Summit 800 tänder inte

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
Var ute och körde för ett tag sedan, jag började då höra missljus från motorn. Det lät lite som att något problem med portarna eller dylikt. Men då det ej påverkade hur skotern gick så körde jag viadare i hopp om att ta mig hem.
Efter att jag sedan stängt av skotern så ville den ej starta längre, gnistan var helt borta. Vi provade byta tändstift men det vart ingen skillnad.
Vi har gått igenom alla kontaket och dylikt men hittar inget fel där.

Någon som har några tips eller är det någon som varit med om detta tidigare som kan förklara vad som kan vara fel?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Även om inget lossnat från magnapullen så gissar jag att det är statorn som pajat.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Innan vi målar fan på väggen, kan vara tändspolen också! Dock tror jag att Vidgren och Gabbe1 redan är i rätt riktning
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Just det här symptomet att motorn går så länge den är igång men sedan blir det ingen gnista när man ska starta den igen är ganska typiskt för att en av spolarna i statorn är trasig. Oftast finns det två "generatorspolar" för CDI:n , den ena används bara vid mycket låga varvtal (start) och den andra vid normal drift. Om nu "startspolen" är skadad, vilket är lätt hänt eftersom den brukar ha fler varv och tunnare tråd än "driftspolen", så får man precis det här fenomenet.