Stum boggie - Polaris 800 IQ Dragon

timtor

Ny medlem
11 jan 2021
4
0
3
31
Stockholm
Har ändå åkt 3 vändor sedan den kom tillbaka från verkstan! :) Åkte lite led idag, inte alls hårt men dom ser ju ut som en puckelpist. Kände på vägen hem att den kändes stum. Nu när jag kom hem så tryckte jag ner boggien fullt och tyvärr vill den inte åka upp många centimeter. Så frågan till er kunniga, vart bör jag börja felsökningen, är det dämparen som troligtvis gett upp? Köper man ny eller servar man dom?

Bör man kolla inställningarna och testa ställa om dom? (Finns om jag inte minns fel några skruvar man kan ställa in) kan det vara snö eller is som ställer till det? Första egna skotern men skruvat en del andra fordon. Så tar gärna emot tips på vart jag ska börja kika! :)
 

SpeedKing

Medlem
16 okt 2019
13
2
3
46
Överboda
Förmodligen har den inte renoverats på ett tag. Kan vara vatten i dämparen och den har frusit.
Detta hände mig, en öhlinare som inte ville fjädra ut. Värmde på den och den smög ut, sedan blev det renovering på den.

//John
 
Reactions: timtor

timtor

Ny medlem
11 jan 2021
4
0
3
31
Stockholm
Förmodligen har den inte renoverats på ett tag. Kan vara vatten i dämparen och den har frusit.
Detta hände mig, en öhlinare som inte ville fjädra ut. Värmde på den och den smög ut, sedan blev det renovering på den.

//John
Det skulle kunna vara rimligt faktiskt! Men är det värt att renovera dom eller är det bättre att köpa en helt ny? Ingen koll alls på vad en renovering kan kosta!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Renoverade dämpare är som natt och dag! 350kr per dämpare kostade det för mig när jag renoverade alla 4 dämpare på min förra Dragon RMK 163", visserligen i Torneå..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Renoverade dämpare är som natt och dag! 350kr per dämpare kostade det för mig när jag renoverade alla 4 dämpare på min förra Dragon RMK 163", visserligen i Torneå..
Vilken firma är det för de va ju svinbilligt!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det va f*n tokbilligt
Själv betalade jag 3000 för renovering av framdämparna hos RG3 i orsa som är riktigt duktiga
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix