Stora Arvidsjaur Tråden

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
nog är det ganska bra här nu.. synd man ska köra lungt ett tag med nya grejer.. men var efter moskosels leden i helgen och helt o rört var riktigt skönt... ska fara och köra upp ett spår mellan myrkulla och gasa imorn så kan säga mer om snö mängden då..
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Mätte snödjupet alldeles nyss hemma på gården i Arvidsjaur. Snödjupet varierade mellan 75-87cm. RIKTIGT mycke puder dessutom. Skulle tro att snödjupet uppe på akkanålke är betydligt mer!!
 

Snökungen

Välkänd medlem
24 jan 2009
108
0
6
Vid foten av "Akka"
Det är det jävligaste man har varit med om .... jag har bott i här vid foten av akka i många år men dess like till pulver har jag aldrig varit med om . det har varit vintrar med betydligt mer snö. men aldrig så här med så mycket pulver . som ägare av en m 1000 så upplevs det väldigt konstigt att i morgon ska vi sladda leden till levatsfjäll med bandvagnen hoppas att någon blir nöjd
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har lite småplaner på Akka/lefats beroende på om man får med nå folk från Skellefteå - är det värt "mödan"? :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Det räcker och blir över alltså :)

Är det mycket uppkört på Akka tro?
Hittar man till Lefats utan att skriva ut en ledkarta?
Kan vi köpa en ledkarta på... statoil t.ex?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det räcker och blir över alltså :)

Är det mycket uppkört på Akka tro?
Hittar man till Lefats utan att skriva ut en ledkarta?
Kan vi köpa en ledkarta på... statoil t.ex?

Tror jag har knappat ner en beskrivning på hur man tar sig dit tidigare i tråden

Men det är lätt skyltat hela vägen från akka
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tror jag har knappat ner en beskrivning på hur man tar sig dit tidigare i tråden

Men det är lätt skyltat hela vägen från akka
Jag och Snökungen var dit med bandvagnen och sladden idag. Det var ingen lek kan säga !
Det är nog Djä...skt med snö, som trycker ner isarna, så att vatten tränger upp.
Vi körde fast på 2 sjöar :mad: :evil: :mmph: :evil:
Så den som ska dit bör se upp på sjöarna om ni ligger i ett gammalt bandvagnsspår.
För spåret kan sluta i en vägg av is, så ta det lungt på sjöarna, speciellt om sikten är dålig.
Men idag så var det soligt, men kanske lite kallt.

På en myr mittemellan Akka och Lefats mätte vi upp 110 cm.

Vi träffade "TräsketPatte" som var tillsammans med ett skotergäng uppe på Lefats. Dom var lyriska över allt puder som gjorde skoterkörningen till ett nöje. Men även dom hade tydligen "Ankrat" i "Åvanevattne".
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
...
Hittar man till Lefats utan att skriva ut en ledkarta?
Kan vi köpa en ledkarta på... statoil t.ex?
Det finns gratis ledkartor på turistbyrån (stängt på helgerna), och även tror jag på Camp Gielas. Där kan du även lösa medlemskort i ASSF. :eyebrows:
Har du en GPS, så kan du gå in på assf.se och helt gratis ladda ner alla våra leder.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Fan, måste åka upp hör jag :)

Tyvärr är vi bara ett ekipage om 2, då alla tycker att "föret är så bra vid kusten"... men finns ju fasen inga lekplatser härnere...

Lasta av på vittjåkk och köra mot lefats funkar väl lika bra nu, som i december antar jag?

Om man kör till "änden" av stenträsket och tar höger - följer den leden - så kommer man till lefats va? För att vara lite "kortfattad"?

Tack för denna tråd och tack för kvällen inlägg framförallt!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Det finns gratis ledkartor på turistbyrån (stängt på helgerna), och även tror jag på Camp Gielas. Där kan du även lösa medlemskort i ASSF. :eyebrows:
Har du en GPS, så kan du gå in på assf.se och helt gratis ladda ner alla våra leder.
Faktiskt funderat på att bli medlem - eller skitsamma om man är medlem - såg att BG-nr finns i en annan tråd - är väl inte så noga med att vara medlem egentligen, man kan väl bidra ändå...
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Tillbaka efter en underbar dag i lefats.. 10 grader och strålande sol.. snö till bröstvårtena på vissa ställen i skogen.. M7:an gjorde mig inte besviken efter tweakningen med tändkil och munstycke i soppaslangen.. Synd att det är obligatorisk girlweekend nästa helg annars hade man varit där igen..
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Lasta av på vittjåkk och köra mot lefats funkar väl lika bra nu, som i december antar jag?
Finns en stor parkering,2 km. längs Stenträskvägen (vägen till vänster, ca. 200 meter före tunneln vid vittjåkk).
Här rymms det massor av bil + släp, utan att ni står i vägen.
Skoterleden går 50 meter bakom plogkanten (högra sidan)
Vittjåkksparkeringen ligger faktiskt i ett skoterförbudsområde. Råkar ni på någon petig polis bötar ni.:whistle:

Om man kör till "änden" av stenträsket och tar höger - följer den leden - så kommer man till lefats va? För att vara lite "kortfattad"?

Tack för denna tråd och tack för kvällen inlägg framförallt!
Alldeles riktigt, ni passerar då byn Storberg, kör då längs sjön till bortre ändan (den är ruskad), då är ni på rätt spår !
Tips ! När ni kommer till Hungerträsket (sista sjön innan Lefats), så finns det längst ner i sjön (till vänster)
en renvaktarstuga, som står öppen för allmänheten. Går många skoterspår dit, så ni lär inte missa den om ni ska dit.
Lycka till, och ha en trevlig dag !:hello:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Tillbaka efter en underbar dag i lefats.. 10 grader och strålande sol.. snö till bröstvårtena på vissa ställen i skogen.. M7:an gjorde mig inte besviken efter tweakningen med tändkil och munstycke i soppaslangen.. Synd att det är obligatorisk girlweekend nästa helg annars hade man varit där igen..
Fasiken då kanske det var ni som matade upp för fjället precis när vi kom fram :)

Själv nyss hemkommen efter en helt bisarr skoterdag! Som sagt orimliga mängder snö och ett väder som lämnar mycket lite att vidare önska. Som grädde på moset blev det att morsa på både Stig och Kingen himself :hail:

Bjuder på lite bilder :thumb:

Krappen förbereder sig för kort O´boy paus



Densamme viker ner Summiten



På detta vis ser lederna ut när man besöker Arvidsjaur efter att Stig och Kingen gjort sitt



Trist att man slarvat med batteriladdningen på kameran och därför missade fota ett par rejäla fastkörningar samt episk åkning.