Stora Arvidsjaur Tråden

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Jag gjorde ett felaktigt ordval med ordet engagera, jag menar givetvis inte att personer utifrån ska arbeta ideelt i föreningen. Din ton och ordval i ditt inlägg var inte så lyckat heller. Det jag menar är att om man ställer krav kan man även bidra. 150:- för ett medlemskap är inte mycket pengar sett till totalkostnaden för resa, stughyra, bensin och mat.

Som Stig säger är det många företag som stöttat klubben genom åren.
Min ton och ordval gjorde jag utifrån att jag hoppades väcka de slumrande krafterna i A-jaur, nu inser jag att det enda jag tydligen gjort är att ha irriterat dig och kanske några till. Till att gå i polemik i frågan snarare än att lösa eran situation.
 

spoon

Välkänd medlem
30 dec 2011
110
0
6
Min ton och ordval gjorde jag utifrån att jag hoppades väcka de slumrande krafterna i A-jaur, nu inser jag att det enda jag tydligen gjort är att ha irriterat dig och kanske några till. Till att gå i polemik i frågan snarare än att lösa eran situation.
Du har inte irriterat mig. Jag är lika bekrymrad som dig och många andra kring den uppkommna situationen. Det som förrundrar mig är att det är så få som löser medlemskap sett till hur många som kör skoter kring Arvidsjaur.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det jag menar är att om man ställer krav kan man även bidra. 150:- för ett medlemskap är inte mycket pengar sett till totalkostnaden för resa, stughyra, bensin och mat.
Nu har ju inte betalning eller medlemskap från "utombys" att göra med ideellt engagemang MEN !

I många fall är jag övertygad om att mer pengar skulle komma in till klubbar med högt tryck av besökande inom kommunen och periodvis mycket genomfartstrafik om man skulle ha enkla möjligheter att lämna en slant utan att bli en administrativ börda i form av medlemskap.

Det är ju så att många förknippar medlemskap med att kunna utsättas för krav på ideellt arbete, så är det ju inte och det är lätt att säga nej men säkert finns de som inte vågar det heller och då blir valet inget medlemskap.

Sätter man sig ned och kollar över antalet medlemskap man har själv och som småbarnsförälder med idrottande ättlingar så är det ett antal , nästan 2 siffrigt, var och ett skapar några minuters administration hos klubbar och föreningar likväl som en årligt kostnad för att skicka ut inbetalningsavier mm utan att man egentligen är beredd att engagera sig i mer än enstaka förening.

En generell uppmaning till samtliga klubbar och föreningar, skapa möjlighet att erlägga frivillig "avgift" för "utombys" via den lokala macken och andra besöksmagneter för förbipasserande samt via en enkel sms tjänst.

Jag tror inte jag skulle vara ensammen om att hala fram en hundring på mer än ett ställe utan större tvekan!

Detta löser som sagt inte engagemanget i Arvidsjaur på kort sikt men kanske kan möjligheterna öka på lång sikt, min personliga uppfattning är att föreningar och klubbar bör se över möjligheterna att ersätta de som lägger ned ideell tid med berömvärda resultat.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Nu har ju inte betalning eller medlemskap från "utombys" att göra med ideellt engagemang MEN !

I många fall är jag övertygad om att mer pengar skulle komma in till klubbar med högt tryck av besökande inom kommunen och periodvis mycket genomfartstrafik om man skulle ha enkla möjligheter att lämna en slant utan att bli en administrativ börda i form av medlemskap.

Det är ju så att många förknippar medlemskap med att kunna utsättas för krav på ideellt arbete, så är det ju inte och det är lätt att säga nej men säkert finns de som inte vågar det heller och då blir valet inget medlemskap.

Sätter man sig ned och kollar över antalet medlemskap man har själv och som småbarnsförälder med idrottande ättlingar så är det ett antal , nästan 2 siffrigt, var och ett skapar några minuters administration hos klubbar och föreningar likväl som en årligt kostnad för att skicka ut inbetalningsavier mm utan att man egentligen är beredd att engagera sig i mer än enstaka förening.

En generell uppmaning till samtliga klubbar och föreningar, skapa möjlighet att erlägga frivillig "avgift" för "utombys" via den lokala macken och andra besöksmagneter för förbipasserande samt via en enkel sms tjänst.

