Svårt att sälja skoter?

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Egentligen inte då det är priserna som tyvärr fastnat lite för högt. Tex rev-modeller från säg 05 har ju ett egentligt värde på 30 kanske men folk vill ha närmare 50. Förstår säljare också då dom betalat mer och säkert lagt ner nån krona och tid. Men man får nog oftast räkna med ett fall på 10k per år i bästa fall i dom årsmodellerna.

Sen är ju alltid perioden efter påsk svår om man inte säljer till kanonpris.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Bara sedan i december har priserna fallit väldigt kraftigt. Men en sak som jag blir lite förvånad över är priserna på "billiga" skotrar. Jag ser samma skotrar som handlades för 20k för fem år sedan på exakt samma priser idag. Och jag vet att det är rätt eftersom att folk uppenbarligen betalar det men det är ändå intressant att man kan köpa en skoter och sälja utan förlust annat än till löpande kostnader.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja det är lite det som är problemet att folk har svårt att inse att skotern man köpte för 50k 3år tillbaka nu bör ligga i 30-35k. Men det svider lite för mkt för en del och har man bytt kolvar så måste den ju vara värd 50. Eller?
 

Busaberg

Aktiv medlem
1 apr 2010
85
1
8
skogen
Ja det är lite det som är problemet att folk har svårt att inse att skotern man köpte för 50k 3år tillbaka nu bör ligga i 30-35k. Men det svider lite för mkt för en del och har man bytt kolvar så måste den ju vara värd 50. Eller?
Alla sätter väl vilket pris dom vill i annonsen?Vad skotern sedan "är värd" avgör ju köparen...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om vi kliver upp ett par prisklasser då..
'12an jag försöker sälja kostade 143k ny och jag vill sälja den för 100k.
-Är det orimligt? Hur mycket sjunker en skoter i värde under ett år?
Skicket på just min maskin är naturligtvis bra och miltalen låga, under 200.

Har fått lite egendomliga erbjudanden, som att bjuda på frakt till Hemavan och få 95k och även en som via telefon avböjde då jag sa att jag inte sänker priset 5k, osedd alltså. Är 5k mycket pengar när man är ute och snokar runt 100k-klassen?
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag säger inte att alla köper skoter med lån men många. Bankerna är nog inte så sugen på att låna ut ca 100000kr utan säkerhet på en beggad maskin. Men via en handlare med skotern som säkerhet är det en annan sak vilket jag tror gör att begangnat marknaden för privat personer blir tuff.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Absolut men tråden handlar ju om svårsålda skotrar vilket i 8 av 10 fall är för prisets skull.
Hmmm nja det är nog snarare 10 av 10 .......
Dom som har väldigt lågt pris blir alltid sålda.
Jag har alltid sålt mina, men ibland fått gå så lågt att jag nästan kräkts, men vill man (av hela sitt hjärta) bli av med den, så... ja då är det bara att gå ner dit där det finns en köpare...
Om man inte vill... då kanske man får ha den kvar...
Enkel matematik...
 
A

AssaultRMK

Ja det är lite det som är problemet att folk har svårt att inse att skotern man köpte för 50k 3år tillbaka nu bör ligga i 30-35k. Men det svider lite för mkt för en del och har man bytt kolvar så måste den ju vara värd 50. Eller?
Det handlar väl inte om att säljaren har ett överpris eftersom folk ändå tycks vara villiga att betala den summan. Så länge folk köper skotern för 50tkr så är den ju då också värd det.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det handlar väl inte om att säljaren har ett överpris eftersom folk ändå tycks vara villiga att betala den summan. Så länge folk köper skotern för 50tkr så är den ju då också värd det.
Fast nu tycks ju inte folk göra det ändå.
Det är ju en svår prisklass då det oftast börjar vara saker som måste bytas tex matta och renoveringar. Känns alltid surt att lägga pengar på nåt man ska sälja och gör man inte det får man nästan ge bort skotern.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det handlar väl inte om att säljaren har ett överpris eftersom folk ändå tycks vara villiga att betala den summan. Så länge folk köper skotern för 50tkr så är den ju då också värd det.
Ja absolut, kan han/hon få ut 200.000 för en ex. Et 340 -87, så var den också värt det för DEN köparen.
Problemet är oftast för säljaren att hitta just "den" rätta köparen... det kan ta tid...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja det är lite det som är problemet att folk har svårt att inse att skotern man köpte för 50k 3år tillbaka nu bör ligga i 30-35k. Men det svider lite för mkt för en del och har man bytt kolvar så måste den ju vara värd 50. Eller?

Finns oändligt med exempel på människor som vill ha tillbaka pengar dom lagt ner på vad som är löpande underhåll.
Det spelar ju egentligen ingen roll om det är nya slides för 500:- eller nya kolvar för 5000:-, finns det ett behov för byte så blir det ju inte ett mervärde på skotern.
Inte i min värld iaf.

Ex: Jag reparerade en bil för 55000:- under ett år, när det fortsatte komma nya fel bet jag i det syra äpplet och sålde den-jag vågade inte lita på att det var slut på utgifter helt enkelt.
Tråkigt nog fick jag bara 50000:- när jag bytte in den...men så är det tyvärr ibland.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja precis min värld ser likadan ut. Skulle jag få tillbaka varje krona jag lagt ner på alla bilar jag haft skulle bill gates vara avundsjuk på min förmögenhet i princip.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag säger inte att alla köper skoter med lån men många. Bankerna är nog inte så sugen på att låna ut ca 100000kr utan säkerhet på en beggad maskin. Men via en handlare med skotern som säkerhet är det en annan sak vilket jag tror gör att begangnat marknaden för privat personer blir tuff.
Har aldrig behövt berätta för banken vad jag ska ha lånet till. Köper man privat så finns det väl bara blancolån att välja på och då kollar bara banken att du verkar ha råd att betala tillbaka.