Summit 600 e-tec tappar krften vid fullt gaspådrag

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det viktigaste när man själv pular med 3D RAVE ventilerna är att inte lossa några slangar eller elkoppling till solenoiden.

Gör man det (dvs lossar slangar mm) kommer det oundvikligen att krävas en BUDS uppkoppling för att synkronisera giljotinerna.

Kontrollen man gör vid återmontering genom att trycka in giljotinerna i bottenläge och därefter dra ut dem i maxläget är för att fixera solenoiden på rätt sätt.

Gör man det lugnt och fint så ska man i "mittenläget" känna ett svagt klick när solenoiden hamnar rätt..

När det är gjort kan man lossa de stora alumuttrarna, applicera loctite och dra dem försiktigt (max 7 Nm) samtidigt som man håller fast det stora plastlocket så det inte snurrar och knäcks.

Har inte solenoiden klickat in i rätt läge eller man lossat någon vacuumslang så kommer inte ECM få rätta signaler i vilka lägen giljotinerna är, känner den t ex inte av bottenläget så tillåts bara tomgång , dessutom kan det komma några felkoder typ 1476-1477-1478 vilka definierar vilka lägen ECM inte detekterar.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Det viktigaste när man själv pular med 3D RAVE ventilerna är att inte lossa några slangar eller elkoppling till solenoiden.

Gör man det (dvs lossar slangar mm) kommer det oundvikligen att krävas en BUDS uppkoppling för att synkronisera giljotinerna.

Kontrollen man gör vid återmontering genom att trycka in giljotinerna i bottenläge och därefter dra ut dem i maxläget är för att fixera solenoiden på rätt sätt.

Gör man det lugnt och fint så ska man i "mittenläget" känna ett svagt klick när solenoiden hamnar rätt..

När det är gjort kan man lossa de stora alumuttrarna, applicera loctite och dra dem försiktigt (max 7 Nm) samtidigt som man håller fast det stora plastlocket så det inte snurrar och knäcks.

Har inte solenoiden klickat in i rätt läge eller man lossat någon vacuumslang så kommer inte ECM få rätta signaler i vilka lägen giljotinerna är, känner den t ex inte av bottenläget så tillåts bara tomgång , dessutom kan det komma några felkoder typ 1476-1477-1478 vilka definierar vilka lägen ECM inte detekterar.
Jobbar du hos eller är du återförsäljare för lynx eller? Du är onekligen otroligt hjälpsam och släckt mycket nervositet som en själv haft.

skickat via tapatalk från S3an

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jobbar du hos eller är du återförsäljare för lynx eller? Du är onekligen otroligt hjälpsam och släckt mycket nervositet som en själv haft.

skickat via tapatalk från S3an
Nix
Försöker bara ha koll på det jag skruvar själv med och vill ha förståelse för hur det fungerar när man är tvungen att göra "fältrep" för att ta sig hem.

3D RAVE behöver man knappt rengöra heller mer än var 500-1000:e mil om de inte strular pga hög oljeförbrukning eller motsvarande, risken är större att man tar sönder något, bälgarna är t ex lätta att skada när de börjar vara några år (ålderskörhet i gummit)

wacker

Medlem
7 dec 2011
8
0
1
Skellefteå
Det är bra LYNXFUN att det kommer fler med här och som har kunskap om detta, Jag har pratat med en service kille på sko doo,men han nämde aldrig att jag inte fick ta bort vakumslangen utan mer att den måste bort för att nå botten läget och heller inte att det skulle vara någon fara....
Jag har inte fått någe problem mer än att den gick bra mycket bättre och med färre "hulkningar"
Men man kanske ska ha lite tur ibland...
Det är alltid kul att lära sig nå nytt,jag ska ha det i åtanke när jag skruvar......

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Förbannat bra med folk som kan! Ska ner med min maskin till Mora på M.preformance och sätta in deras chip så då skulle man kanske passa på och be dom om synpunkter på detta. Tror inte det finns några som har mer erfarenhet av e-tec i Sverige.

Vad tror ni förresten om deras chip? Sorry för OT förresten.