Summit 600 e-tec vs RMK 600 (PRO)

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Tja!

Behöver hjälp att hitta en ny skoter, ska köpa en ny så börja inte dra upp några gamla skotrar här.

Det står mellan Summit 600 e-tec eller RMK 600 (kanske PRO).

Kom med tips, köpråd, för och nackdelar, om ni har testat dom, ja försök att motivera mig om vilken skoter som är bäst.

Tack för svar :bigsmile:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fördel Ski-doo:
Motorn är helt fantastisk. E-tecmotorn är nog troligen det största som hänt. Någonsin.

Fördel Polaris.
Att köra den är ungefär som att smörja in Madeleine Bernadotte med honung
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Är det ingen som har testat båda och kan ge en lite slutsats?

Den nya rmk pro 600 ser riktigt fin ut, men e-tec är ju fin för den dricker ju inte nå soppa alls :)
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag har en rmk 600 fast en 2011 och jag är mycket nöjd, den går hur bra som helst och jag upplever den inte som extremt törstig. Jag brukar oftast köra den på runt 2l/milen blandad körning med både lek och led. :)
 

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
va ute och provkörde rmk 600a 144" 2012a i jorm nu i helgen som va, efter leden nja..inte gjord för det, men i snön!! jösses vilken liten bergs get! 600a motorn svarar fin och går riktigt bra, åkte bara i skogen/bergen och tror inte du blir besviken där, lätt manövrerad och snabb i svängarna =)
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Körde En summit e-tec 600 samt en pro rmk 600 för några helger sedan och enligt mitt tycke så är Polarisen mer lättkörd. Du bryter ner den hur lätt som helst =) Polaris Pro chassie, muums..
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
lite rädd hur mycket den drar i bensin väg polarisen.... min nuvarande Tundra 550f slukar soppa.

Har ni kollat på polaris 2013 dom har riktigt fina förbättringar!
hoppas ski doo kommer med info om deras 2013 skotrar! (nån som vet när dom släpper info om det?)
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
I slutet av Mars brukar ju Ski-doo och Lynx börja sin road show då får man se och veta allt om 2013. Återförsäljarna brukar få se och prova dom nu i början på Feb men dom vill inte säga nå fören Road showen.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
lite rädd hur mycket den drar i bensin väg polarisen.... min nuvarande Tundra 550f slukar soppa.
Men den 550in är väl lite ökänd för att vara ganska törstig av sig. Så vilken du än väljer har jag svårt att tro att den rimligen kan dra mer..
Sen är min uppfattning att det skiljer inte nämnvärt om dom får jobba lite. Går det lättare då skiljer det lättare en hel del.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
lite rädd hur mycket den drar i bensin väg polarisen.... min nuvarande Tundra 550f slukar soppa.

Har ni kollat på polaris 2013 dom har riktigt fina förbättringar!
hoppas ski doo kommer med info om deras 2013 skotrar! (nån som vet när dom släpper info om det?)
Gula dal
Summiten är ungefär som tundran att köra förutom att den har framvagn och går mycket mjukare. Men körställningen och framkomligheten är jämförbar. Men nu vet vi ju inte vad ski-doo släpper till nästa år.
Polarisen är helt underbar. Nu har polaris äntligen ordnat till en fantastisk motor som dessutom håller. Motorn är helt i klass med en e-tec trots avsaknad av direktinsprutning och skillnaden i bränsleförbrukning är inte våldsam. Men chassit på polarisen är så lättkört att det är löjligt. Du kan komma hem efter en hård dag på skotern och ändå känna dig som att du jobbar med att provligga sängar, till skillnad från ski-doon som du måste vålda lite hit och dit.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Chassit på Polaris värkar ju riktigt nice men håller det? :O det ser så klent ut i mina ögon och fotstegen för 2013 för Pro versionen ser ju "klent" ut men det är ju fint att det släpper igenom mycket snö så man slipper stanna och ta fram yxan och hugga lös all snö som fastnar.

