Start problem !!!

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RE: Lynxen vill ej starta

Hej

Jaha, jag trodde bara att det var så att strömen inte kom fram så att det kunde finnas någon annan osak än just tändhatten. Sorry!, glöm det jag skrev då ;-)
Har faktiskt ingen aning om varför en tändhatt går sönder, för mycket ström så den brinner upp???
Lycka till i ditt sökande.

MVH Mikael V
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Lynxen vill ej starta

Om seriemotståndet i en tändhatt går sönder så brukar det oftast bero på dålig kvalitet (skumma piratmärken etc). Ibland kan nån del (träskruven för anslutning till tändkabeln t ex) ha lossnat från motståndet. Det är lätt hänt på en del konstruktioner.

Men, hur det än är, man kan aldrig få så mycket energi ur en tändspole att det finns minsta risk att förstöra motståndet på "elektriskt" sätt!

Ett sätt att lösa problemet är förstås att använda tändhattar utan motstånd och i stället ta tändstift med inbyggt motstånd.

Undrar förresten om det finns någon anledning till att så gott som alla biltillverkare övergav tändhattar med motstånd och i stället började använda motståndskablar, för ca 20-30 år sedan...?
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Jo, men NGK kan väl knappast räknas som ett "piratmärke"? Och att den dåliga kvaliten skulle vara så "jämn" att bägge hattarna går samtidigt låter ju lite otroligt.
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Nu har jag varit i kontakt med KG Knutsson som är generalagent för NGK. Enligt killen där kan det vara tändstiften som orsakar detta. Jag har kört på BR9EYA stift efter rekomendationer från en skoterhandlare. När jag köpte maskinen satt det ECS-stift i den.
Jag får väl skaffa nya tändhattar och ett par ES eller ECS stift och testa.
Någon som rekomenderar andra stift än NGK?
I sådana fall, vilka motsvarar ES respektive ECS?
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
RE: Lynxen vill ej starta

Jag har kört på BR8EV NGK i 1730 mil utan
misständning, byter varannan vinter. Tändhattar har jag bytt när de blir glappa
mot tändstiftet. Men på en motorcyckel jag hade fick jag byta till tändhatt utan motstånd för att få den att gå rent men normalt har skotrar både resistor hatt och stift och ändå funkar det.
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
Då var det dags att ta nya tag med "pärlan".
Har nu försökt med nya tändstift och hattar ett par gånger. Alltid samma resultat, den startar som ett urverk ett par, tre gånger, sen är det likadant igen :( . Har provat med en ny tändspole också utan resultat. Är det någon som har någon idé??? Jag vill ju få till den innan snön kommer och man blir åksugen :D
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
Äntligen!!

Fick nog av att pula själv. Fick tag i en kunnig skotermek via en kompis kompis och lämnade in "gamla Bettan" till honom. Han mätte upp alla värden och kollade upp allt kablage utan att finna något fel. Vi chansade på CDI-boxen i alla fall och beställde en ny. Nu startar "makapären" utan några som helst problem. Vi får väl hoppas att den trenden håller i sej.