Jag tror inte jag skulle vara ensammen om att hala fram en hundring på mer än ett ställe utan större tvekan!

Detta löser som sagt inte engagemanget i Arvidsjaur på kort sikt men kanske kan möjligheterna öka på lång sikt, min personliga uppfattning är att föreningar och klubbar bör se över möjligheterna att ersätta de som lägger ned ideell tid med berömvärda resultat.
Instämmer till fullo!! Skulle gärna betala en hundring eller två utan medlemskap som besökande. Om och då menar jag OM lederna då var farbara ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... min personliga uppfattning är att föreningar och klubbar bör se över möjligheterna att ersätta de som lägger ned ideell tid med berömvärda resultat.
Helt klart så ska dom som jobbar ideellt med styrelseuppdrag få någon slags kompensation för dom utlägg man har, telefonkostnader etc.
Men att i ideella föreningar måsta ha styrelsearvoden, för att få folk att ställa upp, känns för mig lite främmande.
Detta kan många gånger skapa missunsamhet eller liknande problem, t.ex. att övriga medlemar som eventuellt hjälper till med t.ex hamburgergrillning eller annan typ av försäljning, börjar kanske känna att, deras arbetsinsats går rätt ner i fickan på ordföranden, istället för bensin till ledsladdarskotern.

Men framtiden är kanske redan här, att all ideell verksamhet nu tyvärr snart är ett minne blott, och allt räknas numera bara i pengar, vilket är slutet för det verkliga föreningslivet, som är så viktigt för samhället i stort, inte bara för snöskoterklubbsverksamheterna.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Helt klart så ska dom som jobbar ideellt med styrelseuppdrag få någon slags kompensation för dom utlägg man har, telefonkostnader etc.
Men att i ideella föreningar måsta ha styrelsearvoden, för att få folk att ställa upp, känns för mig lite främmande.
Detta kan många gånger skapa missunsamhet eller liknande problem, t.ex. att övriga medlemar som eventuellt hjälper till med t.ex hamburgergrillning eller annan typ av försäljning, börjar kanske känna att, deras arbetsinsats går rätt ner i fickan på ordföranden, istället för bensin till ledsladdarskotern.

Men framtiden är kanske redan här, att all ideell verksamhet nu tyvärr snart är ett minne blott, och allt räknas numera bara i pengar, vilket är slutet för det verkliga föreningslivet, som är så viktigt för samhället i stort, inte bara för snöskoterklubbsverksamheterna.
Yes du har helt rätt Stig och jag kanske inte var tillräckligt tydlig i skrivningen om ersättningen.

Föreningsverksamheten , vilken den än är har stor betydelse för ett levande samhälle, framförallt på mindre orter och då räknar jag bl a även kuststäderna här i Norrbotten som mindre orter oavsett vad mer eller mindre visionära politiker vill framhäva:bigsmile:

Dock bör man identifiera gränserna mellan föreningsverksamhet med "get together", skotervisningar, stugträffar, utflykter mm och det idag växande kravet på ledunderhåll från oss snöskoteråkare som ju kräver sin man och kvinna i både tid och resurser.
Förr körde vi snöskoter i våra stugor och till fjälls på helger och under några vårveckor men nu är den en fullt etablerad del av det moderna aktiva friluftslivet, vi kör inte bara på helger utan det tas svängar både nu som då på hemorten, vi kör till våra stugor ibland och vi kör till fjälls, en del tar t o m snöskotern för att transportera sig dit.

Så världen förändras och nuvarande dvs den kommande generationen snöskoteråkare har en annan uppfattning om detta led leder och vem som underhåller dem än vad vi något äldre har.

Åndå är det till största delen bara möjligt att betala via att vara medlem vilket jag tror är en orsak till att det blir färre och färre på många orter.
Ännu färre faktiskt om man räknar anslutna i förhållande till den konstant växande numerären på snöskotrar och andra motoriserade friluftslivshjälpmedel

För den delen, även om jag själv eftersträvar att hålla mig från lederna så är de bra transportsträckor och då vill´jag att de milen ska hålla en anständig kvalite för att kunna hålla ett hyfsad marschtempo.

