Summit SP 146 på led

Stromoren

Medlem
26 dec 2007
22
0
1
Hej, är intresserad av en Summit SP 146 600 (2017), hur bra/dålig är den på leden ? En intressant fråga för kustkörning i norr...

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Allt är relativt. Hur bra är en 129'' MXZ i lössnön?Ja bättre än en Mach 1 från -93.Räkna med att Summiten är dålig på led, vinglig, och understyrd. Men det är ju eg ointressant om man köper en Summit. Jag köper korta skotrar och är ointresserade över hur dom går i djupsnön.

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Summit SP har sjukt mjuka framdämpare, som dessutom inte är renoveringsbara. Dessutom har den ju den smalaste framvagnen, vilket innebär c/c 90-95 cm, beroende hur man ställer distanserna. De egenskaperna gör ju maskinen smidig i lössnö och i skogskörning, men inte något vidare efter guppig led, eller körning efter led i högt tempo. En renegade backcountry är ju sämre i lössnö, men oceaner bättre efter led imo

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Om du tänker köra vid sidan av leden då och då och inte har som krav att åka skitsnabbt på kurvig led är det ett klockrent val, smidig och lätthanterlig med kanske marknadens bästa 600 motor när det gäller bränsleförbrukning och pålitlighet!

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.412
186
63
Offerdal, Jämtland
Som alla skriver ovan så beror det ju på vad du kör mest och hur du kör på led. De funkar OK på led förutsatt att man inte ska köra som en flåbuse. Det kränger och vickar men man kan ändå hålla förvånansvärt högt tempo tycker jag. Men om du övervägande kör utanför led och håller måttligt tempo på leden så är det en kanonskoter. Om det är tvärtom förhållade så du kör mer led så kanske du ska välja en crossover istället. Sen kan det ju vara som för min sambo som trodde att skoterkörning = ledkörning men när hon fick sin summit så öppnades en helt ny värld :) Ut och provkör om du ha chansen och kör mer än bara någon kilometer...

Stroem

Medlem
9 feb 2014
35
0
1
Piteå
Jag körde en 12as 600 SP två vintrar. Mestadels led & pimpelkörning. Drog tunga(säkert 500kg) pulkor utan problem. Kan sakna den lite idag då den var så grymt smidig. Hade det varit en 800 snurra i den hade jag aldrig bytt.

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Det finns typ ingen anledning att åka kortbandare tycker jag. Inga problem alls att åka fort i kurvorna tycker jag, men att man kanske inte vill åka över 80-90 på is o rent generellt brukar jag hålla mig under det gör kammarnas skull. Då är ju de bättre med en kort, men o andra sidan åker man ju sällan fortare: )

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Skellefteå
Håller inte alls med, körde en - 07as Xrs kortbandare fram till i år, nu har jag en summit 146.
Summiten går skönare efter led så länge man '' fiskör ''. Direkt man börjar åka fortare så är det väldigt stor skillnad till Xrs ens fördel.
På samma sätt så var Xrs en lika rolig i djupsnön sålänge man håller sig till myrar osv. Ska man klättra i skogen så blir skillnaden lika stor åt andra hållet.
Det är min uppfattning iallafall :)

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Håller inte alls med, körde en - 07as Xrs kortbandare fram till i år, nu har jag en summit 146.
Summiten går skönare efter led så länge man '' fiskör ''. Direkt man börjar åka fortare så är det väldigt stor skillnad till Xrs ens fördel.
På samma sätt så var Xrs en lika rolig i djupsnön sålänge man håller sig till myrar osv. Ska man klättra i skogen så blir skillnaden lika stor åt andra hållet.
Det är min uppfattning iallafall :)
X2, kan bara hålla med. Tycker det är konstigt att ens tro att en mountainmaskin skulle vara bra på led. På dom amerikanska skoter forumen läser jag aldrig inlägg med dessa åsikter.

Semifreak

Medlem
15 nov 2016
15
1
3
Vad anser du med bra på led då?

