Styrhöjare / Höja styret

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Hej! Jag undrar om det är svårt att göra en höjare till en Yamaha Xlv 540 -89 (Ungefär som en yamaha srv, fast sämre dämpare + dubbeldyna). Och kan någon isf ge mig instruktioner om hur man gör en, eller om det ens går att sätta styrhöjare på en Yamaha Xlv.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Det verkar ju vara här man ska fråga om man vill veta hur hög höjjare man kan ha.

Så, hur hög styrhöjjare kan jag sätta på min skoter utan att behöva byta slangar/wirar?

3" verkar det ju vara på alla svar, men frågar först innan jag handlar:D
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Det verkar ju vara här man ska fråga om man vill veta hur hög höjjare man kan ha.

Så, hur hög styrhöjjare kan jag sätta på min skoter utan att behöva byta slangar/wirar?

3" verkar det ju vara på alla svar, men frågar först innan jag handlar:D
Svart är ju samma till alla, skruva loss styret och håll det så högt du kan och mät ! :)
 

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Hej! Jag undrar (som tidigare) om det är svårt att göra en egen styrhöjare, och om det är värt det eller om jag ska köpa en egen. Undrar också vad för matrial man behöver!
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Då jag gick skola så gjordes det många höjare.
Det är ganska ltt om man har tillgång till en fräs, då behöver du bara en bit alu :)
Så är det bara fräsa upp hål och kapa sen. svårt att förklara med ord
 

Rillen

Aktiv medlem
12 jan 2009
60
0
6
Ajdå! Har inte tillgång till någon fräs. Men jag får väl ta och beställa en då. Finns väl på skoterdelen.se ganska billigt.
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Har själv en 4" höjare från MMP(mountain machine production) och nå Renthal kopia till styre där risen är 2,5cm. så totalen hamnar på ungefär 12,5 cm, har inte behövt förlänga något bortsett handtagsvärmar kablarna
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Uppar en lite gammal tråd istället för att göra ny..
Hur hög styrhöjare bör jag ha då jag är ~189 lång?
Och var kan man köpa gaswire- och bromsslangförlängare?
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Uppar en lite gammal tråd istället för att göra ny..
Hur hög styrhöjare bör jag ha då jag är ~189 lång?
Och var kan man köpa gaswire- och bromsslangförlängare?
Beror på va du har för chassi. "Modern" eller "Gammla" körställningen. Men det med höjden är något man måste ta reda på själv. Skruva loss styret och lyft upp det tills du tycker att det blir skönt. Mät hur högt det är C-C och så beställer du styrhöjare och gaswire förlängning på tex.
www.stemarksmaskin.se
www.locknersbilochmc.se
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Beror på va du har för chassi. "Modern" eller "Gammla" körställningen. Men det med höjden är något man måste ta reda på själv. Skruva loss styret och lyft upp det tills du tycker att det blir skönt. Mät hur högt det är C-C och så beställer du styrhöjare och gaswire förlängning på tex.
www.stenmarksmaskin.se
www.locknersbilochmc.se
Gamla körställningen.
Okej, jag får väl ta och göra det
Ah gött, tackar!
 

mathiase

Välkänd medlem
11 jan 2009
202
0
16
Örnsköldsvik
Alla på det här forumet verkar ju inte kunna något om hur man tillverkar en styrhöjare. jag går andra året på cnc utbildningen och jag vet hur mycket jobb som krävs för att få en snygg styrhöjare med snygg finish. Det är inget man kan sittta och göra hemma utan en svarv/fräs eller rent utav en cnc maskin!
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Alla på det här forumet verkar ju inte kunna något om hur man tillverkar en styrhöjare. jag går andra året på cnc utbildningen och jag vet hur mycket jobb som krävs för att få en snygg styrhöjare med snygg finish. Det är inget man kan sittta och göra hemma utan en svarv/fräs eller rent utav en cnc maskin!
Mysigt trådlyft.
Varför ska man inte kunna göra det hemma egentligen?
Har du en rondell, slip, borrar materialet osv och lusten/kunskapen så måste väl vem som helst kunna snickra ihop sig en vettigt styrhöjare? :hmmmm:

Det är vad jag tror i alla fall...
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Går det att tillverka av vilken typ/kvalité av alu som helst eller måste man köpa nån särskild?

och

nån som vet nåt snyggt sätt att gömma kablar längs höjaren/styret?
 

Xen0

Välkänd medlem
7 sept 2008
212
0
16
Luleå
Går det att tillverka av vilken typ/kvalité av alu som helst eller måste man köpa nån särskild?

och

nån som vet nåt snyggt sätt att gömma kablar längs höjaren/styret?
kanske går att borra ett hål eller två i styret och dra igenom?

ihålig höjare? typ arctic.
 
D

Deleted member 6797

sj håll ja på göra en egen 4" höjare till min edge, då kör ja på renthal fatbar där risen är 6,5cm