så bygg bara med ett genomgående perforerat rör och dämpull. har för mig att den minsta på mekonomen går på 3-400kr sen några hundra dyrare om du ska ha den i rostfritt.
 

JDE

Medlem
10 jan 2008
10
0
1
Rakt rör ut från turbon bara:)..ska va minsta möjliga motstånd efter turbon..eller en rak fullflödesdämpare som nämndes tidgare om du vill få ner ljudnivån en aning.