Stång till variatorlinjering

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Stång för variatorlinjering

För att linjera variatorerna behövs som bekant ett helt rakt järn. Jag pratade med en verkstad å han var osäker på om ett vanligt varmvalsat fyrkantjärn var tillräckligt rakt. Istället tipsade han om kilstål.
Ser att det finns å beställa från maskindelen.

http://www.maskindelen.se/kilstal-10x10/1595-0

Kommer denna att fungera, som jag fattat så är dessa bearbetade?
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag åkte till Stena på Öns industriområde i Öjebyn, fick en bit blötjärn 10 mm tjock.

Inga konstigheter!

No rocketscience ;)
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Hehe men att fara på en skrot känns lite sådär :) Beställde iaf kilstålet, blir nog inte så mkt bättre än så
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Spelar väl ingen roll vart det kommer ifrån!

10 cm är 10 cm oavsett om du mäter med en linjal av guld eller trä.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Givetvis inte, bara man kollar att det är rakt. Nu vet jag inte praktiskt hur exakta måtten bör va, men enligt manualen så är toleransen +/- 0,5 mm, så man kan ju inte ta vilket järn som helst.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Som sagt, 10 mm blötjärn. Spikrakt.

Kan inte mäta så exakt att 0,5mm spelar någon roll om jag ska vara ärlig men skotern gick två säsonger utan att ta en rem (F3 -99)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vad är det att diskutera om ens ??? .

Vill man ha det riktigt bra så kanske en del , väldigt få här på forumet som det verkar !! . , använda sig av bra förutättningar .

Tycker lummz gör rätt med att försöka få tag i det rakaste han kan , nu ett kilstål .

Vill du Vidgren använda dig av ett blötjärn , eller vara mindre noga , eller tycka att +/- 0,5 är ovesäntligt , gör det då utan att va kritisk mot någon som vill vara så noga han kan med det han vill göra ! .
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Vad är det att diskutera om ens ??? .

Vill man ha det riktigt bra så kanske en del , väldigt få här på forumet som det verkar !! . , använda sig av bra förutättningar .

Tycker lummz gör rätt med att försöka få tag i det rakaste han kan , nu ett kilstål .

Vill du Vidgren använda dig av ett blötjärn , eller vara mindre noga , eller tycka att +/- 0,5 är ovesäntligt , gör det då utan att va kritisk mot någon som vill vara så noga han kan med det han vill göra ! .
+1.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vad är det att diskutera om ens ??? .

Vill man ha det riktigt bra så kanske en del , väldigt få här på forumet som det verkar !! . , använda sig av bra förutättningar .

Tycker lummz gör rätt med att försöka få tag i det rakaste han kan , nu ett kilstål .

Vill du Vidgren använda dig av ett blötjärn , eller vara mindre noga , eller tycka att +/- 0,5 är ovesäntligt , gör det då utan att va kritisk mot någon som vill vara så noga han kan med det han vill göra ! .
Ja jag menar att 0,5 mm är nästintill omöjligt att mäta in då man linjerar variatorerna. Vill folk använda sig av kilstål, kolstål eller vad f-n som helst så går det bra men skoterintresset kostar nog mkt som det är, skriver någon här att kilstål är det bästa och nästan ett måste så håller jag inte med och då skriver jag det.

Rätten till en åsikt har jag väl?

Hurricane: prova linjera variatorerna så förstår du hur litet 0,5 mm (en halv millimeter) är.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja jag menar att 0,5 mm är nästintill omöjligt att mäta in då man linjerar variatorerna. Vill folk använda sig av kilstål, kolstål eller vad f-n som helst så går det bra men skoterintresset kostar nog mkt som det är, skriver någon här att kilstål är det bästa och nästan ett måste så håller jag inte med och då skriver jag det.

Rätten till en åsikt har jag väl?

Hurricane: prova linjera variatorerna så förstår du hur litet 0,5 mm (en halv millimeter) är.

Man har rätt att utrycka sig , men man behöver ju inte skriva som att det vore onödigt att vara noggrann ! .

