Sverige --> Danmark och tillbaka på vatten?!

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Vet inte om ja ska tordas berätta om dehär eller om ja kommer bli idiotförklarad :embarrest: men har gått å funderat ett tag nu på om man skulle göra en roadtrip ner mot Helsingborg och åka över till Danmark.
Värkar vara kortast från Helsingborg (~3km?)

Nu är inte avståndet största problemet utan om det ens går att åka över havet?
eller är det för höga våger eller nått annat som gör att man inte kan åka över?




Det är fortfarande bara funderingar men hoppas ni kan hjälpa mig å fundera lite, tips som start/stoppställe, båt, när osv :biggrin1:
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Vet inte hur mycke sjö de normal går där, och hur känslig en skoter är för vågor, men de låter helt klart som en häftig idé... Skulle va kul å se danskarnas min om en snöskoter kommer åkandes över vattnet och rakt upp på stranden och parkerar :p Lycka till!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Var en kille här från Umeå som provade ett antal gånger att köra Umeå Wasa men det slutade alltid på botten

Han startade från Umeåälven men vet inte om han ens tog sig ut på havet

Kan vara värt att tänka på att det är nog inte gratis att fiska upp skotern från botten
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vet inte om det ev. behövs nåt tillstånd det är ju hyfsat trafikerad farled där nere. Men låter som en rolig grej .)
 
4

426H

I juli är det ofta högtrycksbetonat väder och vindstilla på nätterna åtminstone. Då är det spegelblankt på havet. Ett problem skulle kunna vara svallvågor från alla båtar som passerar genom sundet. Bästa är nog att dra riktigt tidigt på morgonen vid 5-6 tiden, då är det lite båtar och ofta vindstilla.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Var en kille här från Umeå som provade ett antal gånger att köra Umeå Wasa men det slutade alltid på botten

Han startade från Umeåälven men vet inte om han ens tog sig ut på havet

Kan vara värt att tänka på att det är nog inte gratis att fiska upp skotern från botten
Jag hade tänkt köra med dunkar så det går att dra den iland med en båt.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Låter bra, tror inte stackaren som provade här gjorde så

Killen hade samma problem som de här ovan skriver: vågorna

På nått sätt lyckades det alltid komma in vatten på remmen


Vad har du tänkt använda för skoter om det blir av?
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Det som kan ställa till besvär även om man väljer natten som nästa är ett måste är dyningar från havet. Det måste under några dagar legat på SV vindar som göra att vattnet ligger lugnare. Bör kanske också undvika Juli månad då väldigt mycket fritidstrafik är igång. Satsa innan midsommar alt efter v33. Roligast vore väl givetvis att köra på dagen, kan ju funka om man har lite koll på trafiken.
Lycka till!
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Låter bra, tror inte stackaren som provade här gjorde så

Killen hade samma problem som de här ovan skriver: vågorna

På nått sätt lyckades det alltid komma in vatten på remmen


Vad har du tänkt använda för skoter om det blir av?
Tänkte köra med en Polaris xlt 600.
Körde med den förra sommarn och det funka bra.
Det som kan ställa till besvär även om man väljer natten som nästa är ett måste är dyningar från havet. Det måste under några dagar legat på SV vindar som göra att vattnet ligger lugnare. Bör kanske också undvika Juli månad då väldigt mycket fritidstrafik är igång. Satsa innan midsommar alt efter v33. Roligast vore väl givetvis att köra på dagen, kan ju funka om man har lite koll på trafiken.
Lycka till!
Skulle gärna köra på dagen

Hur tror ni man ska göra med båt?
Ska man chansa å fara ner å hoppas på att det står nån i hamnen som är villig att bogsera in en skoter för en slant eller borde man ha de ordnat innan man far?
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Du bör nog ha en följebåt för skiter det sig kan du ju inte ligga mitt i farleden och plaska! Kanske finns någon här på forumet som bor neråt Helsinborg som har båt.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
om du kör så säger jag bara lycka till :rock: Hoppas att det kommer gå väl för dig , en go pro eller liknande skulle inte vara fel
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Ja utan båt så kommer jag inte åka, men de löser sig nog.


Nån som vet hur det serut på andra sidan vattnet?
Tänkte att de är ju ingen höjdare om man kommer fram och det är en hamn med en 2m hög mur eller en liten hamn med bryggor, båtar å skit.
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Dels lär du väl planera ganska noga, start- och slutplats på rutten och ha gps i båten eller på skotern (om det inte finns tydliga riktmärken), kolla väderförhållanden noggrannt innan. Sen om du gör det seriöst vore det väl konstigt om det inte finns företag villiga att sponsra, kan se rubrikerna i aftonbladet; "Norrlänningens galna upptåg: Snöskoter mellan Sverige och Danmark". Gärna med film från hjälmkamera samt filmat från följebåten. Snowmobile kanske kan sponsra med en GoPro mot att ha en logga i hörnet, kan inte tänka mig annat än massor av visningar både på diverse nyhetssidor och youtube. Lycka till om du gör allvar av det hela!
 
C

CROA

Med en XLT säger jag bara lycka till med bärgningen..

Annars är väl rekordet kring 16mil på vatten om mina minnen inte lurar mig helt och hållet?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Med en XLT säger jag bara lycka till med bärgningen..

Annars är väl rekordet kring 16mil på vatten om mina minnen inte lurar mig helt och hållet?
fört tung tror du?
är ju bara testa här hemma på sjön tills man kommerfram till nått som flyter.
bara den flyter 10-20sekunder så man hinner krokafast den så kan man ju dra in den en bit å dra den i land.

tror rekordet är på över 20 mil.
 
Last edited:
4

426H

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Go for it, men hjälmkamera är ju ett måste.

Åk vid första gryningsljuset då slipper du ju iaf det mesta av hobbytrafiken.
 
Last edited:

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag var i Helsingborg förra året med ett par killar och var i hamnområdet.
Större delen av området består utav höga stenpirar, det finns en badstrand i anknytning till hamnen. Dock har jag för mig att denna badstrand är omsluten av en egen stenmur, så kan bli svårt att få in en skoter på stranden och samtidigt få tillräckligt med fart.
Jag skulle nog ha valt badstranden vid "Interbrands AB, Drottninggatan, Helsingborg" som är större, du kommer dock inte få en rak vinkel över till helsingör.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Håller på kikar lite nu på google maps och det serut att vara 2 ställen det skulle gå att starta från.

Det första är ju stranden norr om hamnen i Helsingborg.

Den andra är den söder om Helsingborg, men där ser det ut att vara ganska mycke längre att åka över och ev en stenmur runt(?)

Det värkar finnas 2 bra stränder på danska sidan att köraupp på, synd bara att det ligger så nära småbåtshamnarna.
Värkar som att stranden vid Drottninggatan (norr om hamnen) är bäst att starta från.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Har pratat med dom på Siljaline och Bigravel nu men dom kunde inte svara på vilken tid på dygnet eller när på året man skulle kunna åka.

Har försökt fått tag på några andra företag som åker mellan Helsingborg och Helsingör men dom svarar inte, ska försöka på månda igen.