Summit 600 e-tec vs RMK 600 (PRO)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har pratat med lite folk och dom säger att det är en liten kylare på polarisarna och att dom kan gå varm, är det sant? vad finns det för åtgärder?
Som jag skrev:
Nackdelen är att den har mindre kylare så den går varm fortare, det är ju dock ett mindre problem då man kan sätta en luftkylare från en nytro eller commander och en fläkt från en commander under huven. Sån kompetens finns ju i Jokkmokk.
Nygaranti finns. Den ligger på två år. Endast arctic cat har 3 år. Tidigare saknade polaris garanti på sina fyrhjulingar till företagskunder men det ändrade dem när de tappade försäljning.
Skillnaden mellan pro och icke-pro är att pro är lättare med en massa lättviktsdetaljer typ bromsskiva osv, styret på pro är ett protaperstyre (protaper är väl typ nåt styrföretag eller nåt som ser bra ut när återförsäljaren ska kränga maskinerna) och på ickepro så är det ett styre som inte säljer lika bra. Men framförallt är kylaren mindre för att spara vikt.

Köp en ickepro så går den inte varm. Tadaa. Sen monterar du en extrakylare förstås.
Häng inte upp dig på bränsleförbrukningen så mycket. Jag kan inte tänka mig en skoter som tar lika mycket bränsle som en 550 så hur du än gör så kommer det att bli bättre. Ett annat exempel, ski-doo säljer en olja med låg viskositet och den är så dyr så att om du använder den så motsvarar det väl kostnaden för någon annan skoter som tar några deciliter bensin mer. Du måste räkna med alla faktorer för att ta reda på om en skoter är billig. T ex så är skillnaden i försäkring tillräckligt stor mellan 800 och 600 att du kan köra en 600 strax under 50 mil bara för mellanskillnaden i försäkringskostnad.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vid lekkörning drar ski-doon lika mycket. Direktinsprutning är inte magi som gör att en motor börjar gå på ångor. En motor är en motor är en motor oavsett hur bränslet tar sig till tändstiftet. Det är ett dyrt och komplicerat sätt att leverera bränsle. Inget mer.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Som jag ser det finns det bara ett svar på topic,en polaris naturligtvis! :)

Jag blev lite halvskeptisk när jag började läsa om att vissa fick genom 6-7l/mil i sina 800,men jag har grymt svårt att föreställa mig hur jag ska få genom så mycket med min.
Körde en sväng på nästan 8.5mil i söndags som bestod av mycket lek på orörda myrar med fullgasrepor hit och dit osv och när jag kom tillbaka tankade jag upp i röret och fick då "bara" i 22liter.
Den förbrukningen är jag riktigt nöjd med! :cool:

Mindre än etec :eyebrows:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det som skiljer mellan Pro och vanlig är inget en dödlig människa märker av, annat än att knapparna för handtagsvärmare och ljusomkopplaren sitter "bättre till" på den vanliga...
Sen är det annat styre, ihålig drivaxel på Pron (iaf på 8:an, antar att det är samma på 6an) annan bromsskiva, stänklapp och lyftbåge.
Tror inte det skiljer mer-förutom kylarna, och ska du dra kälke behöver du antagligen den.
Jag märker inga kylproblem vid ledkörning-men har å andra sidan inte tagit några längre turer efter led heller, tror längsta är dryga milen, och då var man likt förbannat ut och svängde på sidan om lite nu och då... :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hörde nån som sa att vid lekkörning så drar RMK ca: 4-5 liter milen, är det bara bullshit?...
Jag kan ju lika gärna köpa PRO'n och montera nån extrakylare eller liknande.
Gisses vad knäppt-det andra inlägget postade jag fasen för över en timme sedan??
Whatever.

I helgen som var drog min ~4.5-5l/milen.
Men.
Det var uteslutande ravinkörning, ingen led öht.
Jag skulle uppskatta att 70-80% var skråkörning, enbart bestående av pumpgasning heeeeeela tiden-om man inte höll stumt.

Det tycker jag faktiskt är bra snittförbrukning, efter förutsättningarna-jag tror faktiskt inte att det går att få högre förbrukning på ngt annat sätt?

Samtidigt ska sägas att vid den typen av körning så snittade vi mellan 3.5 och 5 mil/dag, från ~9 på morgonen till ~15:00. Längre än så orkade vi helt enkelt inte att köra! :)

Normal snitt skulle jag säga ligger mellan 2-3l/m på 800an, och 600an är garanterat snålare.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
En kompis syrra har köpt en rmk 600 144 och den tog ca 2 liter milen när hon körde :D
Har en fråga: Går dom lätt upp på rulle eller är skotern som tundran skidorna fastklistrad vid backen...
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Inga problem att få upp den på vändhjulen, dock behövde den lite "hjälp" av ett gupp el. liknande, men å andra sidan är det ju inte det den är gjord för heller. :) Sen går det ju alltid att justera lite i boggien för lägre skidtryck osv. Men då tappar du lite i lössnön = )
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
155.jpg155 pro.jpg
verkar som det är skillnad på boggin... eller är det ända att vanliga RMK'n har nått mer boggi hjul?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Pro rmk har walker evans och den vanliga har ryde fx.
Den vanliga har större kylsystem.
Den vanliga har mer boggihjul,pron har isrivare.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jo, det förstod jag no, men ventilera vaddå?
Motorn går inte speciellt mycket kallare även om det är välventilerat om det var den du tänkte på?
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
ahha joo det var de ja tänkte på.

ska man gå på vanliga 600 rmk istället för pro'n? eller vad tycker ni?
 

Efrahim

Medlem
9 maj 2011
40
0
1
Fördelen med pro är att den har reglagen till handtagsvärmarna på konsolen. Nackdelen är att den har mindre kylare så den går varm fortare, det är ju dock ett mindre problem då man kan sätta en luftkylare från en nytro eller commander och en fläkt från en commander under huven. Sån kompetens finns ju i Jokkmokk.

En fördel som 365s matta har är att den är smidig. Riktigt smidig.

Vem i Jokkmokk är det som besitter den kompetensen? Dyrt?