Suzuki Rm 85 vs Honda 150 crf?

Wewix

Medlem
5 apr 2012
10
0
1
Hassela
Hej hittade ingen ställat att posta denna fråga så kollar om någon vet här

Är 13 år fyller 14 i år och jag ska bytta från en fiddy till cross, dom två crossarna är en Suzuki rm 85 Tävlad eller en Honda 150 crf motionskörd,

Suzukin är en 85 med proffsbygg tävlingsmotor,
och honda är en 150 och en helt original motor

Ska börja köra lite bana nu i början men senare börja med ramp,
vilken rekomenderar ni?
Suzukin har ju bättre dämpare än honda, och honda är 4 takt å suzukin 2 takt, bor avskillt så ljudet spelar ingen roll! :)

Tacksam för ideér och svar :)

PS: Vet att detta är ett skoter forum,
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Längd och vikt på dig?

Rm 85 är väl mer cross gjord för bana än en crf 150 som kanske är mer hemma å snurra på en åker. Det är min känsla iaf.

Enda som egentligen talar emot 85an är att den lär hålla sämre. Och tätare service.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Åk å provkör bägge två så får du bilda dig en egen uppfattning! känns som att hojjarn skiljer sig ganska mycket.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
crf 150 är väll Hondas 4taktcross som ska tävlas i 85cc klassen tror jag.

Gissar dock på att en tävlingsbyggd cykel borde vara "värre" i allt om det äör gjort ordentligt, behöver du det så handla, men ska du bara motionsåka köp den som du har närmast till handlare dvs reservdelar osv istället.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Suzukin är klart snabbare, men också mer svårkörd.
När du kommer överens med den så går det att köra riktigt fort :)

Hondan passar bättre om du gillar att köra i skogen då den är lite starkare och fjädringen är inte lika bra som på suzukin.
Än fast det är en 4-taktar så ska du inte tro att den är trött, dom är riktigt rappa och har en sjukt härlig motor :)
Annars är ju ktm's 85cc också ett alternativ, hydraul koppling är ju ganska härligt att ha :)

Vad du än väljer så blir du nog nöjd, för en fiddy går inte att jämföra med en cross...
 

Wewix

Medlem
5 apr 2012
10
0
1
Hassela
är 165 och väger väll 50-55 skulle ja tro,
Det är riktigt gjort för han som har den tävlar ju och ska byta klass därför han säljer den,

kommer börja köra lite bana för att vänja mig till en cross, dom är ju ganska så rapare än en fiddy,
senare i sommar börja hoppa för det där det jag gör med skoter,
Inge ramp i sommar men större dirt hopp blir det :)

tror inte det är mer service på en 85a tättare men lättre för 2 takt
på 4takt måste man ju ställa ventiller?



kör en Polaris Pro R Le 2012 800 och hoppar med den om det skulle kunna vara bra för er att veta,