Båda maskinerna får väl klassas som dagens bästa lössnömaskiner med lite olika fördelar.
Rmkn är otroligt bra på att ta sig fram i snön, summiten är inte dålig på något sätt, men just den biten är rmkn oslagbar just nu. Problemet med summiten tror jag helt enkelt är att den reser för mycket till skillnad från rmkn, gäller främst 146" som jag kör själv, men även 154". Åka på rullen uppför branterna är svinkul, men blir till en nackdel när det väl gäller om man säger så.
Om vi då klättrar ner lite i höjd till skogslandet så vill jag påstå att där är summiten oslagbar i dagsläget. Den är bara så fantastiskt lättkörd, kryssa mellan träden och åka på skrå är bara så enkelt det kan bli.
Men största fördelen med summiten tycker jag ändå är e-tec motorn. Det känns tydligt att det finns mer effekt än hos polarisen, behövs dock bättre variator kalibrering för att få klippet genom hela registret.
Och sen bränsle förbrukningen, köra skoter är inte billigt på något sätt, men polaris 800 tar kosmiskt mycket bränsle oavsett hur man kör, vilket jag tycker är trist då man inte kan åka på en längre tur utan att man måste kunna tanka någonstans. Summiten åker du på 1.5L/mil transportsträcka, snittförbrukningen för min säsong, kört 250mil, ligger på 2.9L/mil.