Stora Arvidsjaur Tråden

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Jag var uppe igår och det är mellan 50 och 70cm. Vi körde runt akkanålke och det var bra! Hade jag orkat skulle jag åkt upp idag också!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Var där igår med, tyckte det var helt okej.

Dock en held kört måsge man säga, kanske var er vi såg, åkte du med en Vector, M7:a samt en M1000 dyrvold?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Var upp igår, dock inte kring Akka utan ca 3 mil utanför Arvidsjaur, vi hittade kanonkörning! Och det var inte bara ett ekipage som lossade i en P-ficka i dom trakterna ska sägas! :)

Det var magiskt, vill jag mena :D
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Var upp igår, dock inte kring Akka utan ca 3 mil utanför Arvidsjaur, vi hittade kanonkörning! Och det var inte bara ett ekipage som lossade i en P-ficka i dom trakterna ska sägas! :)

Det var magiskt, vill jag mena :D
Jo vet ett gång som skulle dit igår. Dock helt okej runt Akka.

Vi blev omkörda av ett antal bilar på väg upp, för att sen se dessa tanka på Statoil, hahah bra att ha bråttom.=O)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Var upp igår, dock inte kring Akka utan ca 3 mil utanför Arvidsjaur, vi hittade kanonkörning! Och det var inte bara ett ekipage som lossade i en P-ficka i dom trakterna ska sägas! :)

Det var magiskt, vill jag mena :D
Tror att vi lossade på samma ställe förra helgen. Grymt bra körning hittade vi där :)
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Åt vilket håll körde ni då? Tips på ställen är ju alltid uppskattade :) Om det inte är hemliga ställen förstås ;)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jo vet ett gång som skulle dit igår. Dock helt okej runt Akka.

Vi blev omkörda av ett antal bilar på väg upp, för att sen se dessa tanka på Statoil, hahah bra att ha bråttom.=O)
Nu tankade inte vi på statoil, men om det var vi som körde om så vill jag intyga att jag hade telefonkontakt med en bil före att det var fritt från möten! ;)

Man skulle bo i arvidsjaur alltså, bra körning runt knuten och riktiga fjällen är ju bara 10-20 mil bort istället för 25-35...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tror att vi lossade på samma ställe förra helgen. Grymt bra körning hittade vi där :)
Är väl sannolikt samma ställe - och för de nyfikna tror jag just denna plats med sina omnejder finns väl omskrivna här i tråden. Jag har inte tänkt vara den som röjer koordinaterna, den som söker skall finna :)

Var på samma ställe ifjol, något senare på säsongen, en lördag. Vi stannade över i A-jaur till dagen efter och körde från Gielas då... hade fått tips från ortsbor på kvällen om var vi skulle köra och det var fan sämst.

Antingen hade vi helt olika preferenser eller så håller man sånna här saker lite hemligt :D
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Var där igår med, tyckte det var helt okej.

Dock en held kört måsge man säga, kanske var er vi såg, åkte du med en Vector, M7:a samt en M1000 dyrvold?
nope.. vi hade en d8, m800 samt en rmk 800.. vi såg bara två skidoo samt 4 andra på håll. ..men vi hade 5-6h sidehillkörning och var mesy onne bland träden...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
hade fått tips från ortsbor på kvällen om var vi skulle köra och det var fan sämst.

Antingen hade vi helt olika preferenser eller så håller man sånna här saker lite hemligt :D
Dom ledde nog ut er på villovägar ska du se :)
Är ursprungligen därifrån och kan väl säga att orts befolkningen är väl inte överglad i att kustborna är och våldtar deras fina skogar.

Men när man väl lär sig områdena så finns det gott och väl för alla. Akka är inte det enda stället med bra körning om man säger så! :)
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Hoppas på väder! Förra helgen så skiljde det 6-8 grader mellan bya och akka. det var ca23 när vi kom fram men bara 17 på akka och senare under dagen inne bland träden endast 15.. när vi kom tillbaka efter dagens äventyr var det ca 13 men väl nere i byn -20 igen!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hoppas på väder! Förra helgen så skiljde det 6-8 grader mellan bya och akka. det var ca23 när vi kom fram men bara 17 på akka och senare under dagen inne bland träden endast 15.. när vi kom tillbaka efter dagens äventyr var det ca 13 men väl nere i byn -20 igen!
Skiljer ju ca. 200 höjdmetrar från samhället och upp till sjön Stenträsket, så det gör ju en hel del på tempen. Har varit med om att man åkt iväg i -25 nere på samhället och uppe på Vittjåkk (Serveringsstugan) var det bara -8
Förövrigt så är ju själva samhället ändå inget extremt köldhål, jämfört 1 mil längre österut (Flygplatsen, Fjällbonäs), där snackar vi köldhål, brukar kunna vara -10 grader kallare där än på samhället, vid extremt kalla perioder.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
För två år sedan var det -25 i samhället -25 på stenträsket (visst är det sjön nedanför akka med stuga för allmänheten?

Men uppe på akka var det -8