Summit 600 e-tec tappar krften vid fullt gaspådrag

Nissberg

Medlem
7 jan 2013
12
0
1
Summit 600 HO E-tec -09.
Vid snäll och fin lugnkörning märks inga problem alls men då jag drar på fullt så tappar den som hastigast varvet två gånger innan den når fullt, precis som om den inte får soppa eller luft. Den typ hackar och kippar till.
Någon som har några teorier?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
byt bränslefilter.
Bör göras på alla 2009or för orginal är för litet.
 

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Jag har en polare som har samma problem med sin Summit 600 e-tec -09 och han har bytt till större filter utan det blev någon skillnad. Vad kan det då vara?
 

Nissberg

Medlem
7 jan 2013
12
0
1
Dålig komp tror jag inte är problemet dessutom är kolvarna bytta för 150 mil sedan men alla teorier och tankar är välkomna
 

wacker

Medlem
7 dec 2011
8
0
1
Skellefteå
Har samma problem med en Renegade 600x-09 e-tec,men har du kollat avgasutblåset att det inte har fått sig en smäll och isåfall tätar utblåset lite för mycket?
Eller om skotern din varvar för mycket?
Övervarvsskyddet kan slå in och få skotern att "hacka"...
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Dålig komp tror jag inte är problemet dessutom är kolvarna bytta för 150 mil sedan men alla teorier och tankar är välkomna
Kolla om RAVE portarna öppnar. Kan gå tungt(sot, kladd) I bland kan även en vakum slang ha kommit i klämm(vanligt på 08 800) RAve solenoiden kan också var ett problem då öppnar inte RAVE gilljotinerna. Motorn går upp i varv för att kanska snabbt tvär dyka i varv när avgasporten inte är öppen.
 

Nissberg

Medlem
7 jan 2013
12
0
1
Diablo Racing, jag ska försöka kolla det du skrev om. Jag är inte riktigt på det klara med hur det ska göras, är absolut ingen mekaniker men med lite klurande och vägledning brukar det funka.
Kan denna guide vara en bra utgångspunkt:

http://www.tordsmotorservice.com/artiklar/2002nr4.pdf

Jag ska även kolla upp detta med bränslefilter.
Är det något särskilt jag ska tänka på så att jag inte gör bort mig då jag börjar "demontera" skotern?
 

jeolo

Aktiv medlem
17 dec 2005
64
0
6
Boden
www.home.no
Polaren provade sänka maxvarvet ett "snäpp" på primärvariatorn inför vår förra tripp och under den körningen uppstod aldrig hack-fenomenet.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Vad rekommenderar ni att man byter till för filter? Har nämligen samma problem på min summit 600 e-tec 2009.

Tänkte byta filtret först och sen sänka topp varven och se om det blir bättre.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Varvar 8100-8150 och 8100 är vad den ska varva enligt boken. Vill ju verkligen ha bort det där irriterande "glappet" som blir då man tycker på fullt mitt i registret samt på toppen.
 

wacker

Medlem
7 dec 2011
8
0
1
Skellefteå
Har skruvat ner två klick på variatorn och fick den att gå lite bättre men har fortfarande några få "tapp",men fick problem på dom lägre varven då den nästan vill suraner sig.Jag har haft problemet i mer än ett år och bytt en massa saker, renoverat motorn fettat riktat veven bytt erejv givare,stora tank filtret man har hafft den hos två av brp's service ställen där man oberoende av varandra har letat fel på detta,därav en del byten på det ena å det andra men felet har kvarstått......
Har i dagarna fått ett hopp om att det kan vara rave ventilerna/giljotinerna som behöver finjusteras då man påtalat detta från brp,för är ventilerna och ecm inte synkade så kan det uppstå sådana här problem..
Man skall prova på en summit i veckan å finjustera å blir det bättre så kommer jag att medela er här så fort jag kan och om det inte ger någe så ska man börja byta filter med mera så förhoppnings vis så kan vi få lite svar snart...
Men det ena behöver ju inte utesluta det andra,men just övervarv verkar vara en sak att titta på ialla fall så börja att klicka ner på variatorn så får man se..
 

wacker

Medlem
7 dec 2011
8
0
1
Skellefteå
Här kommer rapporten!!
Det verkar som att man fick summiten att fungera,genom att man finjustera rave ventilerna.
Men tyvär så måste man in till återförsäljare eller någon annan med kunskap å en dator som kan kopplas upp mot ecm.
Det man gör är att justerar lägena gentemot ecm,så att dom öppnar/stänger vid rätt tidsintervall...
Men det man själv kan göra är att: ta bort locket över rave ventilern. lösgör bryggan genom att lossa på muttrarna för giljotinerna,bara så att den sitter löst och man kan vicka lite på den. lossa även vakumslangarna tryck sedan ner bryggan och ventilerna till botten,behåll trycket och dra åt muttrarna,och montera tillbaka slangarna och locket.
MEN genom att man gör detta så KAN det behövas ett besök hos åferf,för att resetta ecm,och det för att ecm inte registrerar det nya bottenläget.
Det här provade jag själv och fick ett bra resultat ett tag,men det kom till baka lite nu,men jag har inte resettat än så slutresultatet återstår att se.Men innan man gör något så kontakta återf,det är väl det bästa.......
Jag vet ju inte kostnad på uppkoppling och inställning,men det känns ju som att hellre de, än att byta insprutare som jag trott själv..
Hoppas att detta kan hjälpa någon,men som sagt det behöver ju inte utesluta andra tips.....