strypa motorn

mauplana

Ny medlem
22 nov 2007
2
0
1
l
Har nu köpt en skoter tillsammans med min bror för att ha i stugan i jämtland. Skoter: lynx ultra-96, rotax stax under 500cc & 78 hk.
Vi har en sjö intill stugan som lämpar sig väl för skoter körning.
Då vi har barn mellan 9 och 15 vill de säkert provköra, motorn
känns lite för kraftfull för dem.
Kan man på ett enkelt sätt strypa motorn, skall dock gå att återställa snabbt.
Vi funderar på att sätta en distanskloss under gasrelaget.
Det finns säkert någon som har en bättre idé ?

h/Lars
 

Jansson_

Välkänd medlem
11 jul 2007
110
0
6
Sörmjöle :)
jag har ingen erfarenhet av detta men jag tro en sruv eller distans kloss är nog enda sättet som man möjligen kan strypa den ... för pluggning å brickor å sånna grejjer så ska de bestyckas å motorn mår inte så bra av sånna ingrepp heller..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Distanskloss under gastummen är en bra ide. Somliga bromsar vid förgasaren med den kan slita onödigt på vajrar etc.

En annan grej är att stoppa en hylsa på axeln utanför korset i primären så att variatorn inte kan växla ut fullt.

Nackdelen med gasspärr är att du inte får grepp på remmen om motorn puttrar på i alltför låga varv hela tiden, med hylsa så kan den varva på men inte växla ut.

Ungefär som Indy 650ins 60hk spärr som den hade då den kom. Hylsan i gasaren gjorde att det inte gick att köra upp maskinen på ett släp, gerppade inte nog mycket om remmen.


Nackdelen med den hylslösningen är att den kan lättare övervarva om man nyper fullt länge.

Kanske en liten kombo av bägge är det bästa.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
fördelen med en kloss mellan gasen och styret är ju att det är lätt att återställa

nackedelen är väl att det tar ungefär 10 minuter för en 7 åring att klura ut hur det funkar och att ta bort spärren,

så lita inte för hårt på den metoden ;)
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Skulle också rekomendera att köpa en äldre och slöare skoter åt dom, eller så låter du dom köra där du har uppsikt eller total förbud :p
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Mina barn som är 11 o 13 kör då yamaha venture 480 utan vidare.
Men dom brukar få prova min edge 700 när jag är med.
Jag har åkt med bakom bakom dom på skotern ett tag bara för att se om dom kör som folk, sen har dom fått köra själva.
Å det funkar då utan strypningar. Men observera att detta är typ bara på sjön eller stora slätter EJ i skogen
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag skulle ha strypt gasen ... inga problem med övervarvningar och ska dom bara puttra runt på isen så blir det klockrent.

Går ju iofs strypa tummen på ungarna också men det är svårt att återställa igen ;)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Du kan också köpa en ny tum del till gashandtaget o värma(med värmepistol försiktigt)(samt kyla den snabbt sen) den in mot styret så den inte har fullt utslag...det är svårare för glinen att klura ut samt lätt att återställa då du sedan vill