Är väll upp till en som vill vara noga om han/hon vill kosta på pengar för rätt verktyg att utföra jobbet man vill göra , sen behöver man ju inte säga det är onödigt eller kritisera denne ! .
Jag lägger gärna ner en slant på få saker och ting bra !

Om inte du kan mäta +/- 0,5 är ju inte mitt bekymmer och bör inte bli någons annans bekymmer heller .

Tycker inte du att det verkar spela någon roll , så är det upp till dig ! ,


Jag har absolut inge problem med att mäta in +/- 0,5 det , inte att mäta in ens på 0,1 , EN TIONDEL om det skulle vara nödvändigt , håller man på med motorer och toleranser så är det så bara att vara noggrann , så jag tror inte du behöver tro att jag inte Vet eller har kunskap om det och vad jag gör .

Men som sagt upp till var och en hur noga man vill vara , jag vill bara framhäva att ju nog grannare man är och ju bättre verktyg man har , desto bättre slutresultat får man .
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kruxet med att linjera motorer/variatorer är ju att motorn står på motorkuddar av gummi som flexar rätt friskt men mät gärna tusendelar....
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu är det väll så att hurricane många gånger bara vill poängtera att han kan och vet. Tycker man inte som han har man fel.

Håller med om att det är bra om man mäter mot något rakt, men såvida i inte åker stumsvetsad motor skulle jag gärna vilja veta hur du linjerar med 0,5 tolerans. även de fyra stora skulle behöva din kunskap då de bevisligen inte sitter på den.

Edit:
Eller så kanske man bör skaffa progressiva motorkuddar så man "enkelt" kan räkna på hur mycket motorn vrider sig vid olika varvtal, så man kan räkna exakt hur motorn står på var mans "arbetsvarv", så kan man ju räkna in den dära tusendelen vid 6700varv, men då blir det väll nackdel att man nöter remmar som tusan på tomgången.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om du nu läser tråden från början K-len så var det ju inte poängen att försöka framhäva vad jag kan eller inte , du kan ju ta en titt på vad Vidgren skrev och vad komenetarerna gäller , sen skrev han som om jag inte ens skulle veta hur man justerar en variator ! .

Det hela gällde vad man vill använda sig utav för verktyg och tankesätt för att få en sak så ba man nu själv vill ,, Inte att man vill pråmsa på någon annan att man måste göra så .

Ett mått är väll inte svårt att ställa in om det är på +/- 0.5 , det är en rätt enkel tolerans bara som tillverkaren använder sig utav , som rekommendation att hålla sig inom , vill man inte det som Vidgren tyckte var lite onödigt , nä hä , gör inte det då , vill man göra det så kanske man vill använda sig av så bra verktyg man kan ..
Det var det hela saken handlade om .

Har tillverkaren skrivit som ex ett mått på 12,5 mm +/- 0,5 , ja då försöker man väll ligga på exakt 12,5mm , i alla fall i min värld och motortillverkarens också ! , men vill man vara mindre noggrann skiter man i det ! .

Att gummi kuddar rör sig vet jag , törs man säga att man vet det ? , och tillverkaren har ju det i beräkningen då han sätter ett mått , men man kanske inte skall ta det så noga då ? .
Dom sätter ett mått bara för att va ? .

Gör som ni vill , vill man vara noga och som trådskaparen lummz tydligen ville vara , så tycker jag det är bra att det finns sådana ..
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det kan inte vara så att tillverkarna vet att just gummi motorkuddarna flexar olika från maskin till maskin. Men de vet hur stor skillnaden är från första till sista maskinen?

Skulle de då gå från 12-13 så är det väll smidigt att sätta ett "snitt" på 12,5.

Skulle man kunna räkna ut hur mkt varje enskild motor vrider sig så skulle de kunna sätta ett (mer) exakt mått på de, men pengarna det skulle kosta skulle vara för mycket, speciellt då det är så mycket annat som spelar in än linjeringen då man skjuter remmar.

Och jag skulle även tro att en gammal maskin inte har kvar samma styvhet i motorkuddarna, kanske lite slutkört i chassiet(än om det känns ok) och kanske nått litet lager som är slut. Detta ilag med att många maskiner har flytande sekundär så kan jag inte se behovet av att måste räkna ut variatorlunjeringen på hundradelen.