Summit 850 stator?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Hallu, i helgen så börja motorfel blinka lite då och då så koppla upp den till dator idag, hade väl varnat på lite det ena och det andra.
Så nu min. Fundering, någon som hört om några stator problem på 850:n än? Luktar lite som det när den varnat på allehanda givare, eller om någon har någon annan idé.

Nu glömd jag givetvis bort och skriva av alla koder.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har inte hört om någon 850 med statorbekymmer men på 800 motorn var det ganska vanligt. Surt!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Jag har själv aldrig använt mig av buds. Men kan du se orsaken till felkoden, brukar stå efter själva koden? Tex, låg spänning/avbrott/kortslutning. Vet man det blir felsökningen betydligt enklare.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Det var både high och low voltage på det ena och det andra. Allt från spridare till gasspjäll. Mag, pto etc, var ungefär 10koder. Så vi rensa bara nu får jag fara ut i helgen igen och se om det återkommer. Men vet någon maskin jag hållt på med som vart lite allehanda koder och ofta har det ju vart stator då så tänkte fiska runt lite om någon annan vart med om nå liknande
 

CalleN

Medlem
2 aug 2015
41
1
8
Skellefteå
Hörde en som vart med om samma men tror det räckte med att starta om skotern så försvann de. Har tydligen inte upprepats..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Minst lika troligt som stator är någon form av kabelfel. Dålig jordning, glapp, krypström, periodisk kortslutning någonstans etc.
Man kan tänka sig t ex sönderklämda eller sönderbrända kabelstammar, fukt i kontaktdon, montageslarv så att enstaka kardeler spretar ut och kortsluter mot intilliggande stift osv.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Minst lika troligt som stator är någon form av kabelfel. Dålig jordning, glapp, krypström, periodisk kortslutning någonstans etc.
Man kan tänka sig t ex sönderklämda eller sönderbrända kabelstammar, fukt i kontaktdon, montageslarv så att enstaka kardeler spretar ut och kortsluter mot intilliggande stift osv.
har en sådan teori också, så jävla lessamt bara när det kommer och går.

Efter helgens åkning uppstod ännu mer problem, motorfel blinka, det var ett rent flipperspel i displayen. tempmätaren blinka på -40 ibland och 55 ibland.

var in och läste av koderna.
Rave portar nådde ej botten position(får ta och riva och göra rent då)
battery to low
engine temperatur sensor not plausible.

Så vi har börjat köra dagens lottodragning med felkoder på min skoter nu, nya varje gång.. kan inte skiten bara general rasa :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Kolla kablage till boost injektorer och lägesgivare för rave-portar. Vet att det har strulat för några på -17 pga dålig dragna/ej klamrade kablar.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Kolla kablage till boost injektorer och lägesgivare för rave-portar. Vet att det har strulat för några på -17 pga dålig dragna/ej klamrade kablar.
Låter som en plan. Ska dra igenom alla kontakter imorgon tänkte jag, så får man se vad som händer. Fick även med en hel kartong variator prylar som ska i från åf