Start problem !!!

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
Hej !

Jag har en Lynx Cobra Grand Touring ( 1994 ).
Det har aldrig varit några problem att starta den tidigare, men helt plötsligt vill den inte. Använde den en hel helg för två veckor sedan utan problem.
Nu i påskhelgen vill den helt plötsligt inte vara med längre.
Den småtänder lite grann och emellanåt kommer en rejäl PUFF som man tror skall få grenrören att hoppa av.
Den verkar få soppa eftersom tändstiften blir "blöta".
Gnista verkar ochså finnas, även om jag tycker att de kommer lite glest, men det kan vara en inbillning.
Trodde först att jag fått vatten i tanken men börjar mer och mer luta åt ett tändningsproblem.

Vad kan felet vara ???

:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RE: Lynxen vill ej starta

Hej

Visst väljer sakerna att krångla när man som minst vill :)
Låter som att det är något med tändningen som strular. Eftersom stiftena blir fuktiga. Kan även tänka mig att dessa "puffar" du får kan vara oförbrända avgaser (bensin).
Enklast är ju att kolla om tändhattarna sitter på riktigt på sladdarna och du kan ju även kanske testa att byta stiftena. Men det skulle vara koonstigt att dessa saker skulle helt plötsligt börja krångla, på båda cyl också.
Jag vet inte hur tändningen fungerar på Cobrorna men det kan kanske vara tändspolen som har gett upp? Det är säkert någon annan här som kan hur just det fungerar bättre än jag. Men jag skulle iallafall tro på att det var tändspolen om det fungerar som på en Yamaha.
Lycka till!

MVH Mikael V
 

nord_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
240
0
16
Nordingrå sverige
RE: Lynxen vill ej starta

ja hadde samma fel på excitern ja hade tidigare...
å ja bytte tändstift å så gick den hur bra som hels igen...
å det komm bara sådär körde å sen nästa dag så ville den bara inte..
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Har nyss bytt tändstift till BR9EYA-stift.
Kan tändstiften "paja" om det är fel på tändspolen? Hade ett problem för några vecdkor sedan med att den bara gick på en cylinder. Då var det ett ES-stift som pajat trots att det bara suttit i två dagar. Därefter bytte jag till EYA stiften.
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Ja det var inte tändstiften i alla fall. Har precis testat med två nya ECS stift som farsan hade, samma fenomen. Man hör hur den tänder till ibland men inte tillräckligt för att starta.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RE: Lynxen vill ej starta

[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Apr-04 kl 12:46 PM (CET)]Hej
Kanske är tändspolen då som krånglar.
MVH Mikael V
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Lynxen vill ej starta

En dålig tändspole kan inte i sig förstöra tändstift.
Däremot blir motorn mer känslig för igensotade stift om det är dåligt med tändenergi av nån anledning.
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Har mätt mellan tändhattarna och fått fram ett värde på c.a 21 Ohm över tändspolen(vilket enl. andra inlägg här på forumet verkar O.K) Jag har ju gnista på tändstiften, kan det vara något fel med CDI-boxen ändå???
Skall åka bort på by-macken också och låna någon sorts pasta som man kan kolla om det finns vatten i bränslet med. Jag börjar bli helt rådvill snart och den planerade resan till fjällen till helgen verkar alltmer avlägsen :(
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Jaha, då har man varit och jävlats med Lynxen igen. Slangade ur all bensin, monterade lös förgasarna och blåste dom rena med tryckluft, bytte bränslefilter, men inget resultat. Beter sej fortfarande likadant. Okej, jag har i alla fall uteslutit ett möjligt fel.
Har även kollat kompressionen med det gamla "tum-tricket", orkade inte hålla emot när vi drog i startsnöret så kompressionen verkar O.K.
Kollade gnistan på tändstiften igen och då upptäckte jag något mystiskt. De "tänder" väldigt glest (0,5-1 sekund mellan gnistorna) och exakt samtidigt på bägge stiften??? Men ibland gnistrar det till snabbare.
Jämförde med farsans ST600 och där gnistrade det med en helt annan hastighet.
Kom igen nu och gnugga de små grå, vad ska jag testa härnäst, jag börjar bli desperat???
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Fick tips om att mäta upp spolarna på tändplattan och det lär jag väl greja, men hur kollar man om "givaren" som också går till CDI:n är O.K. Går den också att mäta upp. Om svaret är Ja på den frågan, vilket värde skall den ha??
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RE: Lynxen vill ej starta

Hej igen

Du kan ju prata med din Lynx handlare, du kanske kan få låna en fungerande tändspole och testa om det gör någon skillnad. Det är ju betydligt billigare om det skulle vara tändspolen motför att det skulle vara cdi-boxen som krånglar.

