Summit 583 ( 1996 ) Allmän Info... ?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hallå där ute! Skulle vilja ha lite info om en summit 583 rave -96, fördelar/nackdelar, hur är dämparna? hur går den i snö? allmänt? hur går den på led? vikt?bensinförbrukning? vill veta allt ni vet :p

liksom så att ja har hittat en
http://www.blocket.se/vi/9364774.htm?ca=1_8_s där är den, vad tror ni ? ska kontakta killen som säljer och få lite mer info om den. Är den värld 29,900? om inte vad tycker ni att man skage för den?

Mycket tacksam för svar!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Sv: Info om Ski-Doo summit 583 Rave -96

Hej, kör själv en sådan och kan väl dela med mej om lite erfarenheter :)

Min drog mycke soppa och gick surt från början, men blev mycke bättre när ja tog bort HAC systemet och bestycka om enligt Ski-Doos rekomendationer. Ett tips om den går surt och drar överdrivet me soppa( min drog 5 liter milen som mest). Efter ombyggnation ligger den väl vid 3 liter för de mesta, aldrig över, körde på 2,3 en gång.

Skotern är ingen lättviktare direkt, men har väldigt smalspårvidd = kan upplevas vinglig, men den är verkligen lättburkad när man vill :cool:
Den tar sej fram ganska bra, skottar på en del me orginal på 345cm och 38 kammar, men den är ingen mästare på skidres, för tung i nosen. Det betyder inte att den dyker utan håller nosen precis ovan snön, kanske blir bättre me bredare skidor, orginal är löjligt smala...
Kan upplevas vinglig på led, man får använda kroppen för att hålla båda skidorna i snön, men gör man det så går de fint.

Angående priset så tycker ja inte de var så farligt, köpte min för 30 000 för ett år sedan, då hade den dubbeldyna å back...
Om skotern inte har elstart så kommer du få lite träning i vinter. Får du den dessutom sur kan du skippa gymmet den dagen... Den är grymt tungdragen för att vara en 600, drar du igång den med en hand när den är kall gör du det bra... :D

Kan ju bara säjja att jag är nöjd med skotern, är väl inte direkt bäst på nåt, men funkar fint till allt, utom att dra riktigt tungt med, det är inte variatorerna med på... med tungt menas tex. ledsladd...:)

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna

Någon som vet vad den väger? Vill ha mer info, börjar tveka lite om den väger för mycke och om den är för tung dragen för mig. Men men man kan ju börja gå lite oftare på gymmet isåfall ;)

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna

Är det ingen som vet vad den väger? har fått veta att chassit har gått 1200mil motorn är renoverad för 300mil sen. Behöver mer info om den

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Skoter köp

Tyvär blir det nog ingen summit, den är nog för tung för mig båda lyfta och dra igång :( så det blir bara å leta vidare. Men vad ska ja köpa för skoter?
Den ska:

-Gå bra på och utanför leden
-ha back
-hyfsad dämping
-kunna lyfta skidorna i luften ;) :D
-hyfsad bensinförbruking

Skotern får kosta runt 20-25k, är inne på nån mountin model typ rmk,summit.
kom gärna med förslag

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sv: Skoter köp

ska den gå bra utanför leden så är det ju just en rmk eller summit du ska ha att den skulle vara tung att dra igång och slita lös, men det finns väl ingen skoter som är så väldans lätt viktmässigt, lättstartad och bra framkomlighet i den prisklassen

vill du ha en skoter som går bra utanför leden ska du inte kompromissa (tycker jag iaf) bara för att den är lite jobbigare att starta

skulle kanske vara då om du köpte nån powder special eller likn

du har ju hela hösten på dig att besöka styrketräningshallen så du orkar starta skotern ;)

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna

hehe jo man kan ju börja gå på gymmet lite oftare ;) men det är så att min far som kommer betala typ 50-60% av skotern tror inte ja kommer kunna få igång summiten vi kollade på när den är kall, sen vill han också helst ha back ifall man fastnar. hehe han ser bara problem :p ja ser lösningar ^^ kan börja gå på gymmet oftare, man får väll se till att man inte kör fast på dom värsta ställena :p

Vad kan en summit 583 -96 väga tankad? runt 250kg?

