Svårstartad XLT

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Mar-03 kl 09:52 AM (CET)]Rev motorn ida, kolvringarna var dåliga på alla kolvar. dom var repiga också. på 3an hade styrstiftet för den övre kolvringen lossnat och slitit upp ett litet hål på sidan av kolven, Kolvringen hade snurrat runt så den fjädrade ut i avgasporten och nött ganska mycket på cylindern där.

billigt o bra kexchokla
 

Stelun

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Skellefteå
Min XLT (som jag nyss har köpt) är vansinnigt svårstartad när den är kall. Man får slita så att armen släpper (och sen lite till). Jag skulle prova dra igång den nu i kväll, men jag höll på att få ge upp.
Efter lite startgas i cylindrarna och lite i luftburken hostade den igång, och sen gick den som ett skott.
Vet inte vad som är fel...
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Hej på er..

Det jag märkt med min xlt (-97) är att den är otroligt känslig på choken. Om det inte är speciellt kallt, över 0 grader, testa helt utan choke, annars halv choke. Ge ingen gas alls innan den tänder och kommer igång.
den surar ner sig otroligt lätt.
 

Sxr 700

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hade mig en 95:ans Xcr 600.
I en sån sitter det en Xlt motor.
Den var också förbannat svårstartad,man fick använda choken mer som en primer.
Halv choke i början och direkt den gick igång av med choken,sen när den höll på å dö så är det bara sätta halv choke igen å snabbt av med den när den tänder =).
Djävla jobbig maskin det där.
Ett förslag är ju å byta skoter det gjorde jag.
Direkt Xcr:en gick tungt i djupsnö å ganska höga varv så nöp den eller skar.
Det var bara byta kolv och räta vevaxeln.
Hörde att bara man underhåller variatorn å så så brukar dom hålla.


 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
att kolvarna glappade i höjdled var nog bara inbilning. kollade om det glappar nu när jag tagit bort cylindrarna och stakarna sitter stumt, i sidled finns de spel men de ska de väl vara också.

när man vred variatorn lite kändes det som att det skulle vara glapp nånstans men det berodde nog på att kolvarna glappade i sidled lite.

cylindrarna ligger på westboms mekaniska och är uppborrade. men kolvarna har inte anlänt än. fanns tydligen inte i sverige.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
hehe jaaa.. den går bättre men inte perfekt. Den är lättare att starta om man gör rätt men om den hinner dö så surar den igen på en gång. Och typiskt mig att börja i fel ända för de va nån i början av tråden som skrev att jag hade otäta nålmunsycken. Jag skrev att jag inte hade det men sanningen är att jag kollade dom aldrig riktigt ordentligt, Nu är det gjort och 2nålmunstycken var litelite otäta. Har inhandlat nya idag ska bli intressant å se hur som händer. Efter jag bytt kolvar och borrade cylindrarna har jag bytt lågfartmunstyckena till ett steg fetare för den ville aldrig gå ner på tomgång. Kollat tändsystemet grundligt samt bytt matta o en massa annat grejs. Nu har skotern kostat sammanlagt nästan 45 000:- suck....
 

nipa03

Medlem
28 dec 2009
16
0
1
Kan dela med mig av mina erfarenheter på detta ämne - avdelningen svårstartat XLT. Se till att stänga av bensinkranen när ni stänger av skotern. Kanske till och med lite innan ni stänger den så den "suger" det sista av bensinen som ligger kvar. Har kört den metoden nu och märkt av en jäkla skillnad. Den verkar sura ner sig om man lämnar bensinkranen på om skotern inte är igång.
Hoppas någon blir hjälpt av detta :)