Jag kan hålla över 60 i snitt (60-90) på kurvig led och åka ifrån rätt många med kortbandare i krokarna. Jo är det sthlm veckor och sönderkört får man ju hålla undan värsta guppen för boggins skull men fullt ut så är det svårt att hålla mycket fortare i böjarna. Skillnaden som jag uppfattat är att man får burka lite men inte sämre. Till o med 49an med mjuka dämpare går att åka undan med.

Jag tycker iallafall att den lilla trade off man får göra för att få möjlighet att åka på när det är bottenlöst är väl värt det. Mindre än 136 tänker jag nog aldrig skaffa igen. går för övrigt att åka på häng runt kurvorna med 163" och 59 kam när man åker på riktigt ordentligt. men det gör man inte, för ledens skull

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.412
186
63
Offerdal, Jämtland
Jag kan hålla med om att nytron jag hade (RTX SE 2009=ren ledmaskin med bra dämpare och bred framvagn) var/är roligare på led än summitarna om man vill köra riktigt fort. Den blev bara roligare ju hårdare man körde. När jag förlängde den till XTX-längd (144") blev den inte riktigt lika kul på led så visst är en kort skoter kul på led. Men sen är ju frågan om det är den typen av körning man kör. Inte jag gör det i allafall...längre. Så den ledkörning jag gör funkar med vilken maskin som helst. Led är bara transportsträcka eller skjutsa barn = rimliga farter och då funkar det mesta, även en sladdrig summit :)

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag har kört 25 mil på led under en dag med den. Väldigt dåligt mådde jag dagen efter stel överallt.

Nä satsa på en skoter med LYNX logga på huven om du ska smiska led.

Skotern jag körde var en summit 600-12 146
Men är väll samma än idag.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jag har kört 25 mil på led under en dag med den. Väldigt dåligt mådde jag dagen efter stel överallt.

Nä satsa på en skoter med LYNX logga på huven om du ska smiska led.

Skotern jag körde var en summit 600-12 146
Men är väll samma än idag.
Jo, men om man ska åka vid sidan av leden vill man ju int ha en stenhård skoter som det står lynx på... Summit 146 är en ypperlig skoter på led för transport i upp till 70km/h och det är ju allt man behöver. Och då har du en smidig rolig skoter för cross country åkning som tar sej överallt bara det int blir för brant!

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jo, men om man ska åka vid sidan av leden vill man ju int ha en stenhård skoter som det står lynx på... Summit 146 är en ypperlig skoter på led för transport i upp till 70km/h och det är ju allt man behöver. Och då har du en smidig rolig skoter för cross country åkning som tar sej överallt bara det int blir för brant!
Då har vi olika uppfattningar om ypperlig skoter på led. Summit har dålig fjädring. Det är ett faktum. Jag körde inte ens 60 när vi åkte 25 mil. Sen körde jag samma sträcka året efter med Nytro 153"xride . Vilken skillnad. Nytron var bra i jämförelse med summiten.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då har vi olika uppfattningar om ypperlig skoter på led. Summit har dålig fjädring. Det är ett faktum. Jag körde inte ens 60 när vi åkte 25 mil. Sen körde jag samma sträcka året efter med Nytro 153"xride . Vilken skillnad. Nytron var bra i jämförelse med summiten.
Lika bra som Nytron är på led jämfört med Summiten, lika dålig är den när den när man kommer ut i snön. "Vilken skillnad" blir nog ordet för dagen när man åker lössnö...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Summit är klart med lättkörd i lössnö, men om man jämför med Freeride vilket är mer rättvist så är skillnaden mindre både på led och i lössnö. Den största skillnaden upplever jag är att Freeriden är betydligt mer lättkörd, man tar sig fram på samma ställen men Nytroföraren får jobba mer...
Men om vi pratar ledmaskiner så är Nytron riktigt bra, det har vi konstaterat i jämförelse med det mesta - dels pga fjädringskomponenter men också pga att den har snuskigt bra balans och viktcentrum ungefär vid fotlederna.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Förvånde ok tycker jag, bra mycket bättre än min 850. Som sagt är dämparna mjuka, men jag gillar den. Otroligt smidig maskin.