Nåt väldigt märkligt hände under kvällens skoter-tur.
Hade kört lugnt och fridfullt, både led och ospårat i några mil. Inget våldsamt gasande, bara lite fis-körning. Blev dock lite tvär-peppad på att "gasa av mig" och vek ut i djupsnön runt en myr med högertummen tryckt mot handtaget då det plötsligt blev KOLSVART framför skotern! Höll på att göra i brallorna, kl. 20.00 i januari och ute i västerbottens mörka skogar inser man fort att lyset behövs.
Allt lyse dog, förutom bak/bromsljus och oljelampan som nu lyste konstant. Trodde skotern gått varm, så jag stängde av och satt och funderade på hur fasiken jag skulle hitta hem i mörkret. Efter nån minut startade jag upp henne igen och fortfarande utan lyse och med varningslampan lysande. Körde iaf tillbaka i samma spår hemåt (tog sjuuukt lång tid...), handtags/tumvärmen & varvräknaren oxå ur funktion.
Parkerade utanför garaget hemma, öppnade huven, kollade kylarvätska, toppfyllde olja när jag lix hade huven öppen och skakade lite i en kabel jag hittade. Startade upp henne igen och se på fasiken! Nu funkade allt som vanligt! Drog iväg en repa runt sjön och inga problem alls, lika rapp och fin som vanligt med fungerande lyse, belysning och varvräknare.
Nu undrar jag såklart: Vad orsakade detta tror ni? Det jag gjorde för att "laga" det här var att öppna kylarvätskebehållaren och kika lite i hålet bara för att konstatera att det inte var tomt, fylla på nån deciliter olja och skaka i en kabel. Kabeln är den som kommer ut under motorn och upp under huven och in nånstans runt lyset/mätarna. På den kabeln sitter en svart fyrkantig klump. Den sitter nästan längst fram under huven. Vad är det för nån klump?
Bör tilläggas att jag inte har elstart eller back.
Orkar inte krypa hem i 1 1/2 km/h i beckmörker igen, utan skulle vilja klura ut det här.
Tacksam för svar!
Hade kört lugnt och fridfullt, både led och ospårat i några mil. Inget våldsamt gasande, bara lite fis-körning. Blev dock lite tvär-peppad på att "gasa av mig" och vek ut i djupsnön runt en myr med högertummen tryckt mot handtaget då det plötsligt blev KOLSVART framför skotern! Höll på att göra i brallorna, kl. 20.00 i januari och ute i västerbottens mörka skogar inser man fort att lyset behövs.
Allt lyse dog, förutom bak/bromsljus och oljelampan som nu lyste konstant. Trodde skotern gått varm, så jag stängde av och satt och funderade på hur fasiken jag skulle hitta hem i mörkret. Efter nån minut startade jag upp henne igen och fortfarande utan lyse och med varningslampan lysande. Körde iaf tillbaka i samma spår hemåt (tog sjuuukt lång tid...), handtags/tumvärmen & varvräknaren oxå ur funktion.
Parkerade utanför garaget hemma, öppnade huven, kollade kylarvätska, toppfyllde olja när jag lix hade huven öppen och skakade lite i en kabel jag hittade. Startade upp henne igen och se på fasiken! Nu funkade allt som vanligt! Drog iväg en repa runt sjön och inga problem alls, lika rapp och fin som vanligt med fungerande lyse, belysning och varvräknare.
Nu undrar jag såklart: Vad orsakade detta tror ni? Det jag gjorde för att "laga" det här var att öppna kylarvätskebehållaren och kika lite i hålet bara för att konstatera att det inte var tomt, fylla på nån deciliter olja och skaka i en kabel. Kabeln är den som kommer ut under motorn och upp under huven och in nånstans runt lyset/mätarna. På den kabeln sitter en svart fyrkantig klump. Den sitter nästan längst fram under huven. Vad är det för nån klump?
Bör tilläggas att jag inte har elstart eller back.
Orkar inte krypa hem i 1 1/2 km/h i beckmörker igen, utan skulle vilja klura ut det här.
Tacksam för svar!