Summit xm vs Rmk

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
jaa som rubriken säger ska byta skoter till en 13 eller 14 o har besluts ångest delux. Så va säger ni!!

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Jag har kört XM 163 under föregående säsong och är otroligt nöjd! Väldigt smidig och lättkörd!
Jag har endast testat PRO Rmk så jag har inga större erfarenheter att jämföra med. Känner däremot inget sug av att byta så det blir fortsatt XM även nästa vinter :).

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Båda maskinerna får väl klassas som dagens bästa lössnömaskiner med lite olika fördelar.

Rmkn är otroligt bra på att ta sig fram i snön, summiten är inte dålig på något sätt, men just den biten är rmkn oslagbar just nu. Problemet med summiten tror jag helt enkelt är att den reser för mycket till skillnad från rmkn, gäller främst 146" som jag kör själv, men även 154". Åka på rullen uppför branterna är svinkul, men blir till en nackdel när det väl gäller om man säger så.

Om vi då klättrar ner lite i höjd till skogslandet så vill jag påstå att där är summiten oslagbar i dagsläget. Den är bara så fantastiskt lättkörd, kryssa mellan träden och åka på skrå är bara så enkelt det kan bli.

Men största fördelen med summiten tycker jag ändå är e-tec motorn. Det känns tydligt att det finns mer effekt än hos polarisen, behövs dock bättre variator kalibrering för att få klippet genom hela registret.

Och sen bränsle förbrukningen, köra skoter är inte billigt på något sätt, men polaris 800 tar kosmiskt mycket bränsle oavsett hur man kör, vilket jag tycker är trist då man inte kan åka på en längre tur utan att man måste kunna tanka någonstans. Summiten åker du på 1.5L/mil transportsträcka, snittförbrukningen för min säsong, kört 250mil, ligger på 2.9L/mil.

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Båda maskinerna får väl klassas som dagens bästa lössnömaskiner med lite olika fördelar.

Rmkn är otroligt bra på att ta sig fram i snön, summiten är inte dålig på något sätt, men just den biten är rmkn oslagbar just nu. Problemet med summiten tror jag helt enkelt är att den reser för mycket till skillnad från rmkn, gäller främst 146" som jag kör själv, men även 154". Åka på rullen uppför branterna är svinkul, men blir till en nackdel när det väl gäller om man säger så.

Om vi då klättrar ner lite i höjd till skogslandet så vill jag påstå att där är summiten oslagbar i dagsläget. Den är bara så fantastiskt lättkörd, kryssa mellan träden och åka på skrå är bara så enkelt det kan bli.

Men största fördelen med summiten tycker jag ändå är e-tec motorn. Det känns tydligt att det finns mer effekt än hos polarisen, behövs dock bättre variator kalibrering för att få klippet genom hela registret.

Och sen bränsle förbrukningen, köra skoter är inte billigt på något sätt, men polaris 800 tar kosmiskt mycket bränsle oavsett hur man kör, vilket jag tycker är trist då man inte kan åka på en längre tur utan att man måste kunna tanka någonstans. Summiten åker du på 1.5L/mil transportsträcka, snittförbrukningen för min säsong, kört 250mil, ligger på 2.9L/mil.
Måste bara inflika, - 2,9L i snitt? Du kör som en kärring Snötoken ;) hehe
Hade ett en helg i vintras med optimala förhållanden, PROn fick verkligen slita, 8/L milen men helvete vilka roliga dagar :)

Ang topic gick mitt eget val till en ny RMK sedan jag provat båda (åren-13), kanske föratt jag idag också åker PRO och kommer väl överens med chassiet men jag vet inte.

Även om skidoon har på pappret en vassare motor skulle jag säga att det känns tvärtom ute i snön, upplevde (när jag provat -13 modellerna) skidoons motorregister som tråkigt, full spett så sköt den på bra men ingen rapphet alls, trots variatorpill, team tied och pipkit. I övrigt upplevde jag den rätt vinglig (men det är ju vad en lössnö maskin ska vara...) Tror jag behövt mer åktid för att chassiet skulle kunnat ge en rättvis bild men den kändes helt enkelt inte för mig.

Rmkn däremot, ohlala vilken rapp maskin standard - Vet inte om det är drivebelten eller vad som gör det. Den var ivarje fall väldigt av och på i registret precis som det ska va i skogsterrängen.
Chassiet känns välbalanserat och håller linjer oroligt fint i mitt tycke.

