Startmotor Panther 550

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
50
Övertorneå
En fråga om startmotorn på en Panther 550 2000. Hur ska startmotorn fungera för att starta motorn med elstarten? Startmotorn snurrar men motorn tänder inte. Har försökt titta för att se om/vad det är som ska få motorn att gå igång med startmotorn men ser inget. Helt nybörjare på detta med skoter och det kommer säkert fler frågor. Motorn startar utan problem med snöret men inte med elstarten.

Tack för alla svar 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om startmotorn drar runt motorn men den startar inte så är de för låg spänning i batteriet. Om man mäter volten på batteriet samtidigt som man kör på startmotorn får spänningen inte gå under 11,5 volt. Prova med startkablar från bilbatteri och startar den då kan de behövas nytt batteri. Om du inte provat ladda batteriet så prova det också de kan räcka om du har tur.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
50
Övertorneå
Om startmotorn drar runt motorn men den startar inte så är de för låg spänning i batteriet. Om man mäter volten på batteriet samtidigt som man kör på startmotorn får spänningen inte gå under 11,5 volt. Prova med startkablar från bilbatteri och startar den då kan de behövas nytt batteri. Om du inte provat ladda batteriet så prova det också de kan räcka om du har tur.
Grejen är den att det från bilbatteriet jag har provat. Finns inget batteri i skotern ännu. Ville först kolla om startmotorn fungerade innan jag köpte ett batteri. Skotern köpte jag begagnad för 10k så att lägga ut några större summor på den känns inte aktuellt. Den startar ju med snöret och det funkar väl vintertid också. Så bortsett från batteriet, vad kan det annars vara som gör att motorn inte startar med elstarten? Axeln som går från startmotorn snurrar när jag vrider om nyckeln men det händer liksom inget. Vad är det som skall hända egentligen? kanske något på själva skotermotorn som behöver fixas?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
du har ett drev på startmotorn som ska slungas ut som i sin tur ska greppa drevet på variatorn.
Kan räcka med en rengöring så den greppar tag i drever när den snurrar
 
Reactions: rejnertj

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Starta aldrig motorn utan batteri med fastskruvade poler för om den tappar kontakten på någon batteripola bränns laddregulatorn sönder. Förstår jag rätt att startmotorn snurrar men den drar inte med sig skotermotorn? Om så är fallet kan de som Undie räcka med rengöring av startdrevet på startmotorn eller i värsta fall byte av de drevet.
 
Reactions: rejnertj

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
50
Övertorneå
Starta aldrig motorn utan batteri med fastskruvade poler för om den tappar kontakten på någon batteripola bränns laddregulatorn sönder. Förstår jag rätt att startmotorn snurrar men den drar inte med sig skotermotorn? Om så är fallet kan de som Undie räcka med rengöring av startdrevet på startmotorn eller i värsta fall byte av de drevet.
du har ett drev på startmotorn som ska slungas ut som i sin tur ska greppa drevet på variatorn.
Kan räcka med en rengöring så den greppar tag i drever när den snurrar
Tack båda två för svaren. Efter mycket letande på nätet hittade jag till slut en bild på startmotorn och drevet. Nu när jag vet vad jag ska leta efter på motorn kanske det blir lite lättare.
Boost III, du skriver att man aldrig ska starta motorn utan batteri med fastskruvade poler. Nu har jag ju inget batteri i ännu men jag antar att du menar att polerna ska vara ordentligt fastskruvade när jag väl sätter dit ett batteri? Hur mcyket jobb är det att byta ut det drevet ni pratar om och måste den tas av för att kunna göra rent den eller går det när den sitter kvar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du får inte dra igång motorn utan batteri! Och om du startar den med startkablar från bilbatteri utan skoterns batteri mont är de lätt att tappa kontakten när den gårigång. Laddregulatorn brukar brännas då. En indikation på att man bränt regulatorn är att batteriet inte laddas eller överladdar och exploderar i värsta fall. Lampor på skotern kan brännas också av för hög volt när laddregulatorn gått.
Om nu drevet inte slår ut kan du prova spruta dit tunn sprayolja typ wd40 och bara blås med tryckluft. Men troligast måste den lös för rengöring eller byte startdrev.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
50
Övertorneå
Du får inte dra igång motorn utan batteri! Och om du startar den med startkablar från bilbatteri utan skoterns batteri mont är de lätt att tappa kontakten när den gårigång. Laddregulatorn brukar brännas då. En indikation på att man bränt regulatorn är att batteriet inte laddas eller överladdar och exploderar i värsta fall. Lampor på skotern kan brännas också av för hög volt när laddregulatorn gått.
Om nu drevet inte slår ut kan du prova spruta dit tunn sprayolja typ wd40 och bara blås med tryckluft. Men troligast måste den lös för rengöring eller byte startdrev.
Får kolla om jag kan få loss drevet och se om det räcker med rengöring eller om jag måste byta den. Tack för hjälpen hittills.
 

rejnertj

Medlem
24 aug 2021
22
2
3
50
Övertorneå
Du får inte dra igång motorn utan batteri! Och om du startar den med startkablar från bilbatteri utan skoterns batteri mont är de lätt att tappa kontakten när den gårigång. Laddregulatorn brukar brännas då. En indikation på att man bränt regulatorn är att batteriet inte laddas eller överladdar och exploderar i värsta fall. Lampor på skotern kan brännas också av för hög volt när laddregulatorn gått.
Om nu drevet inte slår ut kan du prova spruta dit tunn sprayolja typ wd40 och bara blås med tryckluft. Men troligast måste den lös för rengöring eller byte startdrev.
Har beställt ett batteri nu och kollade igenom motorn en gång till. Såg denna gången att startdrevet finns inte och lilla kugghjulet som ska sitta längst ut på axeln har gått av. Alltså axeln har gått av längst ut så det blir att köra utan elstart denna vintern. För mycket jobb på en skoter som inte kostat så mycket att köpa. Batteri ska dock sättas dit till veckan!
Tack för alla svar. Har varit till stor hjälp 😁
 
Reactions: Boost III