startproblem Polaris SKS 800 -18

benjola

Medlem
1 okt 2015
23
2
3
Skotern står i kallgarage och när den stått avstängd i nån vecka så är det rent av omöjligt att dra igång den, jag måste alltså alltid starta den med elstarten (konstigt nog) för att den ska starta sen går den väldigt ojämnt, bluddrar, avgassmäller och sen dör den emellanåt om jag inte gasar.

Gasade lite försiktigt på låga varv tills den blivit varm för att sen gasa upp den på lite högre varv men skotern svarade inte alls, den lät som seg, nästan som att den gick på en cylinder. Soppan är några månader gammal och eftersom den stått i butik och bara blivit startad och avstängd direkt så tänkte jag att det va stiften som var dåliga så har rengjort dessa och "dragit ur" maskinen men upplever samma scenario gång på gång så är det någon som har några tips på vad det kan vara?. Skulle det kunna vara ECU'n som är felande eller är det något annat som kan vara fel?.
 
Reactions: Mr snow och trixa

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Byt soppa och stiften, om de är "blöta" hjälper det inte att bara att torka rent dem
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Somsagt byt till nya stift och byt soppan också. Funkar den inte som den ska då så får man gå videre i felsökningen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som redan nämnts så tror jag också på stiften de kan vara släckta för gott såkallade semisönder. Om man råkar ut för släckta stift i fält och inte har nya eller kan köpa nya för dagen kan man "Ibland" få liv i dem genom ordentlig värmning med gasollåga/butangas. Elda inte på bygeln bara för då tappar den härdningen!! Elda på gängan tills stiftet blir stekhett de duger inte med vanlig tändarlåga då blir de bara sotigt och för kallt.
 
Reactions: Mr snow och benjola

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag vet aldrig att jag varit med om att bensinen i något av mina snöfordon gått och blivit så dålig över sommaren att maskinen inte ens startat ordentligt??!!??!! Jänkarna, som har sämre sås än vi, verkar ha större bekymmer.
Byta stift kan man väl göra men sen så eftersom det fortfarande är garanti på den är det väl lika bra att lämna den till din ÅF? Du lär väl hursomhelst behöva göra årsservicen för att hålla liv i garantin.
 

Will I am

Välkänd medlem
16 jan 2012
122
2
18
Vännäs
Så höll min Sb assault 2017 på att göra tillslut så börja den gå orent även när den var varm, visade sig att den var pipsensorn
 
Reactions: benjola