Status på olja kedjehus FX8000 -14

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Tja!

Kan man bedöma hur pass nyligt denna olja bytts?
Man har stuckit ner en kabel i kedjehuset och fått upp detta.

Personligen tycker jag det ser ut som metallpartiklar i oljan.. Screenshot_20190113-215959_Photos.jpg
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Det är metallspånen som sliter ut kedjan och drev i förtid, oljan i kedjehuset ska man byta minst varje säsong i min mening. Jag byter alltid när jag tar fram skotern för säsongen
Är det metallspån i olja ska du byta den oavsett om nån nu påstår att den är bytt
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Det är metallspånen som sliter ut kedjan och drev i förtid, oljan i kedjehuset ska man byta minst varje säsong i min mening. Jag byter alltid när jag tar fram skotern för säsongen
Är det metallspån i olja ska du byta den oavsett om nån nu påstår att den är bytt

Yes, jag läste i fordonsboken att oljan ska bytas årligen.
Jag får lov att göra en reklamation på sagda service..

Tack för hjälpen. 👍
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Tjo, igen.

Jag ifrågasatte försäljningsstället för huruvida de bytt olja eller ej.
De hade bytt olja, men de suger bara ur och fyller på med ny.
"Man delar inte på kedjehuset för en normal service" fick jag som svar.

Lägligt nog är det "något" som kuggar över vid gaspådrag.
Vi har förvissat oss om att det inte är mattan som kuggar över och då återstår det inte så mycket mer än kedjan..

Lämnade in skotern för koll igår (tisdag) och de ska undersöka saken.

Troligtvis spänner inte kedjespännaren som den ska och status på kedja, kugghjul och spännare har man ju ingen aning om innan man öppnar upp.

Vilket skräckscenario det vore om alla, alltid bytte olja på detta viset, utan att ha någon aning om skicket på kedjan osv.

Jag har luskat med konkurrerande märkesverkstad och de säger att de delar på kedjehuset.

Kanske är "min" mek den som är ärlig och är uppriktig med hur de sköter sitt mekande, eller så är de nonchalanta.

Eller är jag bara nojig? 😁


Hoppas på en pigg skoter till helgen, för då är det träff igen! 👍
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Din mek har fuskat, på arctic cat ska man absolut dela på huset och inspektera spännaren som lätt går sönder. Har det kuggat över på kedjan ska du byta den. Du förstår varför om du jämför längd mot den nya.

Jag bytte inte kedja efter att den kuggat över förut när jag inte visste bättre, gick av 10mil senare.
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Tack antonbc!

Man kanske skulle gå till generalagenten och höra sig för hur stolta de är över detta beteende då..

Din mek har fuskat, på arctic cat ska man absolut dela på huset och inspektera spännaren som lätt går sönder. Har det kuggat över på kedjan ska du byta den. Du förstår varför om du jämför längd mot den nya.

Jag bytte inte kedja efter att den kuggat över förut när jag inte visste bättre, gick av 10mil senare.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Tack antonbc!

Man kanske skulle gå till generalagenten och höra sig för hur stolta de är över detta beteende då..
Jag hade gjort det om jag lämnat in min skoter å de bara sög ut oljan. För om de inspekterat spännaren och sett att den är dålig hade inte kedjan kuggat och du hade sluppit kedjebyte, så undra om du ska kräva att få ny spännare och kedja.

För det är så otroligt vanlig fel att spännaren havererar.
Se till att byta till en vanlig fast justerare, gärna med spännrulle.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag brukar byta var 100e mil ungefär i mina maskiner, det brukar inte råda några tvivel om att oljan är begagnad då.

Köp en billig bra motorolja/växellådsolja och byt ofta, det är betydligt bättre än att köpa något snordyrt och byta sällan. Detta då det precis som sagts är skiten i oljan som nöter på prylarna och dyr olja blir skitig precis lika fort som gammal.
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Uppdatering :

Lämnade in moppen på verkstan och de hade dessvärre varken prylar hemma eller någon lånemaskin åt mig.
Synd! Det var årets puder den helgen, men jag fick i varje fall låna en av svärföräldrarnas och ta mig ut på en träff.

Någon dag efter helgen var meken färdig och de hade bytt kedjespännare, fjäder och kedja. 👍

Tack för alla svar och tips 👌

Frid och fröjd, men nu känns det som att motorn tappar ork när man ger på fullt från stillastående/låg hastighet.
Men, det får eventuellt bli en annan tråd om det.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Redan konstaterat men säger det ändå. vid ALLA arctic servicear (25, 150,300,450 osv) med automatisk kedjesträckare skall kedjehuset delas. Står som tydlig punkt i schemat att kedjesträckning skall kontrolleras, vilket man inte kan göra med en automatisk om man inte delar kedjehuset.
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Redan konstaterat men säger det ändå. vid ALLA arctic servicear (25, 150,300,450 osv) med automatisk kedjesträckare skall kedjehuset delas. Står som tydlig punkt i schemat att kedjesträckning skall kontrolleras, vilket man inte kan göra med en automatisk om man inte delar kedjehuset.
Mmm..
Handlarn påstod som sagt att de inte brukar göra det.
Känns sådär seriöst.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Tycker du visst kan hänga ut handlaren ifråga då han uppenbarligen är inkompetent att serva arctic
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Frid och fröjd, men nu känns det som att motorn tappar ork när man ger på fullt från stillastående/låg hastighet.
Men, det får eventuellt bli en annan tråd om det.

Motorn hade troligtvis blivit lite sur för att min fru varit lite för försiktig med tummen.
Den går fint nu när man klämt på lite.
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Nåja, det finns bara en handlare för Arctic här i Bollnäs.
Jag behöver kanske inte säga mera.
Tyvärr är min erfarenhet att man idag bara behöver gå in till en "handlare" för att bli på dåligt humör. Hutlösa priser och absolut noll kunskap. Och detta verkar råda förutom i några enstaka undantagsfall
 

Axelpersson

Prospect sledder
28 feb 2018
32
2
8
38
Bollnäs
Jag har i efterhand fått höra att han har lite dåligt rykte.

Det är flera kunder som sökt sig till den andra AC-handlaren i Hälsingland.
Dit har jag flera mil, så det blir nog att byta märke om jag ledsnar ur helt.

Även är vissa nuvarande kunder på väg att byta märke just pga att denna verkstad/handlare inte sköter sig så bra.