Suck dessa betalleder...

E

ejwbegysv

Hej Jimmy!
Jag betalar ungefär lika mycket i skatt,men skillnaden är nog att jag gnäller inte lika mycket över några hundringar hit och dit.

"Inte sveriges bästa leder"?,men var inte Gördalen skoterparadiset nr 1?
Jag skulle iof inte kalla en skoterbredds spår för led...en viss skillnad,en led är ju helst så bred så att 2 skotrar kan mötas utan att krocka=bra säkerhet.

Jag antar att när du var upp till Drevdagen häromdagen så betalade du iallafall ett dagkort till SOND....för snål det var du ju inte?
Då känns min frivilliga tid på en preparerings skoter så mycket meningsfullare,visserligen obetald,men bränslet blir iallafall betalt.

Det där fina exemplet med att länstyrelsen betalar för sladdning av kungsleden har väl SOND ordnat och Gördalens skoterklubb åker snålskjuts...rätta mig om jag har fel.

Jättebra artikel "fullt pådrag i dalafjällen"
Skitsmart att konstant leka i gränsgatan,och speciellt när det är ett sånt pådrag av myndigheterna.....dom såg säkert inte spåren alls...nääädåå.
Väntar med fasa på ett totalt skoterförbud i HELA norra dalarna.
Vem ska jag skicka tackkort till...artikel författaren?

Jag har inte det minsta att göra med SOND eller deras arbete,men jag vill ha fina leder och friåkningen kvar,om än behöva betala för den och som jag ser det så hjälper inte "lek i gränsgatan" och diverse andra påhitt till.

Det är väll ingen FRI åkning om du måste betala för den?

Jag behöver inte försvara mig på dina påhopp men kan konstatera att det är en het potatis detta med skoteråkningen i Norra dalarna...

Mycket skitsnack mellan de olika föreningarna tyvärr.. istället för sammarbete.

På Gördalens skoterklubbs senaste årsmöte (påskafton) så konstaterades det iaf att klubbens ekonomi är god och massor med saker är på gång. Nya friska krafter i styrelsen..

Min personliga åsikt är att vi ska ha kvar våra små smala leder i skogarna och på så sätt hålla hastigheterna nere, vi ska inte gå ut och säga att vi har sveriges bästa leder osv.. Vi bybor är så nöjda så.

Ang. avtalet för Kungsleden så är det mellan Gördalens Skoterklubb och Länstyrelsen, inget som sond har något att göra med. Enligt ordförande så har skoterklubben täta samtal med berörda myndigheter och dom har även varit på besök några gånger denna vinter och är mycket nöjda. Dom drog tex om en led åt klubben på deras bekostnad..
 
E

ejwbegysv

Kan också kommentera artikeln på första sidan... Jag har inget att göra med den, är endast Moderator på detta forum. Vet inte vem som har skrivit den heller faktiskt... Och kan hålla med dig om att den är lite skumt skriven.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Det är väll ingen FRI åkning om du måste betala för den?

Jag behöver inte försvara mig på dina påhopp men kan konstatera att det är en het potatis detta med skoteråkningen i Norra dalarna...

Mycket skitsnack mellan de olika föreningarna tyvärr.. istället för sammarbete.

På Gördalens skoterklubbs senaste årsmöte (påskafton) så konstaterades det iaf att klubbens ekonomi är god och massor med saker är på gång. Nya friska krafter i styrelsen..

Min personliga åsikt är att vi ska ha kvar våra små smala leder i skogarna och på så sätt hålla hastigheterna nere, vi ska inte gå ut och säga att vi har sveriges bästa leder osv.. Vi bybor är så nöjda så.

Ang. avtalet för Kungsleden så är det mellan Gördalens Skoterklubb och Länstyrelsen, inget som sond har något att göra med. Enligt ordförande så har skoterklubben täta samtal med berörda myndigheter och dom har även varit på besök några gånger denna vinter och är mycket nöjda. Dom drog tex om en led åt klubben på deras bekostnad..
Jag kanske formulerade mig lite luddigt,med fri åkning menar jag att man inte behöver följa en led,inte att den nödvändigtvis är gratis.
Det är kanske där vi hamnar till slut,för jag tror inte att det finns så många som vill hålla på med ideelt arbete i framtiden.

Ang. "skitsnack" så existerar mig veterligen inget sådant mellan klubbarna som ingår i SOND dvs ALLA UTOM Gördalens skoterklubb.