För mig blev valet RMK, läser du mellan raderna så kanske jag känns lite färgad. Men ja, för mig finns bara rmkn när det kommer till teknisk och brant skogsåkning. Jag åker RMK -14 nästa vinter. :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tycker det som står ovan stämmer rätt bra...

Både skidoon och Poo är grymma i snön.
Ska man hårddra det riktigt är nog Poo snäppet vassare.
Lite stabliare och mer förutsägbar på skråkörningen.
Går upp lite bättre på snön.
Skidoon är lite lättare att lägga omkull på sidan och få med sig.

Motormässigt är lite av en smaksak.
Ska du ha rapp motorgång utan att bry sig om förbrukning eller annat= Poo
Kan du acceptera aningen sävligare gång men få låg förbrukning och mjuk motorgång=Skidoo

Polarisen är törstig, onödigt törstig även vi lugnare körning.
Skiddon går väldigt billigt vid lugn körning, men tar såklart soppa när man hårdkör.

Skulle jag köra 100% raviner och klättring och inte brytt mig om att den kan sopa i sig en tank på 5-6 mils hårdkörning hade jag kanske kört Pro.
Men för min körning passar Skidoon bättre.
Värdesätter saker som soppaförbrukning, minimalt med rök, tyst gång också.
Speciellt när man har tjejen och sonen i pulka bakom.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Tycker det känns som det blev rätt bra summerat här mot slutet... :)
Vill du ha det bästa = pro rmk
Vill du ha en lite sävligare maskin som passar bra till pulkdragning = xm

Men till Mr_Ed så får du nog bara ut något vettigt om du själv provkör båda maskinerna i den miljö du kör mest i och helst under samma dag.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hehe, blev lite av ett friläge...

En sak som jag kanske skulle fundera över om det skulle bli funderingar på att byta till en Polaris är de sista årens kvalitetsproblem.
Motorer som börjar missa och gå illa efter en säsong eller två.
Bärarmar som släpper i limning.
Drivaxlar som släpper i limning.
Vissa problem med beltdriven.
Kolfiberpyramider som spricker.
Chassin som kröks vid fotholken när man kör på nåt med ena skidan.
Remproblem på maskiner som körs hårt, lika som Skidoon visserligen.

Visst Skidoon är inte felfri, men den känns som snäppet bättre rent kvalitetsmässigt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Skulle nog vilja påstå att kvalitén är lika usel på skidoon som på polarisen.
Ska man börja lista fel man hittat på nätet så blir nog listan minst lika lång, sen hur stort problemet är i verkligheten tycker jag har visat sig rätt bra i vinter. Det enda jag själv sett och upplevt är remproblem i år, men det beror nog till största delen av en batch skitremmar från polaris. Då även jag fick remproblem på min maskin med 13:s remmar.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Måste bara inflika, - 2,9L i snitt? Du kör som en kärring Snötoken ;) hehe
Haha, defenitivt inte. :) Men eftersom jag nu inte bor i ett direkt så kallat snöhål så de ibland långa transportsträckorna drar ner min snittförbrukning rejält. Summiten kan ta bränsle den också, det säger jag inte emot. I rätt före är det inga problem att få den att ta över 5L/mil, men det jag menar är att polarisen tar oavsett hur man kör fruktansvärda mängder bränsle och du kan inte åka på en längre sväng utan att du måste kunna tanka någonstans. Och det brukar inte gå särskilt bra i dom snörika skogarna långt från samhället, finns ju en anledning till varför polaris förarna är så fega och tar skotrarna på släp dit man ska. ;)

Jag köpte mig en Linq bränsledunk i vintras, jag har inte dock inte haft användning för den EN ENDA GÅNG. Men polaris förarna gillar den dock, den behövs trots att dom redan tankat i sin egen.

Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Faan va man ska lägga näsan i blöt å tycka till över allt!
Jag har skrivit samma mening säkert 30ggr på forumet och jag är i grunden ett brp fan!

Kör man 50-100mil /säsong och 50/50 teknisk puder/vanlig snöåkning kommer xm göra dej till en bättre förare!
Men om du verkligen vill bli en bättre förare i teknisk terräng och kör upp mot 200mil varav 90% är just teknisk körning i puder.. Ja då finns bara poo! Jag kämpade med XMen 40mil innan jag gav upp, och har inte ångrat mej en sekund..
Men jag måste säga att challenger mattan får XM att dominera vid fjällkttringar rakt upp i vårsnö...