Ingen lätt ekvation men för att förtydliga så avsåg jag inte att de som sköter lederna för en förening inom en kommun ska ha betalt i reda pengar, det funkar ju inte i Sverige för den delen heller utan det kan finnas andra saker man kan göra för att de ska känna sig uppskattade . Framförallt på mindre orter så är ju en del av livet att byta varor och tjänster, en sak kan vara att de har fritt medlemskap med en utökad form av förmåner baserat på den insats de gör (mätbarhet) men det kan även finnas andra uppslag.
1 weekend på Pite havsbad sponsrat av Lapponia t ex, listan skulle kunna göras lång på företag i olika kommuner som drar nytta av fina leder och i sin tur har kunder de kan ta ut kostnaden från.

Tänk bara, en weekend på havsbadet med de som gjort insatser på lederna i länets kommuner, vilka möjligheter till benchmarking och även reklam för turistentrepenörssidan utan några större nettokostnader:blink1:

Handen på hjärtat, föreningar som börjar ha omsättning på 300-500-1 000 k kan behöva drivas mer eller mindre som företag.

Parallellt med detta så kommer föreningarnas kärnverksamhet att finnas kvar i överskådligt tid, frågan är bara hur man ska klara nyrekryteringen.

Bara en tanke:
Om man delade upp en förening i 1 del med renodlad föreningsverksamhet och 1 del direktriktad mot ledunderhållet, skulle fördelningen av betalande vara annorlunda ut och skulle det vara lättare att hitta volontärer till respektive del.
Säg att vara med i en förening kostar XX kronor och att betala ledavgift kostar XXX kronor, med dagens bokföringssystem och olika möjligheter att betala behöver det inte med rätt upplägg innebära ökad administrativ börda

Sedan kommer det alltid att finnas en liten andel missunsamma vart man än vänder sig men om dem säger jag som Carl-Henrik Svanberg o den groda han släppte i samband med BP:s oljeolycka "Small People" inte värda att bry sig om!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Var i Arvidsjaur och körde förra veckan. Det finns orörda områden runt Vittjåkk/Akka men för lite snö..

50 cm kanske?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Inte 10 mils radie men till helgen (lördag) körs back-sm kval i ammarnäs, Sedan söndag sverige cup i skotercross i storuman. sedan körs SM-final i backe i piteå den 3 mars.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden

lg.76

Medlem
24 feb 2012
10
0
1
partille
hej tänkte åka upp till stugan snart nån som vet hur det e med isarna runt glommersträsk-abborträsk å skoterföret?
och nån som vet vart man kan hyra en snöskoter te damen för en vettig peng?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Är uppe i Arvidsjaur nu och kan meddela att det finns alldelens tillräckligt med snö, dock är det fina puderföret borta och nu är allt stenhårt.


Var uppe på Lefats igår och blev riktigt förnedrade där.
Vi var ett helt Yamaha gäng med 2st nytro mtx 1st x-ride och en apex mtx, och vi fastnade 5ggr på bara några minuter.
Extra kul när ett gäng med Skidoo och Polaris förare var i nätheten och lyckades köra förbi vid varje fastkörning, man kan nog gissa att dom skrattade rätt ordentligt åt oss.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
dock är det fina puderföret borta och nu är allt stenhårt.
En sanning med modifikation.

Vi var där igår och hittade massor med lössnö och körde även fast en del.
Däremot var det vidrigt före på isarna där det var en farlig skorpa och på topparna av bergen var det mest barmark och sten.

Var det ert yammagäng som stod bredvid statoil runt 1630?
 

lg.76

Medlem
24 feb 2012
10
0
1
partille
så nu på lör åker vi upp men tror att det är riktigt dåligt med snö, stugan ligger i glommersträsk...
nån som vet hur det ser ut däruppe e det nån snö alls?
hörde nån som nämde 30cm!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vet inte riktigt hur det ser ut i Glommers (4 mil bort)
Men i Arvidsjaur har det stundvis regnat både igår och idag, snön har därför packats ihop ganska så mycket.
Men nog kommer den att ligga över påsk, dock så lär det vara stenhårt överallt, om det inte kommer nysnö, vilket smhi iofs har spått!