Summit-583 ( 1995 ) Förgasarbestyckning efter borttagen HAC... ?

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
En annan sak jag har funderat på är vad chassietypen heter?
Jag tänkte köpa lite prylar till den.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
F2000 heter chassit....

Vidareutvecklingen S2000 har vissa delar som passar bland annat dyna, drag och lite sådant. S2000 kom väl på mxz -96 medans f2000 användes på vissa maskiner ända till -97.. Ingen aning varför faktiskt.
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Nya funderingar.
Det sitter 380 och 45 munstycken i gasarna kan det vara rätt eller är det fortfarande inkörningsmunstycken.
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
jag ska också koppla bort min rave på min Summit 583a -97a.
Men om jag har förstått det här rätt så behöver jag bara plugga igen slangarna och byta munstycken till:
Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40

Sen till det där med slidskiva...om jag inte byter ut den kommer det att funka ändå? Ska jag ändå skruva ner de röda skruvarna på raven till botten fast jag inte byter slidskiva?

Räcker det här? Är det något jag missat som jag måste göra?
Är det universal munstycken eller måste jag specialbeställa med brp?
Tacksam för snabba svar :D

// Joakim
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Du ska nog ha ett par mikuni munstycken.
lågfart har runda skallar och huvudmunstycket har 6 kantiga skallar.
du kan köpa dem hos GL
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Köp original dom kostar inte mycket.
Jag vet inte om det funkar med original slidskivan jag tänker då inte testa prylarna allt som allt kostar ca:1500 spänn så det är överkommligt.
Beträffande slangarna så ja du måste plugga dom eller sätta på vanliga mikuni 38or och det blir en betydligt dyrare affär.
2 STROKE säger att man med fördel kan använda dom befintliga gasarna.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kolla upp noga...

Jag ska också koppla bort min HAC på min Summit 583 ( 1997 ).
1. Har jag förstått det här rätt så behöver jag bara plugga igen slangarna och byta munstycken ?
2. Sen till det där med slidskiva...om jag inte byter ut den kommer det att funka ändå ?
3. Ska jag ändå skruva ner de röda skruvarna på raven till botten fast jag inte byter slidskiva ?
4. Är det universal munstycken eller måste jag specialbeställa ifrån BRP ?

// Joakim
1. Ja, Alla slangar som har med HAC'en att göra pluggas utom 2 ventilationsslangar på varje förgasare.
Allt övrigt som har med HAC'en att göra plockas bort.
Vad gäller förgasarbestyckningen i övrigt så måste du kolla på en lika maskin ( 1997 ) som har VM-38 förgasare för att få reda på den exact rätta bestyckningen.
Ett exempel är : Grand Touring 583 ( 1997 )

2. Ja , men inte riktigt lika bra som om du har rätt skiva för rätt höjd osv.
( Dock inte livsnödvändigt ! )

3. Ja.

4. När det gäller Munstycken & Nålrör kan du även handla dem hos en Polaris/Arctic Cat handlare, Det är lika MIKUNI munstycken i alla märken.
Måste du däremot byta även nålar så måste du tyvärr handla dem hos BRP försäljare, de är special för Ski-Doo





.
 
Last edited:

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Men kommer det att funka om jag bara kopplar ur HAC:en och byter munstyckerna?
Inget som tar skada direkt eller?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1997 !

1. Men kommer det att funka om jag bara kopplar ur HAC:en och byter munstyckerna ?
2. Inget som tar skada direkt eller ?
1. Du måste bestycka dina förgasare EXACT så som en 583 med VM-38 förgasare utan HAC !
Mao. så måste du kolla igenom hela förgasar bestyckningen.
Allt som inte är exact lika måste du bestycka om så att du får exact lika ! :eek: , Kolla tex på en ( 1997 ) Grand Touring 583.

2. Nej, Inget kommer att ta skada om du kollar igenom förgasar bestyckningen noga !



.
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Bensinen åker igenom?

Hej allihopa!

Har tagit bort HAC systemet på min Ski-doo Summit 583a -97a nyligt och kört några mil. Bytte munstycken och pluggade igen alla slangar som gick från HAC:en med vanliga bultar, skruvade även ner de röda R.A.V.E skruvarna i botten allt enligt tips som jag fått härifrån. Tog bort HAC:en för jag skulle kolla ifall den skulle gå billigare. Efter jag tagit bort och ställt in allt så funkar den riktigt bra och den har gjort det några mil nu.

Men en sak märkte jag när jag var ute och körde och det var att där avgaserna far ut så vart det lite blöt och luktade bensin även lite svart och låter man den stå still på tomgången ett tag så blir det riktigt svart efter ett tag ifall den står i snön. Så var den inte innan jag tog bort HAC:en.