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå

Att få igång den lär nog inte va så stora problem, bara du gör rätt. Dra inte bara med armarna, utan ta i med hela kroppen, ben, rygg, hela överkroppen, då ska du inte va nå problem. Som sagt, använd din kroppsvikt :rolleyes:

Angående vikten så tro ja de står nåt om 295 kg tjänstevikt på reg beviset, sen om de stämmer har ja ingen aning om.
Men oftast när man är ute så är man flera, och då hjälps man åt, annars får man gräva lite och stå brevid och gasa och knuffa samtidigt (gör bara inte som jag, håll fötterna borta från boggin när du står brevid och gasar, de gör ont annars :eek: )

Lycka till me skoterköpet // Tobbe

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna

Killen som äger summiten har bytt till en nyare modell av startapparat så det blir lättare och dra så ja kanske får igång den ändå :)
hehe slaget är inte över mellan farsan och mig :D hehe :p hittar mycke bra kritik om den nu ^^ bra motor osv.
Än finns det hopp :D

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Har han bytt startapparaten så är de nog inga problem alls, skotern är ju inge monster, bara tungdragen för att vara en 600 :D . Tror den är jämförbar med en 800 me orginal startapparaten.

Vad gäller motorn så fanns den ju under en lång tid=väl beprövad. Är väl som alla rotax, driftsäker... Går ju dessutom att köra någorlunda inte törstigt om man vill... :D 2 liter milen är knappast en omöjlighet, min ligger väl vid 3 oftast, men aldrig över!

Har orginal matta och boggi, och skotern känns pigg och rapp om man vill, och mattan tappar sällan greppet på leden. Alltså kan man köra fort och hårt utan att gasa sönder lederna, de senare uppskattas av touringåkare och ledskötare :D

Kan ju säjja hur ja upplevde accelerationen från början: Halvgas= accar bra men mjukt å fint

Fullgas= mera spark i baken effekten, upp till ca 80-100. Skotern toppar ca 140...

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Okej :) då är väll inga problem att få igång den, men de är vikten :( 250kg torr, hur stor är tanken? blir väll ca 280-290kg tankad, du som har en, hur känns den? känns den tung eller är den något så smidig? Är rädd att det blir tungt om man råkar fastna när den inte har back

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Längs leden kan den upplevas vinglig pga sin smala spårvidd, är väl kanske inte lika lätt att hantera som en kort sportmaskin ( har aldrig kört nå annat än halvlånga touringar :eek: ) , men den känns inge värre än de andra skotrar ja haft.
Har inte kört den på länge nu så ja har glömt lite exakt hur den var, men absolut inte okontrollerbar iaf.
Jag har aldrig haft problem med att skotern har varit ute med mej istället för tvärtom iaf

har ju inte kört så många olika skotrar, men tycker inte den är så farligt osmidig, de som kan ge lite större svängradie är möjligtvis att mattan har lite för bra fäste, men de gäller nog alla mountain maskiner.
I snön så går den lite med "baken ner" som de flesta gör, men den lyder dina kommandon, ta bara inte i för hårt när du burkar, då blir de tipp... är som sagt lite smal:cool:
Sen när du är ute så är du väl sällan ensam. Be om hjälp när du kör fast, du får loss den själv, men de är 250 gånger jobbigare, och de gäller alla skotrar! Finns nog väldigt få skotrar som du lyfter lös själv när du sitter fast, väger dubbelt så mycke då... :(

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Okej tack för infon, en annan fråga, hur mycke kostar det att lägga på back? kan man köpa begade saker?

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Sätta back på skoter

Hej! Hur mycke kostar det och sätta back på en skoter? i detta fall gäller det en summit 583 -96. Kan man köpa beggade saker?

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Sv: Sätta back på skoter

Ska du köpa en back på en skoterskrot så får du nog boka en för dom verkar gå åt som kallvatten annars kan det kosta upp i mot en 7000:- för en ny.

poha84

Ny medlem
24 sept 2006
2
0
1
Det är inte hydralisk broms på 96:an. Det gör den lite lättare än dom nyare. Men samtidigt lite mer tungbromsad. Jag hade en sån här för länge sen. Det enda jag ångrar var att jag sålde den. Den är inte helt lättkörd. Den känns lite som en touring med mera matta. Kör på Summit och skit i vad farsan säger. Dom är inte så knepiga att få igång. Min hade primer, vet inte om det sitter standard. Men när det var kallt ute så var det bara att dra föriktigt några gånger så gick de lika lätt att dra igång den som att stoppa en oljad banan i Elton Johns rumpa.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hehe bara ett problem :p det är farsan som betalar typ 50% :p

Edit: joo.. ni som äger/ägt en och ni som har testat den, reser den lätt? går de överhuvud taget att få skidorna i luften? ;) ;D :p

o1zzon

Aktiv medlem
22 sept 2006
51
0
1
sundsvall
Okej :) då är väll inga problem att få igång den, men de är vikten :( 250kg torr, hur stor är tanken? blir väll ca 280-290kg tankad, du som har en, hur känns den? känns den tung eller är den något så smidig? Är rädd att det blir tungt om man råkar fastna när den inte har back

Om du kör fast är det omöjligt att backa loss skotern för den kommer bara att gräva ner sig. också är den lättare utan back men det är ju smidigt också:D på leden osv. men det är ju en fin skoter ja tycker du ska köpa den;)