Och smala leder kanske ni ska titta en gång till på,som ett exempel passerade jag+3 till genom Gördalen den 31/3 och på leden upp mot Drevfjället var jag det närmaste en frontalkrock jag någonsin varit,(kort sportmaskin utan ruta med enorm styrhöjare,sladdande på tvären)till största delen beroende på hög hastighet/ingen plats för möte,så smala leder=låg hastighet funkar nog bara i teorin.

Ang avtalet med länstyrelsen så är det i högsta grad SOND som har nånting med det att göra.
Länstyrelsen bestämde när avtalet var uppgjort att Gördalens skoterklubb skulle få del av kakan för att det inte skulle bli orättvist,trots att den inte ingår i SOND.

Kommunbidrag till skoterklubbarna kan i fallet med Älvdalens kommun bli svårt då det finns MINST 7 skoterklubbar i kommunen(ska en ha ska alla ha),till skillnad från tex Mora eller Borlänge som endast har 1 klubb/kommun=lätt att få bidrag.
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Kommunbidrag till skoterklubbarna kan i fallet med Älvdalens kommun bli svårt då det finns MINST 7 skoterklubbar i kommunen(ska en ha ska alla ha),till skillnad från tex Mora eller Borlänge som endast har 1 klubb/kommun=lätt att få bidrag.
Fick inte SOND en pistmaskin av Älvdalens kommun?

Det är klart att det inte är lätt att få bidrag från kommunen.. Det är det aldrig.

Säkert inget skitsnack mellan klubbarna i SOND men jag har varit med på några möten där det har varit sandlådenivå från bägge sidorna... Senast var det ett påstått brev som visst inte fanns sen.. aja skit samma..

Svårt att föra en saklig debatt i ett forum.. Det ska man ta mellan 4 ögon..

Mina åsikter är :
Jag tycker att man ska få betala en frivillig avgift, som begrundas på vad den lokala klubben gör med våra leder... Jag vill inte betala för leder jag ej kör på (risk om det är många klubbar som förs samman).. Jag har t ex aldrig kört på lederna runt Särna, Idre och skiter i om dom har 10 meter breda leder som man pistar med en pistmaskin..

Jag tycker så klart man ska följa lagar och förbud.

Jag tycker så klart att den fria åkningen är viktig.

Jag ska inte bli stoppad på fjället av en kontrollant som ljuger mig rakt upp i nyllet och säger att jag måste betala annars får jag gå hem..

Jag tycker at det gnälls nått så innåt h-vete hela tiden på dessa "guppiga", "smala" leder.. Det är ett Terrängfordon vi kör, inte någon personbil. Är leden guppig så kör brevid eller sänk farten då.. Har ni brottom?
Jag är uppväxt på en Skidoo everest och vi klagade då aldrig runt påsk när lederna såg ut som tvättbrädor.

Ser faktiskt inte nöjet med att ligga och pressa på helt släta pistade leder i 70km/h.

osv...

Skämt :
Trodde bara det var 08-or som klagade på guppiga leder :)
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Jag är kluven i frågan om betalleder.

Tyvärr är det allt för få som betalar på lederna de kör, utan att heller hjälpa till med underhållet = nackskott.
Det är det största problemet med "valfria" betalningar. Kör man på lederna får man finna sig att hjälpa till att fixa dem. Annars får man köra bredvid.

Å andra sidan ska man inte betala för leder man inte kör på, eller bara passerar på genomresa. Blir bara ett satans jidder.

Eftersom jag själv kör en vmax som antingen slår igenom eller är stel som en skitnödig anka så otrivs jag extremt på guppiga leder, som tidvis gett mig problem att ens komma ur soffan. Så jag är faktiskt i dagsläget medlem i två (!) klubbar, för att sponsra ledunderhållet efter förmåga. Har själv varit ute och sladdat några gånger men insett att det är helt ***** onödigt. Tar inte mer än en dag så har de snyltande ***** snorungarna kört sönder lederna.


Sammanfattning:

Man kan klara sig utmärkt utan betalleder sålånge busungarna kan se till att busa av sig utanför leden. Men körs lederna sönder så man måste ligga ute och sladda var och varannan dag så har folk varken tid eller pengar, och betalar då inte åkarna frivilligt får det bli med tvång.
 
E

ejwbegysv

Det gäller väll att få med sig alla som kör på lederna och det är nog lättare med frivilliga avgifter och att alla fattar att ingen får någon fet lön för att sladda lederna... Nära kontakt med åkarna och att visa upp klubben.

Gördalen har ca 30 invånare och över 300 medlemmar i skoterklubben.. Vi har även "Skoterrally" varje påsk som inbringar en del pengar + lite annat... Så pengar ser vi inte som ett problem, men att få folk att hjälpa till kan vara svårt då många ej bor på orten.

