Sulitelma glaciärgrotta

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Om man utgår från Vuoggatjålme hur långt kan det bli enkel väg till Sulitelmaglaciären?

Ska dit i februari och dalgångar i all ära, men på en vecka lär man vilja köra mot nå mål nån dag och knäppa en naturbild eller två :)

Är jag bara dumt naiv om jag inbillar mig att det kan finnas nån legal väg in till någon by i Norge för att fylla både tank och magsäck?

Alla erfarenheter kring detta vore trevligt. :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Tippar att det är runt 7-8mil mellan vuogga-sulitelma.
Och ja det finns en led som går in i norge men är inte det en sommarled egentligen som körs på eget bevåg vintertid? En kompis sa att dom norrmän som han pratat med sagt att man ska akta sig för att köra in där,för det kan tydligen bli dyrt :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Och om man nu ändå gör detta, finns det bensin att tillgå "nere i byn"? Vet inte om alla maskiner i sällskapet fixar 20+mil på en tank, högst tveksam att min gör det om man råkar leka lite på väg dit el. hem.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Vuogga är sista bränsleutpost i Sverige och i Norge vet jag inte alls.

Har för mig det är detta som står på en skylt man passerar vid glaciären,att leden går till:
http://sulitjelmaturistsenter.no/


Edit:
Det är lätt hänt att man leker efter vägen kan jag säga,så det lär gå soppa för er :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Edit:
Det är lätt hänt att man leker efter vägen kan jag säga,så det lär gå soppa för er :)
Jag vet ju det, har varit en del i trakterna av Vuogga och Sandviken, inte många km man hållit sig PÅ spåret då heller... :)


Edit: Tack för länken också, man kanske rentav skulle maila dom och höra lite.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vi var där sista året den varit öppen (2005) och då var den riktigt stor!

Ta med en packkälke med bensin och turas om att dra. När vi var dit så körde vi på ångorna innan vi kom tillbaka.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Vi var där sista året den varit öppen (2005) och då var den riktigt stor!

Ta med en packkälke med bensin och turas om att dra. När vi var dit så körde vi på ångorna innan vi kom tillbaka.
Den har varit öppen sen 2005 eller hur mena du?
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Va där för 2år sen o då gade öppningen rasat...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den har varit öppen sen 2005 eller hur mena du?
Senaste åren har inte öppningen varit synlig under den normala skotersäsongen pga mycket snö (trots att GPSen står vid den)och dessutom som MR Ed nämnt har den större öppning som fanns runt 2002-2005 rasat.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Min kompis klättrade ner i en minimal öppning då vi var upp och körde i maj ifjol.
Han sa det var stort där inne och "skitcoolt",själv lider jag lite av cellskräck så jag tordes inte glida in/ner i en liten öppning på 50cm. Det var som en rutschkana på snön dom första 3m och sen såg man isen.
Tror inte det är så roligt att vara där nere båda två och inse att det är halkigt när man ska klättra ut :Cry: :bigsmile:


Nu har jag aldrig varit i grottan och vet inte om vi ens var rätt,men ner i någon slags håla var han då...

sulis.jpg
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Min kompis klättrade ner i en minimal öppning då vi var upp och körde i maj ifjol.
Han sa det var stort där inne och "skitcoolt",själv lider jag lite av cellskräck så jag tordes inte glida in/ner i en liten öppning på 50cm. Det var som en rutschkana på snön dom första 3m och sen såg man isen.
Tror inte det är så roligt att vara där nere båda två och inse att det är halkigt när man ska klättra ut :Cry: :bigsmile:


Nu har jag aldrig varit i grottan och vet inte om vi ens var rätt,men ner i någon slags håla var han då...

Visa bifogad bild 16484
Jo den finns ju där alltid mer eller mindre, början av 2000 talet fanns det t o m de som körde skoter in och vände.... vilken nytta det nu hade?.

Sitter man utanför några timmar i maj och har turen att få vara ostörd så kan man höra hur glaciären rör sig så det inspirerar inte direkt att krypa in i en minimal öppning:)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Snackade med en på telefon som är från jokkmokk om glaciären i sulitelma och då sade han att det finns en typ isgrotta även i fjället Lajrro mellan Pieskehaurestugan och Sulitelma glaciären ,någon som vet mer om det?
 

walleman

Medlem
27 feb 2009
48
0
6
Borlänge
Det är glaciärgrottan man menar, var upp dit förra veckan dåligt väder och gänget vi mötte som varit dit sa att den rasat. Du åker upp i dalen mellan Lajrro o Labba mot gränsen., sen finns det en stengrotta ner mot Miekak också.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Okej, får se hur vädret blir åker upp på torsdag och tanken är att se sulitelma glaciären.
Hur är isarna runt årrenjarka /kvikkjokk. Och tarraälven? Har den börjat öppna sig.

Skickat från min LT25i via Tapatalk