Det verkar som om en del av bensinen åker oförbrännd genom motorn för det luktar bensin om snön som man tar upp och den är lite blöt också...så jag tror att den skickar igenom lite bensin oförbrännd. Som sagt så gjorde den inte det förr men den drar ändå inte mer bensin än vad den gjorde tidigare men jag tycker det borde gå att få den att gå ännu snålare efterssom det verkar som en del av bensin går oförbrännd igenom.

Kan det ha något med de röda rave skruvarna att göra? Vad är dom till för igentligen och om jag skruvar om dem kan det bli bättre då?
Kom gärna med tips på vad jag kan göra

// JunkYarD
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Bensinen åker igenom?

Dom röda plastskruvarna ställer motståndet för raveventilens funktion dvs ställer man ut dom minskas trycket och raveventilerna öppnar snabbare vilket resulterar i att motorn blir svagare i låg och mellanregistret, om du däremot skruvar in dom så får man bättre bottendrag men motorn kanske då inte varvar fullt ut, men att dom kan göra att du får oförbrännd bensin genom motorn tvivlar jag på säger inte nej till 100% men...
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Sv: Bensinen åker igenom?

tackar då vet jag de :D

Men vad kan det bero på att den skickar igenom bensin? Har bytt munstycken och plugga slangarna...så jag förstår inte hur den skickar igenom för mycket...
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Sv: Bensinen åker igenom?

Ja hörs den gå surt å fyrtaktar å så? om den går för fett på tomgång kan man väl pröva sänka nålarna ett hack.. men de låter konstigt om den e så sur å ändå går riktigt...
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Det enda som är, är att den har hög tomgång men det går att justera.
Sen läste jag nåt som jag inte läst i den här tråden tidigare..nåt jag missat och det är att man skulle spara 2 luftslangar...jag har pluggat igen alla slangarna som satt fast i HAC burken eller den där grenaren som man kopplar slangarna i...men är det 2 som man ska lämna opluggade? Eller sitter de inte ikopplade i HAC burken?
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Jag har nu bytt ut prylarna inte till rekomenderat men jag fick tag i ett par kompletta 38or från en annan 583 -95 nu undrar jag om man behöver specialverktyg för rave ventilerna.skotern går bra och stiften är härligt gyllenbruna som en nybakt bulla. men jag vill ställa om ventilerna till det rekomenderade.
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Måste passa på att tacka för hjälpen jag hade aldrig klarat det utan er!
Extra tack till 2stroke. +++++:)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Det enda som är, är att den har hög tomgång men det går att justera.
Sen läste jag nåt som jag inte läst i den här tråden tidigare..nåt jag missat och det är att man skulle spara 2 luftslangar...jag har pluggat igen alla slangarna som satt fast i HAC burken eller den där grenaren som man kopplar slangarna i...men är det 2 som man ska lämna opluggade? Eller sitter de inte ikopplade i HAC burken?
Du ska lämna två öppna ventilationsslangar från varje förgasare!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
En gammal tråd. Men jag har en gammal skoter. Summit 583 rave 1996.
Alltså med HAC.

Nyss köpt den och vis av Arctic variant av HAC (MAC) så vill jag bestycka bort den.

Såg 2Strokes inlägg om bestyckning. Den är inte på långa vägar som MXZ 583 1996.
Huvudmunstycke : V=320 , H=330
Lågfartsmunstycke : 40
Nål : 6DHN44
Nål rör : 480 P-0
Slid skiva : den sk. 502 skivan

Så här säger bluecharten
http://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500c7495f87002314436fef7/carburetor-583

mxz
Jet Needle J8 7ECY1
404157400

Needle Jet 224-AA
404148300

Needle Valve 1.5
404147400
$42.99

Main Jet MJ 270 (PTO)
404100400

Main Jet 260
404100600

Pilot Jet 45
404109400

summit:
Jet Needle J8-6BGY15-2
404157500

Needle Jet NJ Q-6 (480)
404157600

Needle Valve 1.5
404147400
$42.99

Main Jet 330
404101400

Main Jet MJ 320 (MAG)
404101300

Pilot Jet PJ 75
404148100

Mao main jet och pilot jet ska enligt 2stroke behållas från Summiten. Och de är GROVA!
Dessutom verkar MAG och PTO vara förväxlade i 2Stroke spec.

Jag överväger att beställa MXZ spec rakt av. Jag vill ju få ner bränsleförbrukningen och ha få en beprövad bestycknig.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Jaaa. Nu ser jag att det är STX 583 1996 som det ska vara. Och det stämmer mot 2strokes spec.
MXZ hade VM-40.

STX

Jet Needle 6DHN44
404149200

Needle Jet NJ-480-P0
404133200

Needle Valve 1.5
404147400

Main Jet MJ 320 (PTO)
404101300

Main Jet 330
404101400

Pilot Jet Pj 40
404109100