Skoterklubben står för skoter, sladdar, bensin, olja osv.. så det är jobbet man gör gratis..

En grupp i byn jobbar nu också för att få till en Skotercrossbana på en gammal fotbollsplan + tillhörande hygge. Då kan man leka av sig där istället för på leden :)
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Fick inte SOND en pistmaskin av Älvdalens kommun?

#1SOND fick KÖPA en gammal pistmaskin av kommunen.

Mina åsikter är :
Jag tycker att man ska få betala en frivillig avgift, som begrundas på vad den lokala klubben gör med våra leder...

#2Viljan från folk att betala är väl det stora bekymret......det ska ju tydligen vara gratis!?

Jag tycker at det gnälls nått så innåt h-vete hela tiden på dessa "guppiga", "smala" leder.. Det är ett Terrängfordon vi kör, inte någon personbil. Är leden guppig så kör brevid eller sänk farten då..

#3Den moderna människan är bekväm av sig,så är det bara.

Jag är uppväxt på en Skidoo everest och vi klagade då aldrig runt påsk när lederna såg ut som tvättbrädor.

#4Och jag är uppväxt på en aktiv sc4,så everesten ska väl inte ses som en merit,men det var helt andra tider då.


Ser faktiskt inte nöjet med att ligga och pressa på helt släta pistade leder i 70km/h.

#5Det finns faktiskt en hel del som har en annan uppfattning,tro det eller ej.



Skämt :
Trodde bara det var 08-or som klagade på guppiga leder :)
kul kille
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Jag är kluven i frågan om betalleder.

Tyvärr är det allt för få som betalar på lederna de kör, utan att heller hjälpa till med underhållet = nackskott.
Det är det största problemet med "valfria" betalningar. Kör man på lederna får man finna sig att hjälpa till att fixa dem. Annars får man köra bredvid.

Å andra sidan ska man inte betala för leder man inte kör på, eller bara passerar på genomresa. Blir bara ett satans jidder.

Eftersom jag själv kör en vmax som antingen slår igenom eller är stel som en skitnödig anka så otrivs jag extremt på guppiga leder, som tidvis gett mig problem att ens komma ur soffan. Så jag är faktiskt i dagsläget medlem i två (!) klubbar, för att sponsra ledunderhållet efter förmåga. Har själv varit ute och sladdat några gånger men insett att det är helt ***** onödigt. Tar inte mer än en dag så har de snyltande ***** snorungarna kört sönder lederna.


Sammanfattning:

Man kan klara sig utmärkt utan betalleder sålånge busungarna kan se till att busa av sig utanför leden. Men körs lederna sönder så man måste ligga ute och sladda var och varannan dag så har folk varken tid eller pengar, och betalar då inte åkarna frivilligt får det bli med tvång.
Håller inte med. Jag personligen tycker det är skittrist att ligga och gneta på en led som är fin som ett salsgolv. Det roligaste med att köra led är när man får jobba i 50cm djupa gropar och gärna lite kurvigt. Varför skall jag då betala för något jag inte vill ha. Samridigt är man beroende av lederna då man inte får köra bredvid leden. (Grövelsjön)



Enduroåkaren
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Fick inte SOND en pistmaskin av Älvdalens kommun?

Det är klart att det inte är lätt att få bidrag från kommunen.. Det är det aldrig.

Säkert inget skitsnack mellan klubbarna i SOND men jag har varit med på några möten där det har varit sandlådenivå från bägge sidorna... Senast var det ett påstått brev som visst inte fanns sen.. aja skit samma..

Svårt att föra en saklig debatt i ett forum.. Det ska man ta mellan 4 ögon..

Mina åsikter är :
Jag tycker att man ska få betala en frivillig avgift, som begrundas på vad den lokala klubben gör med våra leder... Jag vill inte betala för leder jag ej kör på (risk om det är många klubbar som förs samman).. Jag har t ex aldrig kört på lederna runt Särna, Idre och skiter i om dom har 10 meter breda leder som man pistar med en pistmaskin..

Jag tycker så klart man ska följa lagar och förbud.

Jag tycker så klart att den fria åkningen är viktig.

Jag ska inte bli stoppad på fjället av en kontrollant som ljuger mig rakt upp i nyllet och säger att jag måste betala annars får jag gå hem..

Jag tycker at det gnälls nått så innåt h-vete hela tiden på dessa "guppiga", "smala" leder.. Det är ett Terrängfordon vi kör, inte någon personbil. Är leden guppig så kör brevid eller sänk farten då.. Har ni brottom?
Jag är uppväxt på en Skidoo everest och vi klagade då aldrig runt påsk när lederna såg ut som tvättbrädor.