MVH Mikael V
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
RE: Lynxen vill ej starta

Hade liknande problem på en rotax 503, då var det en tändspole som var knäpp.


..............................
Kör hårt, livet är kort.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

på tal om tändstift kör inte eya eller bosch silver på äldre rotax dom brukar inte gilla dom körde på det för det skulle ju hålla längst... men vanliga bosch super har hålligt 2 månader längre... troligtvis är det tändspolen din som krånglar...
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

[Uppdaterat: Senast editerat den 09-May-04 kl 08:21 PM (CET)]Jag har äntligen hittat felet.
Fick tag i alla mätvärden hos en Lynx-återförsäljare och mätte upp alla spolar. Hittade inget konstigt där förutom att lysspolen låg på 0,7-0,8 Ohm (eller var det kOhm?) Databladet sa 0,3-0,4??
Mätte tändspolen mellan tändkablarna och hittade inget konstigt värde. Då kontrollmätte jag för skoj skull mellan kablarna efter att jag satt tillbaka tändhattarna och fick ett oändligt Ohmvärde. Det visade sej att BÄGGE tändhattarna var helt döda. Bytte till Nya NGK hattar och pärlan startade på första försöket??? Jag var inte helt utan gnista med de gamla hattarna för den tände till ibland, men tydligen var det för svagt eller för sällan för att den skulle orka starta. Hur som hellst, nu är allt frid och fröjd och jag kan äntligen få bort maskinen från gräsmattan innan den växer fast.
Tack för alla tips och förslag, det känns skönt att det finns folk som vill hjälpa till när man har problem.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Lynxen vill ej starta

Det är nog inget märkligt med att du mätte upp lite högre resistans i lysspolen. Resistans i testsladdar och sånt kan mycket väl vara upppåt 0,5 ohm, så ett sådant mätfel är fullt normalt om man mäter med en billig digitalmultimeter.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: Lynxen vill ej starta

Skönt att det löste sig!

Ett liknande "fel" hände mig och Lynxen. Det var stiften trots att jag bytte två gånger. (Nya stift kan vara trasiga vid köpet)

Så så fort skoterrackarn går konstigt är det stift och tändhattar/kablar som ska kollas och bytas innan man misstänker allvarligare fel.
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Jag tror jag får ett bryt snartx( .
Var upp till farsgubben för att ställa undan skotern nu när jag fått igång den.
"Gamla Bettan" startade utan problem och jag körde upp "henne" på släpvagnen och drog bort den till logen. När jag skall backa av den från vagnen vill den inte starta. Samma symptom som tidigare. Det var bara att vända och dra hem skotern igen. Det visade sej att tändhattarna var döda igen. Två sprillans tändhattar helt kaputt efter två starter. Vad kan orsaka detta??
Kom igen nu och ge mej några förslag. Även om "Gamla Bettan" inte ser oäven ut så gör hon sej inte bra som trädgårdsmöbel på gräsmattan hemma hos föräldrarna;)
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
RE: Lynxen vill ej starta

Hej

Var på väg att gratta dig för att du fått igång Lynxen men det är väl lite olämpligt nu......
Är det inte bara så att det kan vara dålig kontakt mellan tändkabeln och hatten? När du skruvade på dom nya gick dom kanske genom oxiden och gick bra en stund då till det kommit ny oxid där? Kostar ju inget att testa med att ta av dom igen och kolla efter oxid, finns det kan det hjälpa med att bara använda vanligt 2-26 elektrospray.
Hoppas det löser sig för dig.

MVH Mikael V
 

CobraGT

Medlem
1 jan 2000
48
0
6
Sundsvall Sverige
RE: Lynxen vill ej starta

Nja, skulle det ta kål på tändhattarna menar du? Tog lös hattarna och mätte upp dom utan kabel och det är totalavbrott i dom. Kontrollmätte dom när dom var nya och då låg dom på 5,5 kOhm.