Vet inte om dom nya summitarna har samma fotsteg som förr och dom är ju helt värdelösa... jag tycker det är inte så mycket som händer på ski doo fronten just nu, som inga stora nyheter mellan summit 09-12...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Chassit på Polaris värkar ju riktigt nice men håller det? :O det ser så klent ut i mina ögon och fotstegen för 2013 för Pro versionen ser ju "klent" ut men det är ju fint att det släpper igenom mycket snö så man slipper stanna och ta fram yxan och hugga lös all snö som fastnar.
Håller det på hyrskotrarna hos Burandt som rullar mellan 2-300 mil som mest så är det nog ganska lugnt? ;)
Dom är duktigt flydd efter en säsong, visserligen tillbringar dom sin mesta tid i sitt rätta element (lössnö) men dom får rulla en hel del mil till och från lössnön också-och tro mig, det är inte snällkörning alla dagar efter spår/led där heller.

Ja, fotstegena är mjuka. Jag monterade Better Boards (1500:)
Chassiet som sådant har mig veterligen inte uppvisat några onormala svagheter utöver det.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
så ni här på forummet tycker jag ska satsa på polarisen?

Då kommer frågan: RMK 144, RMK 155 eller RMK Pro 155? (alla med 600 motor).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tja, kan jag möjligen räknas som partisk...? ;)
Men Pro-Rmk 800 är med marginal den absolut roligaste skotern jag provat-antagligen som finns att köra överhuvudtaget om man tycker om att köra ospårat! Den är så sjukt lättkörd att man vill enbart hitta djävligare ställen att köra på, bara för att se om det går...
Ski-Doon är garanterat också en kanonmaskin, men på sidan om leden har den ingenting att säga till om jämfört med Polarisen-du får helt enkelt fundera vad du prioriterar högst.

...och, du vill ha 155", om det är Pro eller inte har mindre betydelse.
(Utan att jag har kollat: Visst f*n sitter det samma boggie på 155an oavsett om det är Pro eller inte??)
 

kronan

Aktiv medlem
26 nov 2011
64
1
6
pro-rmk 600 skulle jag köpt utan tvekan, summiten är fin men jag tycker om nya Polaris chassiet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fördelen med pro är att den har reglagen till handtagsvärmarna på konsolen. Nackdelen är att den har mindre kylare så den går varm fortare, det är ju dock ett mindre problem då man kan sätta en luftkylare från en nytro eller commander och en fläkt från en commander under huven. Sån kompetens finns ju i Jokkmokk.

En fördel som 365s matta har är att den är smidig. Riktigt smidig.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Började kolla vad Tobbe hade skrivit förrut och han dividerade ju om han skulle köpa en 600 eller 800, men jag tror nog att 600 blir bättre för mig ett tag iaf.

Nån som vet vad det är för skilnad mellan RMK 600 pro 155 och RMK 600 155?
Har polaris någon "nyskoter" garanti som ingår? som ski doo har ju 2 års ny skotersgaranti.
Har pratat med lite folk och dom säger att det är en liten kylare på polarisarna och att dom kan gå varm, är det sant? vad finns det för åtgärder?
Vad drar den per mil ungefär? någon sa kring 2l/milen är det sant?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vart kör du mest? På spåret eller vid sidan om?
Håller du dig mest vid sidan och kör mycket lek=155.
Mera ledkörning=144.

Och ja, jag har sagt att jag antagligen skulle klarat mig med en 600 då den är löljigt lättkörd-men i dagsläget är jag glad att jag valde 800 då den låter sig hanteras som en bob efter några år på Nytro...=)

Köper du nytt ingår utöver garanti (1 eller 2 år? Jag vet faktiskt inte, det var inte en av dom mera väsentliga sakerna i min värld när jag köpte skotern...:whistle:) även ett års försäkring.
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Kör mycket i skogen och klättrar i backar men nån gång per år blir det att dra något kälke med stort lass upp till fjälls där vi har våran stuga. Kör nog på en 155".

Vad är skillnaden mellan PRO modellen och ikke pro modellen?
Vet du vad bränsleförbrukningen ligger?
Har du haft nå kylar problem eller andra problem med polarisen?

Tack för att ni som skriver tar er tid och det är till stor hjälp för mig!