Stora Arvidsjaur Tråden

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Den leden var ju riktigt rolig, förstör den inte nu:ciao:
Rolig ! :D
Det var något nytt, det har vi aldrig hört tidigare i denna vinter.
Pest & Pina + dom kommentarer som ej går att sätta i tryck :evil: :mad: :eviltongue: :argh:
har annars varit denna säsongs stående "Snackis" om den leden.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Beror på vilken maskin man kör, en del maskiner är ju hur roliga som helst när leden är kass, men ska man sträcka ut lite så suger dom och vice versa..

Dock så tycker jag a-jaur är oslagbart paradis. Speciellt i fjol när det vara ca 1 meter på myrarna och varav 50-60 rätt fast och 50 puder :) Först ut var man också :) (iaf på dom sista 50cm ...

I år får man väl bara drömma om dom förhållandena :-(
 
J

Jas Gas

Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Rolig ! :D
Det var något nytt, det har vi aldrig hört tidigare i denna vinter.
Pest & Pina + dom kommentarer som ej går att sätta i tryck :evil: :mad: :eviltongue: :argh:
har annars varit denna säsongs stående "Snackis" om den leden.
:argh:=så har brukar jag oftast se ut under hjälmen när jag kör leden mot stenträsket,tycker det är jävligt synd att folk inte kan köra lite lugnare på leden så den inte blir sönderkörd så fort.
Men ibland så har man tur att vara ledig mitt på veckorna och vara först ut efter pistmaskinen och då brukar jag vara lite gladare:D.
Tror jag ska ta sväng förbi stenträsket imorgon om det inte är för dåligt väder,ska köra skoter till mina föräldrar som bor ett par km från akka.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Vi brukar köra någon sväng till akka och upp mot lefatsfjällen

Nu är gps är inköpt ska vi även försöka hitta till hornlidhatten och reivo området
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Var hade du tänkt dig då?

Vi har basen kring akka iaf. Vi gjorde ett försök & hitta Lefatsfjällen förra säsongen. Men de gick inge vidare...:cool:
Det ska vara spårat till "Lefats", så nu finns det möjlighet att hitta dit.
Leden från Storberg och till Lefatsfjällen är tyvärr inte riktig bra vad det gäller uppmärkningen, gamla träkryss, som färgen bleknat på.

Vid Hungerträsket S:a ände (sjön före "Lefats"), finns det en olåst renvaktarstuga, med vedkamin.
Så länge den inte vandaliseras och skräpas ner, så är vi skoteråkare välkomna dit. Men missbrukas detta förtroende, så kommer dom att låsa stugan.
Men räkna inte att hitta någon ved i kojan, ta med egen.
Kan ju vara lite svårt att hitta dit, lättare med GPS N65 31.270 E18 34.567 :ciao:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Vi brukar köra någon sväng till akka och upp mot lefatsfjällen

Nu är gps är inköpt ska vi även försöka hitta till hornlidhatten och reivo området
Mellan "Lefats" och Hornlidhatten, ligger ett fint och trevligt litet berg att försöka bestiga, men brant.
Berget heter JanSvensamössa N65 36.961 E18 33.977
Finns lite olika svårighetsgrader för att komma upp, lättast på V:a sidan :), omöjligt från S :afraid: :(.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Mellan "Lefats" och Hornlidhatten, ligger ett fint och trevligt litet berg att försöka bestiga, men brant.
Berget heter JanSvensamössa N65 36.961 E18 33.977
Finns lite olika svårighetsgrader för att komma upp, lättast på V:a sidan :), omöjligt från S :afraid: :(.

Låter som något som är värt att prova :)

Kanske bäst att besöka gymet före man åker...eller...man åker ju ski-doo ;)
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Hur mkt snö har ni fått i inladet?

Har väl kommit kring en dec här nere vid kusten senaste dygnet. Mkt välbehövligt!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Har varit runt 0, men nu är det -2. Ska bli kallare. Finns inte tillstymmelse till skare, men det är ändå bra skoterförare, ganska så kompakt i botten, på detta har det kommit nysnö.:rock:

Var upp med pistarn till Stenträsket ikväll, blev en kanonled.

Stannade och mäte snödjupet på en myr nedanför Skoterstugan, 83 cm.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Ja det låter som man måste bege sig till arvidsjaur och det är nu! Synd bara att mina skoterpolare är så lata och orkar inte åka dit varje helg :afraid:
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Bra jobbat med leden Stig! Vi var en sväng till vittjokk ToR på lördags förmiddagen.

Resten av helgen härjade vi på kring akka.

Men jag tar gärna emot mera snö....:rolleyes: Åker upp v6 igen...;)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Bra jobbat med leden Stig! Vi var en sväng till vittjokk ToR på lördags förmiddagen.

Resten av helgen härjade vi på kring akka.

Men jag tar gärna emot mera snö....:rolleyes: Åker upp v6 igen...;)

Blev tyvärr inte någon resa för mig....inställt i sista minuten :bawling:


Hittade ni upp till lefatsfjällen?
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Blev tyvärr inte någon resa för mig....inställt i sista minuten :bawling:


Hittade ni upp till lefatsfjällen?
Nä lördagen var det så dålig sikt. Dimmigt & jäkligt. Så vi höll oss bara kring akka. Vecka 6 får vi kanske göra ett försök & hitta dit.
 

aka92

Aktiv medlem
3 dec 2008
54
0
1
Palt!
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Hejna boyys... undrar lite om det här me akka... alltså jag vet att det är ett berg som heter egentligen akkanålke men det jag inte fattar är att folket kör ju utanför leden där. jag menar, det är väl naturreservat eller vad det heter... får man verkligen köra som vissa verkar köra där eller är det ingen som bryr sig??