Ser faktiskt inte nöjet med att ligga och pressa på helt släta pistade leder i 70km/h.

osv...

Skämt :
Trodde bara det var 08-or som klagade på guppiga leder :)
Håller med. Det ÄR ett terrängfordon. Visst det är skönt med släta pistade leder men det är roligare då man får jobba lita också. Lite ojämnheter och kurvor är faktiskt roligare. Där jag kör är det 100m led och flera kilometer hav. Havet brukar inte vara jämmt och fint men det är inte Så roligt att köra på. Sedan finns det flera öar. På öarna är det inga leder och där är det oprepparerad "led" ett spår knöligt, i bland lite väl knöigt då det är berggrund. Det är roligare än att köra ett slätt och fin led. Men det är jag det här och alla tycker olika :eek:.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Puffelipuff, Puffelipuff
Varför slita liv i en nästan 2 år gammal tråd?
Har ämnet legat nere så länge så finns det väl knappast nåt allmänintresse i det, eller :hmmmm2:
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
Kom till arjeplog och kör skoter vid polcirkeln nära norska gränsen ;) du blir inte besviken har bott här i 17 år och är inte less än ;) (vill säga hela livet)
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jahapp nu var det Åres tur då...

Var sugen på att ta med mig polarna och åka upp en vecka till Åre och åka skoter i vinter men nu skiter vi nog i det... Bättre att åka hemmavid där man vet att dom ej har lagligt stöd att ta betalt av oss iaf..

:mad: :mad:
Det är ju inte fastslagit i lag att dom fåt ta batalt dom ska ju börga i sälen o nu.
Ha de Jimmy.
 
E

ejwbegysv

Ja i sälen får dom gärna ta betalt för min del... Mer och mer folk som åker hit istället för Sälen/Stöten...
 
4

426H

Det är j-ä-v-l-i-g-t irriterande med dessa betalledsområden som poppar upp här och där. Förr brukade vi ibland åka till Messlingen eller nåt annat ställe inom funäs ledområde och käka lunch. Nu måste vi betala 300 kr (2 skotrar) för att köra 5 km in till messlingen på funäs betalleder. Självklart åker vi någon annan stans istället.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
HAHA varför blir det betalleder jo bla för att åkare tydligen kör i förbudsområden "se annan tråd" när åkare inte följer dom lagar o regler som vi gemensamt ställt upp för att vi ska kunna åka till fjälls o köra koter så är ju tydligen en lösning om än kortsiktig att införa förbudsomr o ta betalt ingen jag själv förespråkar.
En del här inne verkar ju anse att "jag skiter i om det blir förbud jag kör ändå" hallå börga tänka att samma person isf skiter i om han eller hon blir frihetsberövad i 6 månader skiter dom tydligen ochså i eller...............
 
E

ejwbegysv

HAHA varför blir det betalleder jo bla för att åkare tydligen kör i förbudsområden "se annan tråd" när åkare inte följer dom lagar o regler som vi gemensamt ställt upp för att vi ska kunna åka till fjälls o köra koter så är ju tydligen en lösning om än kortsiktig att införa förbudsomr o ta betalt ingen jag själv förespråkar.
En del här inne verkar ju anse att "jag skiter i om det blir förbud jag kör ändå" hallå börga tänka att samma person isf skiter i om han eller hon blir frihetsberövad i 6 månader skiter dom tydligen ochså i eller...............
Njao... De betalområdena som det snackas om i mina trakter kommer till för att få in pengar till skoterklubbarna och för att försöka styra trafiken till vissa leder... (vissa klubbar får storhetsvansinne och tror dom kan anställa en massa folk som ska sladda lederna med pistmaskiner)

Reglerade områden som skoterklubbarna jobbar med är ju för att kunna tvinga folk att betala för att köra på leden (får ej köra utanför).. Lär ju knappast bli mindre åkning på förbudsområden om man förbjuder skoteråkning överallt....

Reglerade områden som länstyrelsen jobbar med är ju för att skydda djur och natur.. Länstyrelsen i dalarna kan man ju fundera på hur dom tänker ibland... På vissa leder i Gördalsområdet får man ej sätta upp ledkryss i stål eller i trykimpregnerat virke... helt sjukt,,, Vi får sätta upp nya ledkryss varje år på vissa utsatta ställen... Snart kör väl någon vilse i en snöstorm tack vare detta.
 
E

ejwbegysv

Tänkvärt :
Gördalens snöskoterklubb drog in 133 000 kr förra säsongen på frivilliga medlemsavgifter och evenemang... Inte dåligt med en by på 27 fasta boende...