Summit 1000 haveri!!

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
En kompis felsöker en Summit1000 2006 som har nypt flera gånger. Han har nu bytt ut till utbytescylindrar med stålfoder och Wisecokolvar och efter några mil nöp den igen. Vi har felsökt med dator och den visar inte några felkoder. Det som var konstigt var det att även fast motorn var ordentligt varmkörd så var tempen bara 30grader vid haveriet . Enligt firman som sålde cylindrarna var det nog fel på termostaten men efter vi letat efter den utan resultat så kollade vi sprängskisser på motorn och hittade inte någon termostat . Ska det verkligen inte sitta någon termostat på motorn och vad kan felet vara att den nyper ??? Några teorier någon ??
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Wiseco har ibland en tendens att expandera snabbare än stålfoder vid värme. Har både hört och läst om den kombinationen med samma fenomen. Skuren motor efter bara ett fåtal mil. Sen om det är slumpen vet jag ej då det i andra fall fungerar utan problem.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Anntar ni kollat allt det valiga som trasiga insugsgummin. läkande packboxar?
Jag hadde nog lämnat in spridarna för rengöring/provtryckning så dom inte sitter igen eller har felaktig sprutbild.

Hur ser stiften ut effter raset?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Tjuvluft någonstans,tex insugsgummin,dålig lågtrycksbräsnlepump/högtryckspump,igensatt bränslefilter,spridarna igensatta/trasiga så den går snålt,finns ingen termostat på 1000 kubikarna
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Sitter ingen termostat, så då man svänger ut i lössnö så rasar tempen.
Köp ett löst termostathus från en XP och montera, funkar mycket bra.
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
Allt vanligt kontrollerat såsom du säger . Soppatryck uppmätt och spridarna rena. Stiften är fina konstigt nog .
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
väldigt långsökt men om stiften är fina verkar den ju få soppa och olja tar jag för givet ni sett till att den får så kanske ide att mäta upp tändningen? så inte svänghjulet vridit sej eller nån klant nån gång i tiden som satt ihop den utan krysskil.

För står tändningen för tidigt blir det väldigt varmt i cylindrarna men inte på avgastempen snarare att den blir svalare.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
testa att säka lite, ska finnas en till tråd om liknande bekymmer med en likadan motor med stålfoder.

Köp en termostat och sätt dit
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
51
Kultsjöluspen No:1
Wiseco Kolvar?
Vad hade ni för installerat ringgap?
Detta måste filas in på ALLA Wiseco kolvar vilket framgår av
instructionerna.
0.65mm (Till en 700>800 Pol) Ingen aning på 1000cc twin.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Som VMC skrev, mycket viktigt!!

"Nypt flera gånger" skriver du... Kollat att vevstaken inte blivit krökt? Kollat vevstakslager och övriga lager? Riktat vevaxel efter nypningar? Kan finnas rena fysiska felaktigheter som leder till att den bygger värme så att den nyper, det är inte alltid bränsle/luft/tändrelaterat.

En maskin utan termostat ska inte gärna köras med Wiseco. Montera termostat eller byt kolvar.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag är ingen "fan" av wiseco. Dom kräver ett större kolvspel gennerelt än gjutna kolvar och ordentlig varmkörning. Kan helt säker vara ett problem med dessa i denna motor då den inte har nån termostat.