Summiten (800x01) Går På En Cylinder

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

Första turen för året är nu avklarad och därmed också dom 2 första felen

1a var bara en brusten svetsning på styret så inga större problem

2a var lite jävligare mitt i allt började skotern gå på 1 cylinder och sen hoppa mellan 1 och 2 lite som den ville precis som det var glappkontakt nånstans

Först befarade jag att skotern skurit men det var fina komp värden på båda cylindrarna

Sen tog jag och bytte tändhattarna/stiften , fortfarande samma fel
och väldigt fina gnistor på båda stiften när man kollade, men man vet ju aldrig om den slår gnistor hela tiden

Det blev aldrig av att prova byta tändkablarna på plats eftersom det började bli mörkt och vi inte hade några verktyg med oss
Förresten går det ens att byta kablarna eller är dom permanent fastsatta (hörde någon som sa det)

Har ni några förslag på vad som kan vara fel?
Det enda jag kan komma på förutom tändkablarna är ju tändboxen (databoxen) och det hoppas man ju inte att det är pga den är ju rätt dyr så alla förslag på fel uppskattas

Det borde väl inte kunna komma in vatten i boxen?, jag och brorsan var och körde lite på vatten dagen innan men det borde väl inte kunna slinka in vatten i boxen?


Skotern kan gå hur fint som helst i 5 min för att sedan börja gå på 1 sen gå på 2 ett tag och sen skifta lite som den vill
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Kontrollera vevaxeltätningen bakom primärvariatorn och kontrollera förgasarfästen till att börja med.
Kontrollera förgasarfästena när du tagit lös dem så ej reedventilerna står öppna eller att gummi har lossnat.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
kan skotern pendla mellan 1 och 2 cylindrar med felen ni beskriver?

jag är ju iofs inte direkt proffs på att meka men jag hade satsat på elfel?
att i värsta fall databoxen var pajj
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hoho.. gissningar har vi hära ( : silly bear: förresten, hittade felet på min skit!! så det blir att skaffa en ny motor...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
okey nu är skotern hemma på gården så nu ska det skruvas

får ni några nya förslag på ev fel så skriv gärna

snackade med tords i Boden idag och enligt han så var det omöjligt att mäta upp var felet är eftersom det går på 2 ibland och sen över på bara 1 cylinder
han trodde inte så mycket på tändspolen utan pratade mer om att det ev kunde vara databoxen eller någon statorlindning?

Jag har kört och testat nu och märkt att även om skotern är någotsånär varmkörd så uppstår inte felet förän efter ca 5-10 min körning, den börjar alltså aldrig med att gå på 1 cylinder, om det hjälper någon med diagnosen ; )

Jag kunde alltså köra ett tag och sen uppstår felet, sen kan jag stanna skotern svära i 10-15 min ; ) sen köra igen hur bra som helst i 5-10 min sen kommer felet igen och jag kan göra så gång på gång


Men när jag pratade med tords så hade jag inte provat köra skotern igen med resultaten jag skrivit ovan så hade han fått den infon så kanske han hade haft en annan dignos?


Skulle gärna behöva snabb hjälp eftersom det är dax att fara upp till Arvidsjaur nästa vecka :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kontrollera vevaxeltätningen bakom primärvariatorn och kontrollera förgasarfästen till att börja med.
Kontrollera förgasarfästena när du tagit lös dem så ej reedventilerna står öppna eller att gummi har lossnat.


kan något av detta få ena cylindern att slå av/på som jag beskrev?

uppfatta det inte som jag misstor dig utan jag bara frågar eftersom jag har absolut ingen aning själv, bara så jag vet innan man börjar skruva sönder skotern allt för mycket
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
kom även på att jag hade lös styret dagen före för att svetsa om det, kan man ha kommit åt något där som kan påverka?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
okey nu säger mekaren som skoter tillslut hamnade hos att det är förmodligen dåliga kolvringar som har orsakat felet

vad tror ni kan dåliga kolvringar få skotern att uppföra sig såhär, det spelar ingen roll vilka varv skotern ligger på den kan börja gå på 1 cylinder precis närsomhelst
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag hade samma problen på en Blizzard 5500 en gång i tiden. Det var vevaxeltätningen på variatorsidan som var paj. Då pumpade inte bränslepumpen så det räckte till bägge förgasarna och det pendlade mellan cylindrarna hursomhelst. Har det inte varit problem med tidiga 800 motorer ang. tätningarna som blev avhjälpta med en plåt så dom inte trycks ut?
 

NNN

Medlem
27 feb 2007
22
0
1
Ockelbo
jag tror att cdi boxen har gått sönder om du inte tog ur den när du svetsa de blir liksom kortis om man inte koplar ur den näär man svetsar...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Okey dax för ny säsong och problmet är fortfarande inte helt löst

Jag var nog dum att köpa snopro kolvar och kolvringar till skotern
och killen som lagade skotern åt mig var minst sagt skeptisk till snopro prylarna så han tyckte att kolvarna var det inte något fel på utan bytte bara kolvringarna till snopro ringarna

Och visst blev det bättre men inte helt bra, problemet nu är att den går helt perfekt vid normal körning och lite över normal men när man väl börjar pressa den ordentligt i lössnö så direkt man släpper på gasen så går den på 1 cylider ca 10-15 sek innan den börjar gå på 1 igen

Någon här som har någora gissningar

Själv börjar jag misstänka att kolvarna också är dåliga och att snopro ringarna bara löste halva problemet eller att snopro ringarna inte riktigt är "kompatibla" med orginal kolvarna

Så har ni några förslag så skriv på bara....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har du kvar snopro kolvarna så kan du ju flytta över ringarna och prova dom istället. Det är inget större fel på snopro kolvar, serviceintervallet kanske är lite kortare än original men dom är mkt billiga.