Summit VS Boondocker

sjostrome

Ny medlem
15 mar 2019
2
0
1
31
Dalarna
Hej! Nu är det dags för mig att köpa mig en skoter och jag är vilse, jag har ingen vidare koll (alls) faktiskt och behöver hjälp!

Jag är 168cm och väger ca 65kg men skulle väl i övrigt påstå att jag är en ganska stark tös.
Tanken är att jag ska kunna köra både led och lössnö så säg 50/50 för att vara på säkra sidan, har fastnat mellan Summit och Boondocker och det är väl här jag behöver era åsikter.
Vilken av dem bör jag välja? Hur lång? Ja ni fattar...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Hur gamla maskiner kollar du på? Är det nya g4/radien chassit eller äldre?
Enda Boondocker jag har kört var en 2014 3700 med 800 etec motorn. Jag jämförde den direkt mot vår Summit 146a och på pappret är det ju nästan samma maskin men i verkligheten så var boondockern mer bångstyrig i lössnö. På led skulle jag tro att den är bättre dock men summiten funkar hyffsat där.
Jag skulle tro det är mindre skillnad mellan de nyare summit och Boondocker DS.

Om du inte kör brant så skulle jag ha valt så kort maskin som möjligt för de långa blir jobbigare på led. 146" funkar för det mesta.
 
Reactions: suregom

sjostrome

Ny medlem
15 mar 2019
2
0
1
31
Dalarna
Hur gamla maskiner kollar du på? Är det nya g4/radien chassit eller äldre?
Enda Boondocker jag har kört var en 2014 3700 med 800 etec motorn. Jag jämförde den direkt mot vår Summit 146a och på pappret är det ju nästan samma maskin men i verkligheten så var boondockern mer bångstyrig i lössnö. På led skulle jag tro att den är bättre dock men summiten funkar hyffsat där.
Jag skulle tro det är mindre skillnad mellan de nyare summit och Boondocker DS.

Om du inte kör brant så skulle jag ha valt så kort maskin som möjligt för de långa blir jobbigare på led. 146" funkar för det mesta.
Hej! Jag har kollat från typ -15 och nyare, mestadels kollat allt under 400 mil bara.
Alright, ja jag har fått rekommendationen 146/154" och tänkt välja någon av dem.
Hört att summiten är smidigare om man väger lite mindre?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.274
124
63
49
Orsa
Summiten är smidigare i lössnön vid myrsurf och teknisk körning inget annat, ska du köra 50/50 led så köp dig en boondocker.
Min sambo som är i samma storlek +-1kg kommer inte överens med summiten (800 154) vi har, då den upplevs tippig och läskig som hon utrycker sig då pga den smalare framvagnen och kör då hellre boondockern (800 3700 -15).

Men är syftet att du ska lära dig burka, skråköra osv så är summiten att föredra men då på bekostnad att den kan upplevas "otrevlig" efter led
 
Reactions: sjostrome

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Jag tycker det är betydligt jobbigare att köra en bångstyrig maskin i terrängen än att köra en lössnömaskin på leden. Men det kanske bara är jag..

50% lössnö är ändå ganska mycket. Jag hade valt en summit 154 800/850. Dom kliver upp betydligt bättre på snön mot för boondockern. Det är iaf min uppfattning.
 
Reactions: sjostrome

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Lyckats prova på lite allt möjligt nu tycker jag, personligen tycker jag 146 är att föredra före 154 om du inte klättrar brant :)

Håller med föregående talare. Ligger och Marschar 90-120 ledigt med 154” 36” framvagn och 3” kammar. Går att åka riktigt fort om man lutar lite :). Så hellre smal på leden än bred utanför tycker jag

Summit X 850n var hopplös (som en geléklump jämt) tills jag spände på framfjädrarna fullt och låste T-motion. Förutom labba lite med boggin. Nu håller den 45 grader själv, men ändå tycker jag den är sladdrig när man reser. Den är lätt att skråa, så pass enkel att jag sällan gör det ståendes för att jag överkompenserar

Till en början trodde jag hela tiden att jag ville ha en lätt bruten maskin för att den var svår att hålla på skrå, tills jag fick till geometrin så den höll vinkeln själv - nästan. Nu är de lätt att få upp och hålla den men svårt att rikta den exakt där jag vill ha den. I landsproblem...

Personligen hade jag antingen valt 600 för att få en lätt maskin eller en 850. Rappheten i 850in tycker jag gör att 800an känns som en klump. Särskilt utan drevning och variatorkit. Så i efterhand hade jag valt Boondocker DS 850 som inte har T-motion. Eller en äldre 600 3700

Själv gillar jag inte heller skidorna på Summit X G4 när det är mjukt går det inte att svänga utan att kasta runt den 😂

Ps. 3” matta har jag väl i stort sett enbart vid 2 tillfällen gillat, ena gången stod jag mot ett träd i 1 meter puder i uppförsbacke o andra var bottenlöst. Annars greppar de för mycket. Gillar 59 kam klart bättre

Nuvarande mod på X 850in är förutom 3” Grip n rip T-motion delete, Sea level kit på klicker 4, drevat upp något motsvarande 146” med TKI remdrift. Provade neddrevning innan, inte direkt kul att köra. Rapp men hopplös. Ren klättring kanske. Nu är både drevning och variatorkalibreringen spot-on upp till de 1300 meter jag kört iallafall. Bra jäkla ös även när man ligger i 90 och smäller på. Maskinellt helt rätt. Kanske byter från Flex-Edge matta framöver om de hjälper med vingligheten
 
Last edited: