Svenskregistrerad skoter i Norge?

Comda

Medlem
18 jul 2009
5
0
1
Hej, jag har vinterstuga i Norge och undrar om det är någon som vet om jag kan ha min svenskregistrerade snöskoter i Norge? Eller, måste jag "importera" den till Norge innan jag kan använda den?

Tacksam om någon vet något om detta.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag antar att du har egen mark eller ska köra på leder där det tillåts så ska det funka med svenskreggad skoter. Om den ALLTID är i norge så kan det bli lite knepigare.

Finland har tidigare varit väldigt känsliga på det där när det gäller bilar... många som haft kärringen i Finland som fått bilen tagen i tullen med krav på att den skall skattas i Finland...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sen handlar det om medborgarskap. Norsk medborgare får köra svensk/norskreggat i Sverige, Svenskt medborgare får inte köra norskreggat i sverige.

Tjorvigt men du får alltså köra ditt hemlandsreggade fordon samt de fordon som är reggade i det land du är.

Har man dubbelt medborgarskap typ Finland/Sverige då är det ok att köra både och på bägge ställena.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag antar att du har egen mark eller ska köra på leder där det tillåts så ska det funka med svenskreggad skoter. Om den ALLTID är i norge så kan det bli lite knepigare.

Finland har tidigare varit väldigt känsliga på det där när det gäller bilar... många som haft kärringen i Finland som fått bilen tagen i tullen med krav på att den skall skattas i Finland...
Detta har jag stött på och det är inte roligt. Bilen blev iofs inte beslagtagen men iaf. Finland verkar vara skandinaviens snålaste land...
 

Comda

Medlem
18 jul 2009
5
0
1
Tack för svar!

Man behöver inte åka på egen mark i det länet som heter Finnmark. Man kan köra i godkända leder.

Av era svar ser det ut till att man kan åka med svensk reggad skoter i Norge, men att det kan bli lite småjobbigt efter ett tag. Jag får nog kolla med norska tullen/polisen innan jag åker.... /Rolf
 

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
Sen handlar det om medborgarskap. Norsk medborgare får köra svensk/norskreggat i Sverige, Svenskt medborgare får inte köra norskreggat i sverige.

Tjorvigt men du får alltså köra ditt hemlandsreggade fordon samt de fordon som är reggade i det land du är.

Har man dubbelt medborgarskap typ Finland/Sverige då är det ok att köra både och på bägge ställena.
Vet att den här tråden är inaktuell, men då jag liksom säkert en del andra här, jobbar eller bor-/halvbor i Norge, så är det oerhört viktigt att veta att det är folkbokföringen som är relevant och inte medborgarskapet!

Kom själv undan med nöd och näppe då jag lånade ut min svenska privatbil till norgeregistrerade kollegor - nåt som kunde ha slutat med gigantiska böter om de blivit stoppade av tull eller polis, eller hamnat i en olycka i min svenska bil....


Att det är så här beror på att det i princip betraktas som brott mot tullreglerna om en person boende i Norge, oavsett medborgarskap, brukar utländskt fordon inom Norge. Det kan finnas undantag vid tillfälligt boende, men kolla upp reglerna noga om du har adress i Norge. 5-6 -siffriga belopp står på spel om det går åt helvete.