Stora Arvidsjaur Tråden

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Vad jag vet är inte inget naturreservat

Dock ett rätt roligt ställe att köra skoter

Ibland när man är där på våren så kan det vara skotrar nästan överallt på berget

Många är väl där pga att den finns en parkeringsplats på berget
 
4

426H

Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Vet inte hur du fick ut det från det jag skrev
Jag menade att bara för att det finns leder så betyder det ju inte att man får köra bredvid leden. Det går ju leder genom många skoterförbudsområden i nationalparker mm.

Arvidsjaur-akka är ju lyckligtvis inte ett av dessa. Du hade ju rätt i sak men en konstig motivering. Eller så är det jag som bara är trög i skallen. :p
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Det jag menar är att ledarna inte skulle dras TILL akka om man inte fick köra där, lite som att dra en väg till en affär där ingen får handla
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Bara för att ett område är reservat, så betyder det inte per automatik att det är skoterförbud där.

Vittjåkk och Akkanålke ingår i ett naturreservat som sträcker sig runt bägge dessa två fjäll. Det är helt fritt att köra snöskoter i nästan hela reservatet, undantaget är ett område runt skidområdet på själva Vittjåkk.

Men tänk även på att det är skoterförbud på det angränsade AJB:s skjutfältet. Det finns leder runt detta område.
Militären anmäler per automatik alla som ertappas här.
Och då skjutfältet är klassat som skyddsobjekt, så går det till åtal i domstol = DYRT !
Straffet brukar bli runt 5000:-i böter.
Men det straffet kan ändå te sig "Billigt" i jämförelse med vad som skulle hända om man hamnar i ett kulregn, eller i en svärm granter.
Många gånger ligger dom och skjuter någon kilometer bort och ser inte alltid terrängen bakom målområdet, kommer man med skoter där då ...

I Reivo som också är ett reservat, där det i princip är helt fritt att köra snöskoter överallt, förutom på brandfältet.
Detta område ödelades av en skogsbrand på 1960-talet, och då det idag börjar komma upp ungskog, så kan det nog liknas vid en föryngringsyta, där medelhöjden på den växande skogen är under 2 meter, vilket i sin tur innebär att det inte är tillåtet att köra just där.

Lefatsfjällens naturrservat är det också helt fritt att köra i.

Tjadnes naturreservat är det dock skoterförbud i.

Finns ju några fler mindre reservat också, men i alla dessa är det helt fritt att köra.

Hoppas att jag var så att förklara hur det ser ut Reservat-Skoterkörning i A-jaur kommun.
Kör så det ryker snö :ciao:
 
Last edited:
D

Deleted member 6797

Sv: Snödjup I Arvidsjaur

i helgen var ja i risnabben. de är inte så långt ifrån piteås långträsk eller arvidsjaur. iaf så har dom ca 70cm bara puder rättigenom inge skare eller nå. så dom har vätt mer i arvidsjaur
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Snö är välkommet tycker iaf jag. Tror inte de blir så kallt heller(Om de ska snöa brukar de ju vara mildare)

Vi åker också upp till helgen. Hoppas kung Bore är frikostig med snön nu!

Stig med flera får gärna uppdatera oss andra med snömängd som faller/fallit/kommer falla..;)